• یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93120301761
  • منبع : مطبوعات

اصغر فرهادی: به فکر درست کردن ویترین برای فیلم کوتاه نباشید

اصغر فرهادی: به فکر درست کردن ویترین برای فیلم کوتاه نباشید

اصغر فرهادی خطاب به فیلمسازان جوان توصیه کرد: در ساخت فیلم‌های کوتاه‌تان با بازیگران حرفه‌ای کار نکنید.

اصغر فرهادی خطاب به فیلمسازان جوان توصیه کرد: در ساخت فیلم‌های کوتاه‌تان با بازیگران حرفه‌ای کار نکنید.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «فیلمنامه‌نویسی» با حضور اصغر فرهادی و استقبال گرم فیلمسازان جوان و برخی از چهره‌های سینمایی در تالار مهر آبادان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اصغر فرهادی - کارگردان سینمای ایران - ضمن ابراز تاسف از درگذشت زاون قوکاسیان، منتقد سینما به دلایل برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی بسیاری را در تهران و یا در کشورهای دیگر برگزار کرده‌ام و همیشه این سئوال از من می‌شد که چرا این نشست‌ها را در شهرستان‌ها برگزار نمی‌کنم؟ از همین رو زمانی که حمید فرخ‌نژاد، پیشنهاد برگزاری این کارگاه را به من داد، پذیرفتم و باید متذکر شوم که انتظار چنین استقبالی را از سوی فیلمسازان جوان نداشتم.

کارگردان پرآوازه ایران که فعالیت سینمایی خود را از سال 1365 در انجمن سینمای جوانان اصفهان آغاز کرده، در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: من سینما را از 13 سالگی با ساخت فیلم کوتاه آغاز کردم و زمانی که برای برگزاری این نشست دعوت شدم، بسیار فکر کردم که از کجا باید شروع کنم تا برگزاری این کارگاه تنها معطوف به بیان تجربه‌های شخصی خودم نشود. بنابراین بهتر دیدم درباره دغدغه‌ها و یا بهتر بگویم درباره ترس و دلهره هنگام نگارش فیلمنامه صحبت کنم.

فرهادی در ادامه افزود: آنچه هنگام ساخت فیلم‌های کوتاه مرا دچار دلهره می‌کرد این بود که چگونه به همه امور اشراف داشته باشم چون از زبان فیلمسازان بسیاری در گفتگوهایی که می‌خواندم دریافته بودم که به همه امور آگاه هستند در واقع به شکل ناخواسته اینگونه القا می‌کردند همه امور را می‌دانند و بعد به شکل ویژه‌ای همه پازل‌ها را کنار هم قرار می‌دهند تا یک فیلم را به پایان برسانند و پس از آن فکر می‌کردم که چقدر باید فیلم بسازم تا به این یک‌دستی در آثار برسم.

وی افزود: بخش دیگر ترس از تکنیک و چگونگی کار با ابزار بود. اما بعدها به تجربه دریافتم بسیاری از فیلمسازان خودشان هم نمی‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد که پازل به درستی کنار هم چیده می‌شود. به نظرم این بخش ناخودآگاه و غریزه آنها است و این ناخودآگاه که بیش از هر عنوانی سرمایه عاطفی و احساسی است ، از کودکی فیلمساز می‌آید.

فرهادی در این نشست با ارائه مثال‌هایی از آثار خود توضیحات تکمیلی را ارائه داد و درباره بحث‌های مختلف وجوه فیلمنامه نویسی صحبت کرد.

این فیلمساز سینمای ایران با اشاره به شخصیت‌پردازی هنگام نگارش فیلمنامه گفت: ناخودآگاه و غریزه فیلمساز که به عنوان سرمایه عاطفی و احساسی از آن یاد کردم از کودکی تا بزرگسالی با انسان همراه می‌شود و این سرمایه براساس کشف شهود به دست می‌آید که من به شخصه در شخصیت پردازی آثار از کشف و شهودی که در گذشته داشته‌ام، الهام می‌گیرم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه فیلم سینمایی«گذشته» برای من تمرین و مشق کردن در «کاراکتر پردازی» بود.

اصغر فرهادی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به فیلسازان جوان توصیه‌هایی کرد که بخشی از این توصیه‌ها به حضور بازیگر در ساخت فیلم‌های کوتاه مربوط بود.

کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین » خطاب به فیلمسازان جوان تاکید کرد: به شما توصیه می‌کنم که در ساخت فیلم‌های کوتاه خود با بازیگران حرفه ای کار نکنید. در واقع توصیه می‌کنم به فکر درست کردن ویترین برای فیلم کوتاه نباشید و آثار خود را برای اولین بار با افرادی که با آنها رو دربایستی ندارید، مانند افراد خانواده خود، ببینید.

نشست تخصصی «فیلمنامه نویسی» اصغر فرهادی در پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان «اروند» با طرح پرسش فیلمسازان جوان به پایان رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha