• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94021408045
  • خبرنگار : 71429

محمدجواد لاریجانی:

مر قانون باید در پرونده خبرنگار واشنگتن پست رعایت شود

مر قانون باید در پرونده خبرنگار واشنگتن پست رعایت شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: چالش ما با غرب سر این موضوع نیست که چرا نسرین ستوده یا فلان خبرنگار دستگیر شده، بلکه چالش اصلی ما این است که غرب مطرح می‌کند شما حق ندارید یک نظام مدنی و سیاسی را برپا کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: چالش ما با غرب سر این موضوع نیست که چرا نسرین ستوده یا فلان خبرنگار دستگیر شده، بلکه چالش اصلی ما این است که غرب مطرح می‌کند شما حق ندارید یک نظام مدنی و سیاسی را برپا کنید.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد لاریجانی طی سخنانی در دانشکده علوم قضایی خطاب به دانشجویان این دانشکده اظهار کرد: شما سرمایه‌های نظام قضایی کشور هستید و در ماهیت اسلامی نظام ما، جنبه قضایی بیش از دیگر موضوعات مهم بوده و ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 50 درصد قضات کشور ما از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند که این موضوع نشان می دهد که نظام اسلامی نسبت به شما توجه خاصی دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه اسلام دینی است که براساس بصیرت شکل گرفته است، گفت: این بصیرت من‌درآوردی نیست، بلکه مبتنی بر تفقه است و این تفقه هم من درآوردی نیست، بلکه باید آن را خواند؛ چرا که مبتنی بر کتاب و سنت است. درواقع ما به عنوان مسلمان باید در هر کاری بصیرت محور باشیم و برای اینکه در امورمان بصیر شویم باید بدانیم در چه شرایطی هستیم. در تعامل با دنیا این تدبیر یک امکان است که شما بتوانید تصویر مطابق میل خودتان را به طرف مقابل القا کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه تکنولوژی اطلاع‌رسانی موضوع مهمی است و من مخالف اینترنت نیستم ادامه داد: مساله مهم در این زمینه این است که ما از این امکان (اینترنت) چطور استفاده کنیم. اسم آن را گذاشته اند قرن انفجار اطلاعات که البته به نظرم ربطی به این تکنولوژی ندارد. درواقع انسان‌ها در مقابل بهمنی از اطلاع‌نماها قرار گرفته‌اند و احساس مطلع بودن بدتر از بی اطلاعی است، بنابراین جهان بسیار تندی شده است.

وی با بیان اینکه در فهم بصیرت نیازمند این هستیم که نقاط مرجع داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برای نسل امروز که شما هستید نقطه مرجع، مساله انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی نقطه بزرگ تاریخی بوده و شما باید این نقطه مرجع را خوب بشناسید.

وی ادامه داد: انقلاب یک حادثه تاریخی بود که گذشت ولی از این حادثه دو جریان اجتماعی کلید خورد . جریان اول یک نظام مدنی سیاسی جامع براساس فکر اسلامی در سرزمین ایران است که یک تجربه است. جریان دوم نهضت بیداری اسلامی است که مربوط به سرزمین ما نیست و می دانید که این نهضت پدیده جدی است که ربط وسیعی با جریان اول دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: ما تجربه اول را شروع کردیم و مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی این تجربه بوده است. درواقع این تجربه دارای سه زیربنای مهم نظری است اعم از اینکه اسلام دین زنده، جامع بوده و مربوط به جهان شمولی اسلام است، می‌باشد. این سه رکن پایه‌های تجربه‌ای است که شروع شد و بنای یک نظام مدنی سیاسی براساس عقلانیت اسلام است.

لاریجانی یادآور شد: 35 سال از این تجربه گذشت و در این سه دهه گذشته مشخص شد که ایران از یک کشور دسته دوم اکنون به پیشرفته ترین کشور دنیا از لحاظ دفاعی و موثرترین کشور دنیا در امور منطقه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته هیچ زمانی برای پرده برداری از واقعیت مکتب اهل بیت مانند امروز زمینه فراهم نشده است. اگر می‌بینید اسلام‌های تکفیری با پول عربستان و تشویق آمریکا رواج پیدا می کند، عجیب نیست چرا که به طور طبیعی مردم کشورهای اسلامی به تجربه ما علاقمند هستند. تجربه مردم در مصر این بود که برای احیای نظام اسلامی مدرن انقلاب کردند، اما برادران اخوان المسلمین مطرح کردند که شما یا باید نظام سکولار ترکیه و یا باید نظام سلفی را بپذیرید. علت شکست مردم مصر هم این بود که این دو گزینه را رد کردند.

لاریجانی با اشاره به اینکه غرب مطرح کرده که آیا ملت ایران حق دارد نظام مدنی سیاسی خود را براساس اسلام استوار کند یا خیر؟ گفت: غرب این سوال را زیرکانه مطرح کرده و پاسخی که می دهد خطرناک است. غرب می‌گوید که تجربه شما درست نیست و عقب افتاده است همچنین باز مطرح می‌کند که هیچ ‌کس نباید حق داشته باشد که یک نظام مدنی خارج از چارچوب‌های سازمان ملل تصویب کند و داشته باشد. این چالش مهمی است که ما با آن روبروهستیم. ما می‌گوییم که زندگی‌مان را براساس اسلام شکل می‌دهیم.

وی مدعی شد: کسانی اکنون سنگ مدرنینته را به سینه می زنند که الفبای مدرنیته را نمی‌دانند. یکی از خرافات بزرگ همین مدرنیته است آن‌ها به مردم می‌گویند که مدرن بودن یعنی لوازم مدرن داشتن. در صورتی که مدرنیته ابزار نیست، بلکه ملاکش عقلانیت در عمل است. امروز پایه حکومت باید توجیه عقلانیت داشته باشد، پسر حاکم، حاکم نمی‌شود. غربی‌ها به ما می‌گویند اولا برنامه‌های‌تان خراب است، ثانیا حق ندارید که باید بگویم در این تجربه ما سوپر موفق هستیم.

لاریجانی ادامه داد: غربی‌ها مطرح می‌کنند که اسلام خشن است و تسامح ندارد. آن‌ها اگر ما قصاص را انجام دهیم جیغ بنفش می‌کشند. هم اکنون هم در یمن، حوادثی که رخ داده پروژه‌ای است که آمریکا آن را هدایت می‌کند. ملت یمن کودتا کردند، اگر حکومتی کودتا شد باید کشورها مردم آن کشور را با بمب بزنند! مگر در ترکیه کودتا نشد. برای غربی‌ها که این گونه برای خشونت و تسامح ریسه می‌روند ، کشتار انسان‌ها مثل آب خوردن است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد:‌ چالش ما با غرب سر این موضوع نیست که چرا نسرین ستوده یا فلان خبرنگار دستگیر شده، بلکه این‌ موضوعات حواشی است، اصل موضوع این است که غرب مطرح می‌کند تجربه شما خوب نیست و شما حق ندارید یک نظام مدنی و سیاسی را برپا کنید.

وی تصریح کرد: امروز با دیکتاتوری سکولار لیبرال مواجه هستیم که موضوع جدی است البته ناگفته نماند ما در پیشبرد تجربه‌مان از کسی اجازه نمی‌گیریم.

لاریجانی ادامه داد: غربی‌ها باید اسناد حقوق بشری را بخوانند . استراتژی ایران این بوده که ما این اسناد را تفسیر می‌کنیم. در اسناد آمده بود که آزادانه همسر را انتخاب کنیم بعد ها گفته شد انتخاب همسر الزاما از جنس مخالف نیست که ما با این تفسیر مخالفیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خطاب به شریعت باقری رییس دانشکده علوم قضایی گفت: بهتر است از دانشجویانی که در امر حقوق بشر در این دانشکده فعالیت می‌کند، از سوی رییس دانشگاه به ما معرفی شوند تا ما در مباحث بین المللی این دانشجویان را به صحنه ببریم تا نوعی کارآموزی در صحنه برای آن‌ها داشته باشیم.

لاریجانی درباره اینکه بیشتر تحریم‌هایی که در زمینه حقوق بشر علیه ایران وضع شده، در چه زمینه‌ای است ؟ گفت: عمده این تحریم ها به اشخاص و حساب‌های بانکی آن‌ها مربوط است. مثلا دادستان کرج یا فلان شخصیت قاضی در کشورهای اروپایی تحریم می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند که اگر پولی دارید باید پول‌تان را به ما بدهید که این عمل زشت و کریح است. اخیرا هم اتحادیه اروپا این تحریم ها را تجدید کرده که ما برای عمده کسانی که مشمول این تحریم‌ها شده‌اند، نامه‌هایی نوشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ مثلا قاضی‌ای را تحریم کردند که حکم اعدام را در مورد کسی که در سن 17 سالگی مرتکب قتل شده و بعد در سن 25 سالگی حکمش اجرا شده اعمال کرده است. قاضی در اینجا براساس قانون عمل کرده است. در فتنه 88 هم قضاتی را که بر علیه منافع عمومی ایجاد جهد کرده بودند را در لیست تحریم قرار دادند؛ بنابراین این لیست سیاسی است.

لاریجانی درباره احمد شهید و ورودش به ایران تاکید کرد: حرف ما با احمد شهید این است که وی باید چارچوب درست را رعایت کند. این گونه نیست که بالغ بر 1000 اتهام را متوجه ایران کند و بخواهد به ایران بیاید. ما می‌گوییم دو سه مورد از این اتهامات را رسیدگی کن ولی احمد شهید می‌خواهد همه اتهامات را رسیدگی کند. در صورتی که رسیدگی به بعضی از این اتهامات حدود 5 سال طول می کشد. اتهام دیگری که وی مطرح می کند این است که فهم قضات از قانون جهت‌دار است که درست نیست. ایران در رسیدگی به این اتهامات مشکلی ندارد و ما در هر کجا که تخلفی روی دهد و از آن مطلع شویم، مقابلش می‌ایستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: احمد شهید تروریست‌هایی را که مردم را در حسینیه شیراز شهید کردند، به عنوان مدافع حقوق بشر نام می‌برد و می‌گوید که ما مدافعان حقوق بشر را اعدام کرده‌ایم. در صورتی که این اتهام با واقعیت فاصله دارد. همچنین وی در مورد سه نفر از اعضای پژاک که مدیر مدرسه و نانوا و ... را کشته‌اند و محکوم به اعدام شده‌اند را مدافع حقوق بشر می‌داند و مطرح کرده به دلیل اینکه آنها می خواستند با من تماس بگیرند اعدام شدند. ایشان فکر کرده که قطب عالم وجود است.

وی ادامه داد: ما حاضریم که هر پرونده‌ای را باز کنیم ولی شوخی با کسی نداریم. باید به احمد شهید بگوییم که تهران جای حال کردن نیست اگر می‌خواهد حال کند برود لندن. ایشان جدیدا فتوا هم صادر می کند و گفته که اتهام سب النبی اتهام مهمی نیست و مجازات ندارد. این چه نوع گزارشگری است. احمد شهید باید به ما بگوید که ما از کدام قوانین و تعهدات بین المللی تخلف کرده‌ایم. ما برای رفع هر اتهامی که متوجه جمهوری اسلامی ایران است، آماده‌ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: اگر احمد شهید مکانیزم گزارشگری را رعایت کند ما با ورودش به ایران مشکلی نداریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خیلی از کارها را انجام نداده است، ادامه داد: میدان حقوق بشر، میدان وسیعی بوده و ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است. متاسفانه حقوق بشر برای مسئولین، متفکرین و دانشگاهیان خوب باز نشده است. برای خیلی‌ها حقوق بشر یک کالای غربی است و برای جمعی یک سلاح خوب و رقابت داخلی است. چالش ما در مورد حقوق بشر با دنیا چالش اتهامات نیست بلکه یک سوال مهم است و آن اینکه آیا ملت ما حق دارد که یک نظام مدنی سیاسی براساس عقلانیت برپا کند که غرب می‌گوید ما و کشورهای دیگر چنین حقی را نداریم. بنابراین حضور ما در صحنه جهانی خیلی کمتر از شأن ماست البته ما در مباحثات زنده شرکت می کنیم و حرف ایران شنیده می‌شود.

وی افزود: موضوع امر به معروف و نهی از منکر یک حق است که مورد اتهام ماست و مخالف سازمان ملل است. براساس نظرات سازمان ملل امر به معروف یک فضولی است بنابراین ما باید در احصای این حقوق فعالیت کنیم. البته ناگفته نماند ما تاکنون سه گزارش عملکرد در جامعه بین المللی در زمینه حقوق بشر داشته ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره مکانیزم UPI که یکی از پرچمدارانش ایران بوده است گفت: غرب با این مکانیزم مخالف است و اکنون در اجرای این مکانیزم جمهوری اسلامی نقش دارد. البته ما کارشناسانی را که بتوانند در زمینه اسناد حقوق بشر فعالیت داشته باشند کم داریم و گاهی خودمان اسناد را ویرایش می‌کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در بعد داخلی هم مساله حقوق بشر به مجموعه وسیعی از قوانین ما مربوط است که خوشبختانه در قوانین ما این مسائل آمده ولی پراکنده است. ما قانونی را در زمان آیت الله شاهرودی داریم که در مجلس تصویب شد تا تدوین چارچوب حقوق شهروندی را بتوانیم شروع کنیم. اکنون هم سازمان در این زمینه در همه استان‌ها تشکیل شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده خبرنگار واشنگتن پست گفت: رییس قوه قضاییه و آقای اژه‌ای در این زمینه توضیحات لازم را داده‌اند. البته ما هم حساسیت این را داریم که در این پرونده مر قانون اجرا شود. بحث اینکه خبرنگار باشد یا نباشد مهم نیست بلکه قانون کشور ما باید اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha