• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93120402109
  • خبرنگار : 71012

روزگاری برای خرید روزنامه صف می‌بستند ...

روزگاری برای خرید روزنامه صف می‌بستند ...

کار مطبوعات کاغذی با وجود رقیبان کم‌هزینه‌ای که به ویژه در فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند، روز به روز سخت‌تر می‌شود، اما برخی کارشناسان و صاحبان مطبوعات همچنان معتقدند که هیچ بدیلی برای مطبوعات کاغذی وجود ندارد؛ آنچنان که برای کتاب و رادیو هم هیچ بدیلی نیست.

کار مطبوعات کاغذی با وجود رقیبان کم‌هزینه‌ای که به ویژه در فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند، روز به روز سخت‌تر می‌شود، اما برخی کارشناسان و صاحبان مطبوعات همچنان معتقدند که هیچ بدیلی برای مطبوعات کاغذی وجود ندارد؛ آنچنان که برای کتاب و رادیو هم هیچ بدیلی نیست.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، برغم اینکه این روزها برخی بر این عقیده پافشاری می‌کنند که عمر روزنامه‌ در عصر اینترنت به پایان رسیده است، اما هنوز هم هستند افرادی که معیار صحت یک خبر را چاپ آن بر روی کاغذ و در حقیقت انتشار خبر در قالب روزنامه می‌دانند.

از روزگاری که علاقمندان دسترسی به اخبار دست اول، در صف‌های طویل روزنامه می‌ایستادند تا بتوانند معدود روزنامه‌های عصر کشور را در اختیار داشته باشند، کمتر از سه دهه می‌گذرد و شاید از بین آن افرادی که صف‌های خرید روزنامه را بهانه‌ای برای تبادل نظراتشان می‌دانستند - مانند آنچه امروز در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم - کمتر کسی باور می‌کرد که در فاصله‌ی زمانی کوتاهی، مطبوعات کاغذی در بین رسانه‌ها چنین جایگاهی را پیدا کنند.

اما معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی آینده رسانه‌های نوشتاری و اینکه آیا رسانه‌های دیجیتال جایگزین رسانه‌های نوشتاری خواهند شد؟ اینگونه مطرح کرده است: نمی‌توانیم از حالا اعلام کنیم که مرگ رسانه‌های کاغذی فرا رسیده است؛ در عین حال حتی در محدود‌ترین حالت‌ها روزنامه‌ها و نشریات کاغذی کاملا نمی‌میرند. عین اتفاقی که در قبال تلویزیون و رادیو افتاد.

حسین انتظامی همچنین گفته است: رسانه‌های دیجیتالی هم می‌توانند جایگزین رسانه‌های نوشتاری باشند و هم نه؛ به جهت اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قدرت پیش‌بینی 10 ساله حتی توسط کارشناسان آن رسانه وجود ندارد؛‌ آنقدر در این تحول سرعت وجود دارد که حتی متخصصان نمی‌توانند آن را مطرح کنند. این فناوری و بعضی تغییرات جامعه‌شناختی سبب شده است الگوی مصرف رسانه تغییر کند.

محمدعلی وکیلی - مدیر مسئول روزنامه «ابتکار» - هم به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در اینکه روزنامه‌های مکتوب با رقیبان نو‌، کم هزینه و در دسترس عموم، کار سختی را در پی دارند‌ قطعا شکی نیست و کاملا درست است اما رسانه‌های مکتوب حتما جای خودشان را دارند و حداقل فعلا هیچ بدیلی نخواهند داشت؛ البته حتما در بسته پیامی خودشان تغییراتی را خواهند داشت؛ چراکه قطعا ساختار ابزارهای نوین‌، سلیقه مخاطب را تغییر داده و خواهد داد و حتما شکل پیام را دست‌کاری خواهند کرد که به نظرم حتما باید این مسائل در روزنامه‌های مکتوب مدنظر قرار بگیرند.

مدیر مسوول روزنامه «آفتاب یزد» با اعتقاد بر اینکه مطبوعات کاغذی همچنان جایگاه خودشان را حفظ خواهند کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا چنین اظهار نظر می‌کند: اقبال مردم از فضاهای مجازی خبری، دلیل بر این نیست که مطبوعات کاغذی نادیده گرفته شده است.

منصور مظفری تاکید می‌کند که مطبوعات کاغذی در هیچ زمانی جایگاه خودشان را از دست نخواهند داد.

وی سپس یادآور می‌شود، کشورهای پیشرفته سابقه فضای مجازی‌شان خیلی بیشتر از کشور ماست و در عین حال سرعت اینترنت و وسعت و فراگیری‌شان هم بیشتر است اما همچنان می‌بینیم که مطبوعات کاغذی جایگاه خاص خودشان را دارند.

این مدیر مسوول روزنامه معتقد است، اگر مطبوعات کاغذی ما مورد اقبال کمتری واقع می‌شوند، به این دلیل است که ما در راستای تولید آن - چه به لحاظ تولید محتوایی و چه به لحاظ توزیع - مشکلات و محدودیت‌هایی داریم که نتوانسته‌ایم وظیفه خودمان را به خوبی انجام دهیم؛ این در حالی است که اگر مشکلات ما در این حوزه برداشته شود و بتوانیم با نرخ نازل‌تری مطبوعات کاغذی را به دست مردم برسانیم، قطعا جایگاه قبلی مطبوعات کاغذی حفظ خواهد شد.

اما الیاس حضرتی درباره‌ی مطبوعات کاغذی و اینکه آیا عمر این رسانه‌ها روزی به پایان می‌رسد؟ می‌گوید: باید اجازه داد خلاقیت رسانه‌ها به مرحله‌ی ظهور برسد تا همچنان جایگاهشان را در میان مردم حفظ کنند.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در تکمیل مطلب بالا عنوان می‌کند: در اینکه فضای مجازی این روزها دایره خیلی وسیعی پیدا کرده‌ است، شکی نیست. حتی در کشورهای پیشرفته که از پهنای باند اینترنتی بسیار قوی برخوردار هستند و قابل مقایسه با کشور ما نیست و سال‌هاست که فضای مجازی‌شان شکل و شمایل قوی‌تری پیدا کرده است،‌ حتی در آنجا هم روزنامه‌های کاغذی تیراژ فوق‌العاده بالایی دارند.

این مدیر مسؤول سپس به کشورهایی مثل ژاپن، فرانسه و آمریکا اشاره می‌کند که سال‌های سال است چندین روزنامه پرتیراژ در حال انتشار دارند و علیرغم اینکه دنیای مجازی این روزها خیلی متنوع شده و وسعت زیادی پیدا کرده است، ولی همچنان روزنامه‌های مکتوب تیراژ خودشان را حفظ کرده‌اند و در عین حال هویتشان را از دست نداده‌اند.

حضرتی می‌گوید: اگر ما هم کمی با وسعت نظر و سینه فراغ با رسانه‌ها برخورد داشته باشیم و اجازه بدهیم خلاقیت‌ها و ابتکاراتشان به مرحله ظهور برسد، رسانه‌های مکتوب هیچ وقت جایگاهشان را از دست نمی‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha