• یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 94030301676
  • خبرنگار : 71486

آیا سرنوشت پیکان و سایپا در انتظار سرخابی‌هاست؟

واگذاری استقلال و پرسپولیس و افتادن از چاله به چاه؟

واگذاری استقلال و پرسپولیس و افتادن از چاله به چاه؟

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که استقلال و پرسپولیس سهم خودروسازان بزرگ کشور می‌شوند. اتفاقی که اگر رخ دهد مشخص نیست که چقدر با اهداف اولیه واگذاری و آینده رویایی والبته حرفه‌ایی این دو باشگاه منطبق باشد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که استقلال و پرسپولیس سهم خودروسازان بزرگ کشور می‌شوند. اتفاقی که اگر رخ دهد مشخص نیست که چقدر با اهداف اولیه واگذاری و آینده رویایی والبته حرفه‌ایی این دو باشگاه منطبق باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال منتظر بودند شنبه یا یکشنبه برنده‌ی مزایده سرخابی‌ها مشخص شود، این امر به روز دوشنبه موکول شد. فارغ از همه گمانه‌زنی‌ها، ظاهرا شانس خودروسازان برای تصاحب استقلال و پرسپولیس بیشتر از سایر گزینه‌هاست. موضوعی که با توجه به حساسیت‌های غیرورزشی نیز بیشتر از سایر موارد محتمل و نزدیک‌تر به واقعیت است، در صورت وقوع این اتفاق آیا می‌توان گفت که اتفاقی خوب و باتدبیر رخ داده است؟

زمانی که مجلس شورای اسلامی حکم به واگذاری سرخابی‌ها داد، چند هدف را دنبال می‌کرد اول اینکه بار مالی از روی دوش دولت برداشته شود. دوم اینکه این دو باشگاه بر اساس توانایی‌های مالک خصوصی علاوه بر خودکفایی آماده برنامه‌ریزی بلندمدت شوند و تنها به فکر فصل جاری نباشند. در نهایت با توجه به ظرفیت‌های استقلال و پرسپولیس توسعه ورزش از طریق بخش خصوصی در بلندمدت در دستور کار قرار بگیرد.

فرض بگیریم که خودروسازها موفق شوند در مزایده چهارم مالک استقلال و پرسپولیس شوند. آیا با این رخداد به اهداف اولیه واگذاری رسیده‌ایم؟ و آیا نمایندگان مجلس از تصویب طرح واگذاری سرخابی‌ها چنین نتیجه‌ای را متصور بودند؟ هرچند که اکنون نمی‌توان قضاوتی قطعی از روز‌های پس از واگذاری داشت اما کارشناسان اهل فن در بخش اقتصادی معتقدند که واگذاری این دوباشگاه به خودروسازان نمی‌تواند اتفاقی میمون و مبارکی باشد چرا که دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا مدت‌هاست که در شیب ضرردهی قرار دارند و خودشان با کمک‌های دولت سرپا ایستاده‌اند.

مهرداد بذرپاش نماینده فعلی مجلس که خودش مدتی مدیرعامل سایپا بوده در اظهاراتی به این نکته اشاره کرده که خودروسازان با ورود به بحث استقلال و پرسپولیس نه تنها نمی‌توانند به این دو تیم کمک کنند بلکه احتمال ایجاد مشکلات جدید هم وجود دارد. بذرپاش گفته که با ورود خودروسازان سرخابی‌ها هزینه‌های این دو تیم در خودروهای تولید شده سرشکن خواهد شد.

میرخانی رشتی، کارشناس حوزه خودرو نیز در اظهارونظری در این باره به انباشت بدهی در شرکت‌های خودروسازی اشاره کرده و گفته که واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان کمکی به هیچ یک از آن‌ها نخواهد کرد.

هنوز به اعلام نتیجه مزایده چهارم زمان باقی مانده و انتظار می‌رود تا دولت تدبیر و امید درباره واگذاری دو باشگاه به خودروسازان به این مهم توجه کند که اهداف اولیه برای واگذاری چه بوده و آیا با رخ دادن این احتمال که استقلال و پرسپولیس به خودروسازان واگذار می‌شود، اهداف اولیه محقق می‌شود یا نه؟

واقعیت این است که خودروسازان در طی سال‌های گذشته با افزایش قیمت خودرو جامعه مصرف خود را نگران و آشفته کرده‌اند، با پذیرش این واقعیت، آیا افزایش هزینه‌های این دو شرکت در نتیجه اداره استقلال و پرسپولیس موجب افزایش قیمت خودرو نخواهد شد؟ آیا اصولا با توجه به تجربه عدم سامان دهی مالی و مدیریتی این دو شرکت بزرگ خودروسازی، این دو خریدار می‌توانند فعالیت‌های مدیریتی استقلال و پرسپولیس را به سمت سوددهی برده و در نهایت واقعیت باشگاه‌داری حرفه‌ای را در این دو باشگاه پرطرفدار و پرحاشیه پایتخت اجرا کنند؟

ایران‌خودرو و سایپا سابقه باشگاهداری دارند، اگر این دو شرکت باشگاهدار حرفه‌ای بودند قطعا اکنون وضعیت این دو تیم متفاوت بود. آیا سرنوشتی بهتر از باشگاه‌های سایپا و پیکان برای استقلال و پرسپولیس پس از واگذاری متصوریم که اصرار به نتیجه دادن این مزایده داریم؟

با علم به این واقعیت‌ها آیا این شیوه واگذاری، افتادن فوتبال پر چالش استقلال و پرسپولیس از چاله به چاه نیست؟ چرا شیوه‌ایی را در مدیریت باشگاه‌های ورزشی ایران پیش می‌گیریم که ممکن است در آینده نزدیک مصداق بارز «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی» باشیم؟

هنوز هم فرصت است. فقط باید با تدبیر، اندیشه کرد و تصمیمات ورزشی برای امور ورزشی گرفت تا نتیجه هم سازنده و موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۵:۱۶

اميدوارم نظر مخالفين رو هم انتشار بديد. اولا وقتي هنوز تکليف درآمدهاي فوتبال از تبليغات و تلويزيون معلوم نيست واگذاري اين دو باشگاه به بخش خصوصي واقعي باعث نابودي اونها ميشه مثل تجربه شموشک، استيل آذين، استقلال اهواز و اخيراً پديده شانديز ثانياً چرا کسي جرات نميکنه بگه باشگاه پيکان با خريد ميلياردي ستاره ها به خاطر عدم وجود هوادار سقوط کرد. دو تيم سايپا و پيکان قهرمان جهان هم بشن دل هيچ هواداري رو شاد نميکنند اما توجه کنيد دل چند هوادار آبي و قرمز توي اين سالها به خاطر نبود امکانات (زيرساخت و زمين تمرين و ... و تنزل تيم هايشان) شکسته. سوماً بهتره برخي نمايندگان مجلس به جاي سنگ اندازي در اين واگذاري به بودجه هاي ميلياردي تيم هاي شهرهاي خودشون نگاهي بيندازند.همه به خوبي آگاهند که فولاد مبارکه و ذوب آهن و تراکتور خصوصي نيستند بلکه مخصوصي سازي شده اند. چرا هيچ کس به بودجه اين باشگاهها ايرادي نمي گيرد. اتفاقا واگذاري اين دو تيم به باشگاههاي متمول سايپا و پيکان بازي دو سر برد است هم تبليغي براي محصولات دو شرکت توليدي مي شود و هم اين دو تيم داراي ساختار صحيح و امکانات مناسب مي شوند

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۹:۴۷

اينکه ديگه خصوصي‌سازي نيست. خودرو سازها خودشون قوز بالا قوز مردم ايران هستن . ماشين حداکثر چند ميليوني با خودخواهي اونها چند ده ميليون تومان فروش ميره اونم از جيب مردم . حالا هم ميخوان از روح مردم مايه بگيرن