• شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94030905511
  • منبع : نمایندگی سمنان

مزایای ایجاد بندهای خاکی در سمنان

مزایای ایجاد بندهای خاکی در سمنان

ایسنا/سمنان رئیس اداره امور اجرایی آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ساخت 11 بند خاکی در این استان خبرداد و گفت: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب و وقوع سیل از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه‌ها در استان است.

رئیس اداره امور اجرایی آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ساخت 11 بند خاکی در این استان خبرداد و گفت: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب و وقوع سیل از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه‌ها در استان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، محمدرضا رجبی در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام طرح‌های آبخیزداری در این استان، به مزایای ساخت بندهای خاکی در استان‌های کویری نظیر سمنان اشاره و اظهارکرد: عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز زرد تل شهرستان سمنان در چند سال گذشته، علاوه بر کاهش خسارات ناشی از سیل، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه را نیز به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه هفت پروژه از این بندهای خاکی از نوع سنگی- ملاتی بوده است، تصریح‌کرد: تمتمی این بندهای خاکی در حوزه آبخیز تلوبین عملیاتی شده‌اند.

رئیس اداره امور اجرایی آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث چهار بندخاکی دیگر در حوزه آبخیز شهرستان سمنان، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی ساخت این پروژه‌ها که از سال گذشته در استان کلید خورده، آخرین مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

وی به وقوع سیل تابستان 1390 در سمنان و تحمیل زیان‌های مالی سنگینی به منطقه اشاره کرد و افزود: با اقدامات آبخیزداری که طی سه سال اخیر در این حوزه‌ها انجام شده، خسارات ناشی از سیل به حداقل ممکن رسیده است.

رجبی با اشاره به نقش مهم این بندهای خاکی در جلوگیری از وقوع سیل و فرسایش‌های خاکی، یادآور شد: این بندهای خاکی در حقیقت همچون یک تله رسوب‌گیر عمل کرده و خسارات ناشی از سیلاب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. ضمن اینکه این بندها زمان نفوذ آب در خاک را تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهند و ضمن افزایش پوشش گیاهی از جاری‌شدن سیلاب‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

وی همچنین به دیگر مزایای این بندهای خاکی اشاره کرد و گفت: جدای از اینکه اجرای این پروژه‌ها با اعتبارات بسیار کمتری در قیاس با پروژه‌های مشابه به بهره‌برداری می‌رسند، تجمیع آب‌های سطحی در استخر پشت بند، بر جذابیت‌های بصری منطقه افزوده و زمینه جذب گردشگر و رونق صنعت پرسود گردشگری در منطقه را نیز فراهم می‌کنند.

رئیس اداره امور اجرایی آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به شرایط اقلیمی این استان کویری اشاره کرد و افزود: افزون بر 95 درصد حوزه‌های آبخیز استان سمنان به کویر مرکزی ختم می‌شود لذا در صورت عدم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آب‌های سطحی، این سرمایه عظیم به مناطق کویری رفته و به علت شور شدن آن، بلااستفاده می‌شود. ضمن اینکه در مسیر عبور ضمن ایجاد سیل و آسیب‌هایی از این است، فرسایش خاک را نیز به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha