• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93100803914
  • خبرنگار : 71467

سیف اعلام کرد

ردپایی از برداشت 4.1 میلیارد دلاری در آمار نیست/علت تاخیر واریز دارایی‌های بلوکه شده

ردپایی از برداشت 4.1 میلیارد دلاری در آمار نیست/علت تاخیر واریز دارایی‌های بلوکه شده

رییس کل بانک مرکزی به انتشار اخباری مبنی بر تایید برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی در آمار بانک مرکزی پاسخ داد و تاکید کرد که تعادل به زودی به بازار ارز برمی‌گردد.

رییس کل بانک مرکزی به انتشار اخباری مبنی بر تایید برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی در آمار بانک مرکزی پاسخ داد و تاکید کرد که تعادل به زودی به بازار ارز برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی الله سیف که در همایش بررسی چالش‌های نظام بانکی سخن می گفت به آمارهای اخیر منتشره از سوی بانک مرکزی در رابطه با تغییرات نقدینگی و پایه پولی در انتهای سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حالی در اسفند ماه سال 1392 به دلیل خرید 4.1 میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی خالص دارایی های خارجی آن افزایش یافته و بر رشد پایه پولی اثرگذار بوده است که برخی عنوان می کنند این همان رقم برداشت شده از صندوق توسعه ملی است.

وی توضیح داد: در روزهای گذشته در یکی از تیترها دیدم که زده بودند ردپای برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، که نمی‌دانم این ردپا را از کجا آورده‌اند؟

سیف در این باره گفت: بانک مرکزی مانند سایر مواردی که ارز خرید می کند در پایان سال گذشته نیز 4.1 میلیارد دلار ارز را خریداری کرده و طبق ضوابط موجود 26 درصد آن را به صندوق توسعه ملی و دو درصد دیگر را هم در بخش دیگر، 14 درصد را برای شرکت ملی نفت و مابقی را به حساب خزانه واریز کرده، بنابراین هیچ تفاوتی بین خرید این رقم با بقیه خریدها وجود نداشته و هیچ رده پایی در کار نیست.

رییس کل بانک مرکزی دلیل خرید این حجم از دلار در پایان سال را توضیح داد و گفت: به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد و امکان واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی وجود نداشت در آن زمان شرکت مربوطه تعهد کرد تا با دستور بانک مرکزی این پول را پرداخت کند. بنابراین جزیی از منابع و دارایی‌های خارجی بانک مرکزی قرار گرفت که در رشد پایه پولی بی تاثیر نبود.

وی با اشاره به تغییرات رشد نقدینگی در سال 1392 توضیح داد: میزان رشد نقدینگی در سال گذشته حدود 29.1 درصد و ضریب فزاینده پول 9.6 درصد و همچنین درصد افزایش پایه پولی 17.8 درصد بوده است که در مقایسه با رشد 1.9 درصدی ضریب فزاینده پول و 26.7 درصدی پایه پول در سال 1391 دستاوردی مثبت است.

آمار رشد اقتصادی ادعایی نیست

سیف در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارات مبنی بر ادعایی بودن آمار رشد اقتصادی پاسخ داد و گفت: با اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی عده‌ای آن را به تمسخر گرفته و ادعایی می دانند در حالی که این آمار و ارقام بسیار دقیق بوده و جزو سرمایه‌های این مملکت است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی حتی در بدترین شرایط هم آمار اشتباه نداده است، این درحالی است که من با ورود به این بانک بررسی کرده‌ام که آیا چنین ادعایی صحیح است یا خیر که این گونه نبود بکله زمان‌هایی پیش آمده که در نهایت بانک مرکزی ارائه آمار خود را متوقف کرده‌ است.

دارایی‌های بلوکه شده تعهد شده به زودی برمی گردد

وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون توافقات ژنو برای واریز در دور سوم دارایی های بلوکه شده عملیاتی نشده است؟ گفت:‌ در حال هماهنگی برای واریز آن هستیم، اما به یک دلیل خاص و آن هم این که تبدیلات ارزی به نفع بانک مرکزی باشد، یک هفته این موضوع با تاخیر انجام خواهد شد.

پیش بینی بازار کاهش تقاضای ارز بعد از ژانویه است

سیف در رابطه با تغییرات بازار ارز نیز به تحلیل افراد از بازار اشاره کرد و گفت: آنها این گونه مطرح می کنند که نوسان اخیر به دلیل تقاضای بالای ایجاد شده است که بعد از ژانویه کاهش یافته و تعادل به بازار برمی‌گردد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با این وجود بانک مرکزی به دقت بازار را زیر نظر داشته و معتقد است که تعادل به زودی بازمی گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha