• یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94021307009
  • منبع : نمایندگی ایلام

/اعتکاف؛ هدیه الهی/

یک کارشناس دینی: اعتکاف، سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی است

یک کارشناس دینی: اعتکاف، سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی است

یک کارشناس دینی گفت: اعتکاف نوعی آمادگی برای تلاش اجتماعی در مسیر رضای الهی و فرصتی طلایی برای روی آوردن به سوی خود و خداست.

یک کارشناس دینی گفت: اعتکاف نوعی آمادگی برای تلاش اجتماعی در مسیر رضای الهی و فرصتی طلایی برای روی آوردن به سوی خود و خداست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: اعتکاف عمل عبادی است که در شرع مقدس اسلام مستحب و در سنت نبوی(ص) و سیره معصومین(ع) دارای جایگاهی رفیع و ارزشمند است که همواره در انجام آن اهتمام ورزیدند.

وی با بیان این‌که «انسان کامل از دیدگاه اسلام دارای ویژگی‌های فردی و اجتماعی است» افزود: عمل کردن به وظایف اجتماعی به تنهایی انسان را به کمال مطلوب نمی‌رساند بلکه ورود به عرصه‌ی جامعه و فعالیت‌های اجتماعی، هرگاه با پشتوانه‌ای از ایمان و ویژگی‌های فردی همراه نباشد، مایه سقوط انسان خواهد بود.

ساجدی‌نیا ادامه داد: اعتکاف فرصتی است که انسان می‌تواند خود را از دنیا جدا کرده و در خلوت با خدای خویش به راز و نیاز بپردازد و در این فرصت ارزشمند با نگاهی به عملکرد خود، خویش را مورد سوال قرار داده و به جبران لغزش‌ها و کاستی‌ها بپردازد.

این کارشناس دینی با اشاره به این‌که «معتکفان در این ایام خلوتی عاشقانه با معشوق به دست می‌آورند که باید از این فرصت استثنایی و نسیم الهی بهره‌ی وافر را کسب کرد» خاطرنشان کرد: اعتکاف پاسخ به ندای درون انسان بوده و در واقع نوعی خلوت و درون‌گرایی برای ساختن انسان‌ها و جلوگیری از آفت خدا فراموشی و خود فراموشی است.

وی با بیان این‌که «نیایش، راز و نیاز و خلوت‌هایی مثل ایام اعتکاف به انسان این قدرت را می‌بخشد تا در مقابل شیاطین داخلی و خارجی ایستادگی کنند و جنبه عقلانی خویش را تقویت کنند» تصریح کرد: اعتکاف اگر در جامعه ما مکان واقعی خود را بیابد و نسبت به آن توجه بیشتری مبذول شود، دارای آثار فراوانی از جمله تهذیب و تزکیه نفس بوده که شخص معتکف برای وصول به مقصود می‌کوشد که فضایل اخلاقی کسب کرده و رذایل نفسانی را از خود دور کند.

ساجدی‌نیاد افزود: ترویج ساده‌زیستی و مقابله با تهاجم فرهنگی از دیگر شاخصه‌های سنت الهی اعتکاف بوده و یکی از راه‌های موثر که می‌تواند سد محکم و استواری در مقابل تهاجم فرهنگی باشد، اعتکاف خواهد بود.

این مبلغ مذهبی با بیان این‌که «تلاوت قرآن کریم، خواندن زیارت عاشورا، نمازهای مستحبی وارده و ادعیه از جمله آداب 3 روز ایام البیض اعتکاف است و البته باید قدر رفع احتیاج استراحت کرد و بیشتر به عبادت پرداخت» گفت: امید است همگان به ویژه جوانان پاک سرشت، ایام البیض ماه رجب را مغتنم شمرده و با انجام مراسم اعتکاف موجب رشد و تعالی معنوی و الهی خود و جامعه گردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha