• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93120603810
  • منبع : نمایندگی یزد

توضیح انتظامی درباره قطع بیمه خبرنگاران از طریق سایت سمان

توضیح انتظامی درباره قطع بیمه خبرنگاران از طریق سایت سمان

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییرات الگوی مصرف رسانه‎‎ای در دنیا، سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را حمایت جدی و نه شعارگونه از مطبوعات محلی ذکر کرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییرات الگوی مصرف رسانه‎‎ای در دنیا، سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را حمایت جدی و نه شعارگونه از مطبوعات محلی ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، دکتر "حسین انتظامی" در نشست با اصحاب رسانه، مطبوعات و کانون‏‏‌های تبلیغاتی استان یزد، ضمن سمع نظرات و سوالات آنان که عمدتاً درباره مشکلات این حوزه بود، افزود: در حالی که روز به روز نقش رسانه‏‏‌های سراسری در حال کاهش است، در مقابل فرصت‎‎هایی پیش روی مطبوعات محلی و همچنین رسانه‏‏‌های اجتماعی، رسانه‎‎های تخصصی و موضوعی و رسانه‎‎های بین‏‏‌المللی قرار گرفته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از نمودهای این سیاست وزارت ارشاد در قبال مطبوعات محلی را جلوگیری از ورود رسانه‏‏‌های سراسری به حوزه رسانه‎‎های محلی ذکر کرد و در این باره گفت: در همین رابطه تاکید داریم که حتی ضمیمه روزنامه‏‏‌های سراسری نیز به همراه روزنامه اصلی در شهرستان‎‎ها توزیع شود و توزیع مجزای ضمیمه آنها را خلاف قانون اعلام کرده‎‎ایم.

وی همچنین در حمایت از مطبوعات محلی اعلام کرد: در این راستا درج آگهی بیش از 30 درصد مطالب در وی‍ژه‎‎نامه‎‎های محلی نیز مجاز نیست تا به این ترتیب مطبوعات محلی بهره بیشتری از این آگهی‏‏‌ها ببرند.

انتظامی گفت: همچنین مقرر است تا 70 درصد مبلغ آگهی‎‎هایی که از مبداء اداره کل استان توزیع می‎‎شود در نشریات محلی هزینه شود و مابقی به روزنامه‏‏‌های سراسری تعلق گیرد.

کانون‎‎های تبلغاتی اجازه توزیع نیازمندیها ندارند

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین در مورد گلایه برخی اصحاب مطبوعات از توزیع نیازمندی‏‌ها توسط کانون‎‎های تبلیغاتی نیز اظهار کرد: کانون‎‎های تبلغاتی اجازه توزیع نیازمندی‌ها را ندارند ولی می‎‎توانند آگهی‏‏نامه چاپ کنند.

وی ادامه داد: اداره ارشاد برای برخورد با توزیع این نیازمندی‏‏‌ها می‎‎توانند باید با چاپخانه‏‏‌هایی که این نیازمندی‎‎ها را چاپ و نیز عوامل توزیع‎ آنها برخورد کنند.

انتظامی هدف از این قاعده‌گذاری‌‏‏ها را حمایت از مطبوعات محلی برای چاپ نیازمندی‎‎ها اعلام کرد و گفت: البته مطبوعات می‎‎توانند از طریق قراردادهایی شفاف بحث نیازمندی‌های خود را برای انجام تخصصی‎‎تر به کانون‎‎های تبلیغاتی واگذار کنند.

وی درباره موضوع قطع بیمه خبرنگاران از طریق سایت سمان نیز اعلام کرد: پرداخت بیمه خبرنگاران توسط دولت اصل استقلال خبرنگاران را زیر سوال می‎‎برد.

وی همچنین با تاکید بر تثبت حرفه‎‎ای شغل خبرنگاری گفت: متاسفانه بیشترین آمد و شد را در حرفه روزنامه‏‏‌نگاری شاهد هستیم و یکی از دلایل این موضوع نیز نداشتن احساس تعلق روزنامه‎‎نگاران به رسانه‏ خودشان بود.

اختصاص یارانه بیمه به رسانه‏‏‌ها بر اساس توجه آنها به خبرنگاران

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به این دو نکته گفت: در همین راستا بیمه خبرنگاران را از طریق خود رسانه‏‏‌ها دنبال کردیم؛ به نحوی که بر اساس توجه رسانه‎‎ها به قشر خبرنگار، یارانه به آنها اختصاص می‎‎دهیم.

انتظامی با بیان این که روزنامه‎‎ای که حداقل 25 نیروی ثابت نداشته باشد، اصلاً روزنامه نیست، بر رعایت حداقل استانداردهای کیفی در رسانه‏‏‌های کشور تاکید کرد.

وی درباره بیمه خبرنگاران خبرگزاری‏‏‌ها نیز گفت: در مورد خبرگزاری‎‎ها نیز حداقل 25 نفر و حداکثر چهار برابر حداقل، یعنی 100 نفر مورد توجه قرار گرفته به نحوی که در قبال هزینه بیمه این تعداد، عین این هزینه‎‎کرد را به آن رسانه بازمی‎‎گردانیم.

این مقام مسئول در مورد رابطان خبرگزاری‏‏‌ها و مطبوعات سراسری در استان‎ها نیز گفت: برای هر رسانه حداکثر 100 سهمیه اختصاص داده‎‎ایم و امیدواریم از این طریق ضمن تثبت حرفه‎‎ای شاهد بیمه خبرنگاری پایدارتری برای این قشر باشیم.

تدوین برنامه استراتژیک مطبوعات محلی استان یزد

"علی غیاثی ندوشن" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست از تدوین برنامه استراتژیک مطبوعات محلی استان یزد خبر داد و تصریح کرد: در این برنامه سیاستگذاری‎‎های کلانی بر اساس سیاست‎‎های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تهیه خواهد شد و در آن بر اساس چشم‌انداز مطبوعاتی استان و برنامه‎‎های عملیاتی مطبوعات محلی چه به لحاظ کیفیت و چه از نظر نوع نیازهای استان مشخص خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت 110 نشریه مجوزدار در استان، گفت: بیشترین نشریات استان با تعداد 86 نشریه در مرکز استان فعالیت دارند و برخی شهرستان‎‎ها مانند تفت نیز در حال حاضر هیچ نشریه فعالی ندارند.

غیاثی در مورد امتیاز نشریات فعال در استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر 66 نشریه استان دارای امتیاز اشخاص حقیقی، 12 نشریه با امتیاز شرکت‎‎های خصوصی، 29 نشریه دانشگاهی و یک نشریه نیز با امتیاز شهرداری در استان فعالیت کرده و منتشر می‎‎شود.

وی خانه مطبوعات یزد را مهمترین تشکل مطبوعاتی فعال استان نام برد و گفت: البته این تشکل در مدت فعالیت خود فراز و نشیب‎‎هایی نیز داشته ولی هم‌اکنون با مدیریت هیات مدیره کنونی خود، فعالیت‏‎‏های مطلوبی را در دست انجام دارد.

برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید خانه مطبوعات

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه نیز با اشاره به تغییرات ایجاد شده در اساسنامه خانه مطبوعات، اعلام کرد: در نظر است که پس از برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان که در هفته آتی دایر خواهد شد، انتخابات هیات مدیره جدید خانه مطبوعات براساس اساسنامه جدید و رویکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار کنیم.

وی در این نشست همچنین از فعالیت انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی استان که مجوز خود را از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کرده‌اند نیز خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha