• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93101306765
  • منبع : مطبوعات

داور سوری تاکید کرد

قرائت خوب متسابقین غیر‌عرب‌زبان در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

قرائت خوب متسابقین غیر‌عرب‌زبان در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

داور سوری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: رعایت احکام قرائت و تجوید و تلاوت خوب متسابقین غیرعرب‌زبان در این مسابقات برایم شگفت‌آور بود.

داور سوری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: رعایت احکام قرائت و تجوید و تلاوت خوب متسابقین غیرعرب‌زبان در این مسابقات برایم شگفت‌آور بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رفعت موفق علی دیب، داور سوریه‌ای پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در رشته «وقف و ابتدا» در گفت‌وگویی با بیان این مطلب گفت: مسئله‌ای که تاکنون برای من در این دوره از مسابقات شگفت‌آور بوده است، این است که متسابقین غیرعرب‌زبان این رقابت‌ها به خوبی و با رعایت دقیق احکام وقف و ابتدا و قواعد تجوید مانند یک عرب‌زبان به قرائت قرآن کریم می‌پردازند.

وی افزود: متسابقین غیرعرب‌زبان حاضر در این دوره از مسابقات بسیار خوب و با تسلط کامل بر احکام قرائت قرآن تلاوت می‌کنند و این مسئله جز با تلاش و کوشش زیاد حاصل نمی‌شود.

رفعت موفق علی دیب اظهار کرد: یک فرد غیرعرب‌زبان برای این که بخواهد به خوبی و همچون یک متسابق عرب‌زبان به تلاوت آیات الهی بپردازد، قطعا در این مسیر با مشکلات و دشواری‌های زیادی مواجه است و این امر نیازمند تلاش و کوشش زیادی است تا بتواند بر این مشکلات غالب شود.

وی گفت: با ارزیابی قرائت‌های این مسابقات متوجه شدم که متسابقان این رقابت‌ها از نخبگان قرآنی کشورهای خود هستند و به خوبی احکام قرائت و تجوید را آموخته‌اند و قاریان و حافظان حاضر در این مسابقات از جمله برترین افرادی هستند که قبلا در کشور خود به رقابت پرداخته و در مسابقات کشوری برگزیده شده‌اند و سپس به پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اعزام شده‌اند.

این داور سوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شعار این مسابقات با عنوان «قرآن، منادی محبت، وحدت و کرامت انسانی» اشاره کرد و گفت: بدون شک فعالیت‌ها و برنامه‌های این مسابقات در راستای تحقق این شعار است و این رخداد عظیم قرآنی حرکتی در جهت دعوت به وحدت اسلامی است.

وی اضافه کرد: این مسابقات در حالی برگزار می‌شود که در هفته وحدت به سر می‌بریم و قرآن کریم کتاب جامع امت اسلام و نماد اتحاد و همدلی مسلمانان است و ما به واسطه قرآن یکدیگر را خطاب قرار می‌دهیم.

وی در پایان از حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از برنامه‌های قرآنی تمجید و از مسئولین برگزارکننده این مسابقات تقدیر کرد و برای شرکت‌کنندگان در این مسابقات از خداوند منان موفقیت در عمل به قرآن و حفظ و قرائت مستمر این کتاب الهی را مسئلت کرد.

«رفعت موفق علی دیب»، مدیر مؤسسات حفظ قرآن «الأسد» در سوریه، داور بین‌المللی و حافظ کل قرآن و عضو کمیته داوری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان است.

با «رفعت دیب» بیشتر آشنا شویم

رفعت توفیق علی دیب، متولد 6 آوریل سال 1960 میلادی در شهر «دمشق» پایتخت سوریه بوده و دارای مدرک جراحی دندانپزشکی از دانشگاه دمشق است که در سال 1983 میلادی در این رشته فارغ‌التحصیل شد.

وی دارای دو اجازه‌نامه قرآنی در حفظ کل قرآن کریم است که آن‌ها را در سال‌های 1982 و 1983 میلادی از شیخ «قاسم هبا» و شیخ «خلیل هبا» از مشایخ قرآنی سوریه دریافت کرده است و نیز در سال 1990 میلادی موفق به دریافت اجازه‌نامه قرآنی در رشته قرائت‌های متواتر دهگانه قرآن کریم از مرحوم شیخ «عبدالرزاق الحلبی»، مدیر سابق مسجد جامع «بنی امیه» دمشق شده است.

رفعت دیب پیش از این در مراکز مهم قرآنی سوریه سابقه فعالیت داشته است و هم‌اکنون مدیریت مؤسسات حفظ قرآن کریم «الأسد» را که وابسته به وزارت اوقاف سوریه است، برعهده دارد.

وی همچنین در بسیاری از مسابقات بین‌المللی و سراسری قرآن کریم به عنوان متسابق شرکت کرده و در تعدادی از مسابقات قرآنی داخلی که به همت وزارت اوقاف سوریه برگزار شده، به عنوان داور حضور داشته است.

داوری در برخی مسابقات بین‌المللی ماهواره‌ای و حضور به‌عنوان مجری در برخی برنامه‌های تلویزیونی همچون «فی المحراب»، «مع القراءات»، و«القراءة والتجوید» در شبکه ماهواره‌ای «نور الشام» از دیگر فعالیت‌های قرآنی رفعت موفق علی دیب است.

وی هم‌اکنون به عنوان مدرس در گروه قرائات و علوم قرآنی دانشکده اصول دین و فلسفه پژوهشگاه عالی «شام» سوریه مشغول به فعالیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha