• سه‌شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94022213344

یک روایت عاشقانه از باغ‌های ایرانی

یک روایت عاشقانه از باغ‌های ایرانی

یک هنرمند با نگاه متفاوتی به باغ‌های ایرانی، تابلوهای نقاشی‌اش را به نمایش گذاشته است.

یک هنرمند با نگاه متفاوتی به باغ‌های ایرانی، تابلوهای نقاشی‌اش را به نمایش گذاشته است.

بهار بهبهانی که برپایی نمایشگاه آثارش در گالری «اعتماد» با استقبال علاقه‌مندان به نقاشی مواجه شد، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی ایده‌ی پرداختن به سوژه «باغ ایرانی» اظهار کرد: نمایشگاه «باغ دلگشا» در دو سال اخیر شکل گرفته است. موضوع باغ ایرانی برای من از حدود 12 سال پیش که نمایشگاهی با حضور 30 هنرمند با این موضوع در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شد، شکل گرفت. در آن نمایشگاه، هنرمندانی مانند داریوش مهرجویی بازتاب شخصی خود از باغ ایرانی را به‌نمایش گذاشتند و من نیز یک کار ویدئویی مشترک با پویا آریان‌پور با عنوان «یک روایت ساده» ارائه کردم.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر براساس تجربیاتی که در زمنیه نقاشی و ویدئو داشتم، این سوژه را پیگیری کردم و تمرکزم را روی آن گذاشتم. در ۱۲ سال گذشته، پایه جدیدی در زندگی‌ام بر مبنای جابه‌جایی و جهانگردی بنا نهاده‌ام و در این پروسه‌ی بی‌جایی و بی‌مکانی به یکسری شناخت‌هایی دست پیدا کردم و مطالعاتم را در این زمینه ادامه دادم. در ادامه‌ی همین روند به سفرنامه‌خوانی رو آوردم و دو سال است که سفرنامه‌های مختلف را از جمله سفرنامه‌های اروپایی‌هایی که از اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم به ایران آمدند مطالعه کردم.

این هنرمند همچنین بیان کرد: بعد از تمام این جابه‌جایی‌ها و سفرها مأمن خود را در باغ ایرانی پیدا کردم. دو سال است که روی موضوع «مکان» و جغرافیای رفتاری کار می‌کنم و احساس می‌کنم تجسم این مطالعات را در جوهره باغ ایرانی بهتر می‌توانم به‌نمایش بگذارم. فکر کردم با شناخت‌های آگاهانه و گاه ناآگاهانه، باغ ایرانی بهترین مکانی است که می‌توانم در آن مسائل هویتی،‌ مرزی و برون مرزی، جغرافیایی، روانشناسی و رفتار اجتماعی را نمود ببخشم.

بهبهانی درباره‌ی تکنیک و سبک آثارش نیز گفت: پس از مطالعه‌ی عمارت‌ها و باغ‌های ایرانی، ذات معنای باغ را بیشتر درک کردم و در این پروسه حتی از برخی معماران و تاریخ‌نویسان اروپایی و آمریکایی نیز کپی‌برداری کردم. در این مسیر و در ترسیم باغ‌های ایرانی به نوعی انتزاع رسیدم که البته در برخی تابلوها برای تجسم واقعی‌تر برخی نشانه‌ها مثل معماری حوض‌ها به سمت فیگوراتیو همراه با چاشنی خیال حرکت کردم.

او ادامه داد: در نمایشگاه «باغ دلگشا» 18 تابلوی نقاشی به نمایش گذاشته شد که برخی از آن‌ها روی بوم بودند و برخی دیگر روی کاغذ. در این نقاشی‌ها از تکنیک میکس‌مدیا بهره گرفتم و از متریال‌های اکریلیک، رنگ روغن، جوهر، مداد و ... استفاده کردم.

این هنرمند به ویژگی‌های باغ ایرانی در آثارش اشاره و اظهار کرد: درباره‌ی ویژگی‌های باغ ایرانی، سخنرانی‌ها و کتاب‌های بسیاری وجود دارد، اما آنچه توجه من را در این مطالعات به خود جلب کرد، آشوب و تاریخی است که پشت باغ‌های ایرانی وجود دارد. در جایی خواندم که دونالد ویلبر (محقق شرق‌شناس) گفته است اهمیت باغ برای یک فرد ایرانی به‌خاطر اتفاقاتی است که در آن باغ افتاده است. در تابلوهایم سعی کردم حکایت بی‌آبی باغ‌ها، از بین رفتن آن‌ها، چگونه به وجود آمدن‌شان، حامیان و پادشاهانی که پشت آن‌ها بودند و حکایت هنرمندان گمنامی که آن‌ها را ساخته‌اند روایت کنم. باغ دلگشا برای من یک داستان عاشقانه با همه زیر و بم‌هایش است. عاشقانه‌ای که درگیر یک نوع روایتگری است.

بهبهانی همچنین اضافه کرد: تا جایی که با مخاطبان تابلوهایم صحبت می‌کردم متوجه شدم که آثار این نمایشگاه آن‌ها را به تفکر واداشته است. آنچه من به دنبالش بودم، نمایش یک نمود سطحی از باغ‌های ایرانی و دریافت چند کلمه در وصف زیبایی تابلوهایم نبود، بلکه می‌خواستم این مکث کمی بیشتر شود و به نظرم این اتفاق افتاد. البته هر بیننده‌ای با تفکر و نگاه خودش به این موضوع نزدیک شد.

نمایشگاه این هنرمند در آخرین روز برگزاری‌اش (22 اردیبهشت‌ماه) میزبان علاقه‌مندان به هنر در گالری «اعتماد» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha