رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتوگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، گفت: ترویج اعتدالگرایی از عوامل مقابله با افراطگرایی دینی و خشونت است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ششمین دور گفتوگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی تحت عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» با حضور آرام کشیشیان اول، «رهبر ارامنه حوزه سیلیسی»، شخصیتهای دینی ارامنه لبنان، هیئتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، «خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران» در محل کلیسای ارامنه سیلیسی لبنان برگزار شد.
ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دور از گفتوگوها، با اشاره به موضوع «ترویج اعتدالگرایی و عقلگرایی دینی با هدف مقابله با افراطی گرایی دینی و خشونت»، گفت: در سال 1939 میلادی نظریهای با عنوان «ناکامی - پرخاشگری» از سوی جان دولارد و لئونارد دبلیو دووب در دانشگاه ییل مبنی بر اینکه «رفتارهای افراطگرایانه همواره در پی ناکامیهای قبلی بروز میکنند»، مطرح شد.
او افزود: این نظریه، علت رفتارهای افراطگرایانه را در ناکامیهای قبلی که ممکن است ناکامیهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا حتی فرهنگی باشد، جستجو میکند.
ابراهیمیترکمان ادامه داد: وجود موانعی اعم از آنچه برشمردیم میان فرد و اهدافش، ممکن است او را به سوی رفتارهای خارج از دایره عقلانیت سوق دهد و نهایتاً منجر به رفتارهای افراطگرایانه شود.
او ادامه داد: این نظریه اگرچه در ابتدا توانست توجهات را به خود جلب کند، امّا در مطالعات میدانی سالهای اخیر به ویژه در میان افراطگرایان روشن شد که بسیاری از گروههای سلفی افراطیگرا از میان ثروتمندان برخاستهاند و نه از فقیرترین کشورهای جهان سوم.
ابراهیمیترکمان در ادامه یادآور شد: میانگین سنی آنان 26 سال و سه چهارم آنها متأهل و دارای تحصیلات دانشگاهی بودهاند؛ بنابراین نمیتوان ناکامی را به طور مطلق به عنوان ریشههای افراطیگرایی پذیرفت، بلکه احساس ناکامی میتواند منجر به بروز رفتارهای خشونتآمیز شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر وجود موانع متعدد در روند تبدیل شدن هویت فکری ایدئولوژیک افراطگرایان به هویت و قدرت سیاسی غالب، سبب شده است تا افراطگرایان با توسل به خشونت علیه «هویتهای دیگر» که به عنوان مانع، فرض شدهاند؛ براین باور باشند که تنها راه انحصاری رفع موانع، دستیابی به هویت و قدرت سیاسی غالب از طریق بروز رفتارهای خشونت آمیز است. همین عامل منجر به تشکیل جبهه متحدی شده و شبکههای قدرتمند تکفیری و فرقهگرا در دنیا پدید آمده است.
او افزود: مرزهایی میان افراطگرایان و دیگران پدید آمد که این مرزها دیگر از تعاملهای معتدل خالی شدهاند و جای خود را به تنفر، تکفیر و تهدید دادهاند.
ابراهیمیترکمان با اذعان اینکه منازعات فرقهای - مذهبی به خشنترین و خطرناکترین منازعات عصر حاضر تبدیل شده است، گفت: از این رو جای خرد ورزی در این میان به شدت خالی و بازگشت به عقلانیت و خردگرایی از نظر اندیشمندان و رهبران دینی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.
او تاکید کرد: باید پذیرفت که نظام باورهای دینی به صورت هسته معنایی فرد دیندار، عمل میکند و زندگی را برای وی قابل پیش بینی ساخته و اعتماد و اتکای مضاعفی به او میبخشد که فرد با تکیه به همین باور، احساس آرامش و امنیت میکند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: اگر چنین امنیت مقدسی در سایه خرد و عقل پدید نیامده باشد و یا حتی در پناه خرد و عقل متعادل و تأثیر نپذیرفته از احساسات، نبالیده باشد ممکن است انسان را به موجودی تبدیل کند که از افراطگرایی خویش از آن جهت که حس رضایت از عمل به وظیفه دینی را به او میبخشد، لذت ببرد.
او یکی از دلایل مشروعیت بخشی جعلی را فاصله گرفتن افراطگرایان از رهبران اصیل دینی، عنوان کرد و گفت: آنان را به عافیت طلبی متهم میکنند و برداشتهای صحیح و متقن دینی رهبران اصیل ادیان از متون و نصوص دینی را وانهاده و به برداشتهای عجولانه و ناصحیح از متون و نصوص دینی روی میآورند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بنابراین دعوت به تعقل و خردورزی یکی از عوامل مقابله با افراطیگرایی است که میتواند از مشروع جلوه دادن انگیزههای نامشروع جلوگیری کند و از جلوه دادن انگیزههای بزهکارانه به شکل انگیزههای مقدس جلوگیری کند.
او اظهار کرد: دومین عامل مقابله با خشونت را میتوان از درون متون دینی دریافت؛ دعوت ادیان به همزیستی مسالمتآمیز و رحمت و رافت و احترام به باورهای دیگران امروزه از دایره برداشتهای افراطگرایان از متون و نصوص دینی خارج شدهاند؛ رهبران ادیان با تکیه به این دعوتها میتوانند برداشتهای ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند.
ابراهیمیترکمان در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: اگر رهبران ادیان الهی سریعتر اقدام نکنند، پروژههایی از این دست برای ادیان آسمانی دیگر هم رقم خواهد خورد؛ اکنون زمان فراخواندن پیروان ادیان به خردورزی و پایبندی به نصوص پایدار دینی و رویآوری به رحمت است.
پروسه دینهراسی غرب با اسلامهراسی آغاز شده است
بر اساس این گزارش، ابوذر ابراهیمیترکمان، «رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» با حضور در مقر اقامت پاپ راعی با کاردینال بشاره راعی، «رهبر مسیحیان مارونی لبنان» دیدار و در رابطه با ششمین دور از گفتگوهای اسلام و مسیحیت ارمنی بحث و گفتوگو کرد.
در این دیدار، ابراهیمیترکمان با تشریح روند گفتوگوهای اسلام و مسیحیت ارمنی، گفت: امید است تا این دور از گفتوگوها با کلیسای کاتولیک، دستاوردهای ارزشمندی را برای پیروان ادیان الهی در بر داشته باشد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن دعوت از رهبر مسیحیان مارونی لبنان به کشورمان، به وضعیت زندگی مسیحیان ایرانی اشاره و به تشریح فعالیتهای آنان و نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی پرداخت.
او با اشاره به دشواریهای گفتوگو میان تمدّنها و ادیان؛ بحثها را کلامی و عقیدهای و بینتیجه دانست و افزود: ما مالک حقیقت نیستیم، بلکه طالب حقیقت هستیم؛ لذا باید گفتوگوها را به سمت یکدیگر فهمی، هدایت کنیم.
ابراهیمیترکمان با اذعان اینکه پروژه دینهراسی به وسیله غرب دنبال میشود، گفت: مسیر حرکت دنیا به سمتی پیش میرود که این گفتوگوها را به یک ضرورت تبدیل کرده است؛ چراکه غرب پروسه دینهراسی را دنبال میکند و از اسلامهراسی آغاز کرده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: اگر رهبران ادیان برای پروژه اسلام هراسی چارهای نیندیشند، به سایر ادیان نیز سرایت خواهد کرد.
او افزود: وقتی رهبران دینی همدیگر را درک کنند، قطعاً مردم از رهبران پیروی خواهند کرد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری موجود میان ادیان، گفت: مراجع دینی کشورمان از ملاقات با رهبران مسیحی استقبال میکنند و این رویداد فرهنگی ماحصل گفتوگوهای میان ادیان است.
در این دیدار رهبر مسیحیان مارونی لبنان با تأکید بر ضرورت گفتوگوی میان ادیان، تمامی استراتژیهای ذکر شده و همینطور، اهدافی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات برنامهریزی شده را تأیید کرد.
رهبر مسیحیان مارونی لبنان افزود: پس از اعتمادسازی در گفتوگو، نوبت به گام برداشتن مشترک به سمت حقیقت است؛ بنابراین باید بپذیریم که هر یک از ما بخشی از حقیقت را در اختیار داریم و نه کل حقیقت را.
او ضمن ابراز خرسندی از تلاشهایی که نسبت به گفتوگوها صورت گرفته است، اظهار کرد: رابطه دوستی با رؤسای دیپلماسی کشورها از جمله سفیر ایران مستحکم است و ما همواره موافق گفتوگو هستیم، زیرا گفتوگو بهترین وسیله برای ارتباط است.
رهبر مسیحیان مارونی لبنان با اظهار تأسف از اقدامات و خشونتهای جریانات تکفیری، گفت: تکفیریها دارای استراتژی منسجم برای برخورد با تمدّنها بوده و بدنبال جنگطلبی هستند.
او در پایان بر ضرورت گفتوگوها میان ادیان تا رسیدن به یک دیدگاه و اقدام مشترک تاکید کرد.
انتهای پیام
نظرات