یک پژوهشگر حوزه قرآن و فلسفه اسلامی گفت: فرصتها برای درک وحدت همان آگاهی و دوری از امیال نفسانی مثل خودشیفتگی و خودپرستی است که انسانها باید از آن دور شوند.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور کریستین بنو در همایش «وحدت اسلامی؛ چالشها و فرصتها از دیدگاه قرآن» که همزمان با برگزاری پنجمین دوره مسابقات بینالمللی دانشجویان مسلمان جهان در برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه «ما همگی باید بدانیم که با یکدیگر برادر وهمچون یک خانواده هستیم» اظهار کرد: وحدت مقولهای است که همه ادیان مسلمانان را به آن دعوت میکنند ولی چرا به این مقوله اهمیت نمیدهیم؟
وی ادامه داد: ما در ابتدا باید بدانیم که وحدت اصل است یا فرع. اصلا وحدتی وجود دارد یا اینکه ما باید آن را ایجاد کنیم؟ برای رسیدن به وحدت باید آگاهی داشته باشیم و آن آگاهی هم به وسیله عقل به دست میآید.
این پژوهشگر حوزه قرآن و فلسفه اسلامی عنوان کرد: وحدت بشر به شبهات در اندام و دی ان ای نیست، بلکه به داشتن عقل است. این روایت در ابتدای اصول کافی هم آمده است، خداوند در قیامت برای پاداش دادن و عقوبت انسانها به عقل آنها نگاه میکند و وحدت بشر و مسلمانان به میزان عقل و آگاهی آنها است. هر چه عقل بالاتر باشد وحدت بیشتر میشود. فراموش نکنیم دشمن آگاهی و عقل، نفس خود انسان است. ما باید به آن توجه کنیم و قبل از اینکه سایرین را محکوم به عدم وحدت کنیم ببینیم چقدر نفس ما به این مقوله اهمیت میدهد.
کریستین بنو ادامه داد: فرصتها برای درک وحدت همان آگاهی و دوری از امیال نفسانی مثل خودشیفتگی و خود پرستی است که انسانها باید از آن دور شوند. انسانیت به عقل است و عقل واقعی در دین و حیا است.
وی در پایان گفت: ما در اسلام یک واجب داریم و عمل به آن نه تنها در روز یک بار، بلکه ده ها بار باید اتفاق بیفتد و این واجب نه تنها برای ما بلکه برای پیامبر (ص) و اهل بیتش نیز است و آن واجب «اهدنا الصراط المستقیم » است.
به گزارش ایسنا در ادامه این همایش، محمد جواد مهدوینژاد با ارائه گزارشی در مورد «نمادهای قرآنی؛ رمز وحدت در معماری معاصر کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس» اظهار کرد: تحولاتی که در معماری کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس بعد از جنگ جهانی اول و دوم رخ داد تغییرات و تحولات بسیار زیادی بود در تمام این تغییرات یک نکته کلیدی بود و آن اینکه هنرمندان جهان اسلام همگی با یکدیگر یک اشتراک دارند و اشتراک آنها در گرایشهایی است که به قرآن داشتند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از تحولاتی که در منطقه رخ داد عدم گرایش برخی از هنرمندان به قرآن بود. بعد از 1977 زمانی که انقلاب ایران رخ داد تحولات فرهنگی مهمی در کشورهای خلیج فارس صورت گرفت و این تحولات مهم تحولاتی است از جنس ساخته شدن بناها. مثلا در سال 1980 حسن فتحی یکی از معماران، شعار با مردم برای مردم و در کنار مردم را در معماری مطرح کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی که معماران به سمت قرآن رفتند افراد مخاطب بیش از هر چیز دیگری مفاهیم آنها را درک میکردند. ما برای اینکه به این موضوع برسیم 200 پرسشنامه در 20 کشور پخش و نتایج آن را بررسی کردیم و بررسی نتایج آن به ما این نکته را داد که معماری قرآنی قابل فهمتر است.
مهدوینژاد در پایان گفت: در بین هنرمندان اسلامی هم یک وحدتی وجود دارد و یکی از آن وحدتها این است که هرگز هیچ هنرمندی چهره رسول الله (ص) را ترسیم نکرده و این به نوعی نشاندهنده وحدت در بین هنرمندان مسلمان است.
انتهای پیام
نظرات