رییس انجمن عرفان اسلامی ایران گفت:منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعهها سنی شوند ونه آن است که سنیها شیعه و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه ، امام میگویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از جماران، فاطمه طباطبایی، در مراسمی که با حضور اعضای هیات مدیره و تعدادی از دانشجویان و طلاب حوزه برگزار شد، در وصف شخصیت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: مفتخریم که پیرو چنین پیامبر عظیم الشأنی هستیم. پیامبری که جایگاه و منزلتشان «دنی فتدلی و قاب قوسین او ادنی» است، پیامبری که حبیب ومحبوبالله تعالی است اگر حضرت موسی کلیم الله است و حضرت عیسی روحالله پیامبر خاتم حبیبالله است. الله اسم جامع مستجمع جمیع صفات است پیامبری که خدایش میفرماید اگر تو نبودی اصلا آفرینشی تحقق پیدا نمیکرد و پیامبری که قبل از پیدایش آدم ابوالبشر(ع) نبی بوده است «کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین». پیامبری که مدینه علم است «انا مدینه العلم و علی بابها» هر علم و آگاهی و دانشی به انسان میرسد از مشکوه چنین پیامبری است از اینروست که امت او بودن افتخار دارد. هرکسی بخواهد از این علم بهرهمند شود باید از باب علی(ع) وارد شود غیر از این راه با خطرها و آفات بیشماری مواجه میشود همیشه نبوت با ولایت همراه است.
مولف کتاب «سخن عشق »، با تاکید بر اینکه «نبی، انسان را از عالم حقایق آگاه میکند و او را، از آن حقایقی که عقل به تنهایی نمیتواند درک کند،یاری میرساند»، اظهار کرد: امام معصوم انسان طالب کمال را به سر منزل مقصود میرساند به تعبیر امام خمینی(س) «مناجات و ادعیه ائمه مسلمین است که راهبرند به سوی مقصود نه راهنما،»(صخیفه امام ج 18 ص 453 )ما می توانیم ، پشت سر امام حرکت کنیم و به آن مقصدی که نبی برای ما ترسیم کرده برسیم.
وی افزود: نبی رو به مردم است و بر فراز منبر مردم را آگاه میکند و انباء میدهد و امام درجلوی مردم در محراب میایستد و مردم درپشت سربه او اقتدا میکنند تا به مقصدی که نبی ترسیم کرده برسند.
این استاد حوزه و دانشگاه ،با تاکید بر اینکه «امام خمینی (س) ، ایام خجسته تولد پیامبر(ص) و امام صادق (ع) را هفته وحدت نامیدهاند واز آغاز انقلاب، براین وحدت ، به ویژه بر وحدت مسلمان و شیعه تاکید داشتهاند» تصریح کرد: حضرت امام(س)، به گواه آثار و مشی و سلوکشان ، همواره در مباحث عقیدتی، ازجانبداران بحث ولایتند،با این وجود ،آیا توصیه به وحدت از سوی ایشان، به معنای عدول از مباحث عقیدتی است؟ آیا صرفا یک مصلحت است؟
وی خاطرنشان کرد: این سخن امام، نشانگر هوشمندی و درایت ایشان بود که ایران و انقلاب را از تمام خطرات حفظ کرد، دشمنان اسلام و انقلاب همواره بر طبل جدایی و تفرقه میان شیعه و سنی مینواختند و صدای آن در ایران هم خیلی شدید شنیده میشد؛ اما امام با هوشیاری، آنچنان صدای آنان را خاموش کردند که نه تنها اینان به ستیز بر نیامدند بلکه آنگونه مدیریت کردند که برادران شیعه و سنی در کنار هم جنگیدند و از خاک و مرز ایران دفاع کردند. اگر این هوشمندی نبود ما نیز همچون سوریه و عراق و بسیاری کشورها دچار چنین مشکلات عظیم و وحشتناک میشدیم. این تفکرو توصیه امام وقتی جامه عمل پوشید سبب وحدت و انسجام میان مردم شد و به این وسیله حربه و نیرنگ دشمن ناموفق گردید.
مولف کتاب «یک ساغر از هزار»، با اشاره به اینکه «بیشترین نزاعی که دشمنان سعی دارند ایجاد کنند نزاع بین شیعه و سنی است»، اظهار کرد: این در حالی است که بیشترین توافق میان این دو گروه است؛ چراکه ما با اهل تسنن خیلی اشتراکات داریم. خدای واحد، پیامبرواحد ، قرآن و کتاب واحد، در خیلی از احکام شرعی، مشترک هستیم و در بحث قبول و اعتقاد به عظمت امیرالمومنین (ع) نیزبا اکثرآنها مشترکیم.
وی در ادامه، به اشعاری از عطار عارف و صوفی بزرگ، که مشهوربه سنی بودن است، اشاره کرد و گفت: به طور مثال عطار عارف و شاعر گرانمایه فارسی در وصف امیرالمومنین(ع) چنین میگوید:
خواجه حق، پیشوای راستین
کوه علم و باب علم و قطب دین
ساقی کوثر، امام رهنما
ابن عم مصطفی، شیر خدا
در بیان رهنمونی آمده
صاحب اسرار «سلونی» آمده
که اشاره است به سخن علی (ع) که :(سلونی قبل ان تفقدونی )
مقتدا بیشک به استحقاق اوست
مفتی مطلق علی الطلاق اوست
و یا دیگر بزرگان اهل تسنن، امام علی(ع) را به نیکویی و اخلاص و صداقت و شجاعت و همراهی با پیامبر میستایند.
این استاد حوزه ودانشگاه با طرح این سوال که «چراباید میان کسانی که این همه مشترکات با هم دارند دشمنی و ستیزه باشد؟» پاسخ داد: آیا جز این است که کارحربه دشمن است تا بتواند به اهداف نامبارک خود دست یابد ؟
وی افزود:دشمنان دائم تفرقه انداختند و سود بردند. آیا آن کسانی که سود می برند دشمن امیرالمومنیناند یا دوست امیرالمومنین؟ سودش را کسی میبرد که اصلا به امیرالمومنین (ع)اعتقادی ندارد.
مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با تاکید براینکه «منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی، نه آن است که شیعهها سنی شوند ونه آن است که سنی ها شیعه ونه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند» گفت: امام میگویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت کنیم. مشترکاتی که اساسی است. ببینیم یک ششم جمعیت دنیا مسلماناند با این وجود آیا قدرت ما یک ششم قدرت حاکم بر جهان هست؟
وی اظهار کرد: دشمنان با ایجاد تفرقه وتضعیف مسلمانان، به راحتی بر کشورهای مسلمان حکومت میکنند، در درون کشور مسلمان کشور تشکیل میدهند و آنان را از سرزمینشان بیرون میرانند و با بیشرمی تمام، صاحبان اصلی را مجرم و خطاکار معرفی میکنند و اجازه و مجال هیچگونه مخالفتی به حاکمان کشورهای اسلامی، که به انتخاب و پشتوانه خود بر گزیدهاند نمیدهند.
طباطبایی با بیان اینکه «اینگونه حاکمان هم از ذخائر مادی و هم معنوی مسلمانان استفاده میکنند وهم ملتها و جوانان آزاداندیش را نسبت به اسلام راستین بدبین میکنند»، افزود: بهترین شاهد مثال آن است که بهترین ذخائر مسلمانان در موزهها و در کشورهایی وجود دارد که به مسلمانان تعلق ندارد. در واقع مراد سخن امام این است که بیاییم دشمن مشترک را بشناسیم، حربههای او را بشناسیم، گرد مشترکات خود جمع شویم، ید واحدی شویم و نگذاریم دشمنان دین و ملت ما بر ما سلطه پیدا کنند.
وی افزود: ما مسلمانیم و شرافت انسانی ، اسلامی خودرا باید حفظ کنیم همانطور که در انقلاب اسلامی و همچنین در دفاع مقدس با اتحاد و وحدت میان همه اقوام ایرانی و اقلیتهای مذهبی و اهل تسنن و تشیع توانستیم ایران اسلامی را از جنگ نابرابر و خشم و کینه دشمنان قسم خورده نجات دهیم وشاهد همدلی و یکرنگی و صفا و صمیمیت افراد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه «لازم است وحدتی را که امام مطرح کردند بفهمیم و از آن دفاع کنیم و بدانیم که رمز پیروزی و بقای ما درهمین وحدت است» گفت: در غیر این صورت گرفتار گروهکهای متعصب تکفیری و داعشی خواهیم شد.انشاءالله خدا کمکمان کند که در این ایام به وظیفهمان آگاه باشیم و ندانسته با فکر دفاع از ولایت به ضرر ولایت قدم برنداریم. هر قدمی که ما در اتحاد مسلمین بر داریم همان خواسته خدا و خواسته پیغمبر است.
انتهای پیام
نظرات