استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا گفت: متاسفانه غربیها در مطالعات قرانی تنها به شکل آن توجه میکنند و به معنا و محتوای قرآن فکر نمیکنند.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد روستوم امروز در همایش «مطالعات میانرشتهای قرآن کریم با رویکرد روششناسی» که همزمان با برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات بینالمللی دانشجویان مسلمان در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه من معمولا از سوی دانش آموزان و دانشجویانی که در غرب هستند با این سوال مواجه میشوم که قرآن در غرب چگونه مطالعه میشود، گفت: معمولا دانشجویان این سوال را مطرح میکنند تا راجع به روششناسی مطالعات قرآن در غرب اطلاعاتی را به دست بیاروند. بخشی از این موضوع شاید به این دلیل باشد که این عده تلاش میکنند تا از روش شناسی مطالعات قرآنی کپی برداری کنند البته برخی هم به دنبال کپیبرداری نیستند و میخواهند روش را بشناسند و نسبت به مطالعات غربیها درباره قرآن دانش به دست بیاورند.
استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا گفت: من در پاسخ به این افراد میگویم که از روششناسی مطالعات قرآنی غربیها راضی نیستم. اصول و مبانی اسلامی در غرب در جایی پیدا شد که عملا آن را نقض کردند و اعتباری برایش قائل نبودند. در قرن نوزدهم انتقادهای وسیعی نسبت به کتاب مقدس مسیحیان وجود داشت و در قرن بیستم هم این انتقاد نسبت به قرآن صورت گرفت.
روستوم با بیان اینکه وقتی به تاریخ مطالعات قرآنی در غرب نگاه میکنیم متوجه میشویم که نگرش آنها نسبت به مطالعات قرانی با ما متفاوت است، گفت: آنها براساس پیش زمینههایی که ما مسلمانان نسبت به قرآن داریم به قرآن نگاه نمیکنند. ممکن است برخی این موضوع را مطرح کنند که برای مطالعات قرآنی دانستن تاریخ و روششناسی کافی نیست. در حالی که اینها کفایت نمیکند، ما در مطالعات قرآنی فقط نمیتوانیم روی ظاهر قرآن مانور بدهیم. از سوی دیگر باید بدانیم که وقتی یک روش را انتخاب میکنیم چه استفادهای از آن میکنیم.
استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا در ادامه با اشاره به اینکه در روش مطالعات قرآنی بنده نگاه شرقی دارم، گفت: متاسفانه غربیها در مطالعات قرآنی تنها به شکل آن توجه میکنند و به معنا و محتوای قرآن فکر نمیکنند.
وی در ادامه در بخشی دیگری از سخنانش به رویکردهای متفاوت در روششناسی مطالعات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: برخی قرآن را به عنوان یک کتاب تاریخی بررسی میکنند و مطالبی را که درباره قرآن از این نگاه بیان شده تفسیر میکنند. نگاه دیگر برای مطالعه قرآن مطالعه بر مبنای سند زبان شناختی است. اگر قران را به این طریق بخوانیم تنها به شکلی از توصیف قرآن سروکار داریم.
روستوم یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در غرب برای مطالعات قرآنی وجود دارد این است که اگر آنها سوالی برایشان پیش بیاید این سوال را باید به کجا و چگونه انعکاس دهند. من شنیدم که یکی از استادان غربی به دانشجویانش گفته بود که شما تنها تفاسیر افراد درباره قرآن را میتوانید بخوانید و نباید خودتان درباره آن تفسیری داشته باشید. اگر درباره معانی قرآن تحقیق و تفحصی صورت نگیرد روش ارزشی ندارد البته اکنون گامهایی برداشته شده که روشهای مطالعات قرانی به سمت معناگرایی برود.
وی در پایان با اشاره به ترجمه تفسیری سیدحسین نصر از قرآن یادآور شد: کارهای ایشان و گروهشان درباره ترجمه تفسیری قرآن از نخستین گامهایی است که برای روی آوردن به معناگرایی در مطالعات قرآنی برداشته شده است.
انتهای پیام
نظرات