• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93100803882

آل‌اسحاق مطرح کرد

بانک‌ها وام شرکت‌هایشان را در فهرست معوقات لحاظ می‌کنند!

بانک‌ها وام شرکت‌هایشان را در فهرست معوقات لحاظ می‌کنند!

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روابط چالش برانگیز بخش خصوصی و نظام بانکی، راه حل را در اقتدار کامل بانک مرکزی عنوان و تصریح کرد: شکل و شمایل معوقات بانکی جدا از رقم آن‌ها، بحث‌برانگیز است چراکه برخی بانک‌ها به شرکت‌های خود وام داده‌اند اما آن را در فهرست معوقه‌های خود آورده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روابط چالش برانگیز بخش خصوصی و نظام بانکی، راه حل را در اقتدار کامل بانک مرکزی عنوان و تصریح کرد: شکل و شمایل معوقات بانکی جدا از رقم آن‌ها، بحث‌برانگیز است چراکه برخی بانک‌ها به شرکت‌های خود وام داده‌اند اما آن را در فهرست معوقه‌های خود آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یحیی آل اسحاق امروز - دوشنبه - در همایش بررسی چالش‌های بانکداری با اشاره به اتصال سرنوشت بخش خصوصی به نظام بانکی کشور گفت: نمی توان فکر کرد بخش خصوصی زندگی خود را بدون توجه به نظام بانکی ادامه دهد. واقعیت این است که در حوزه اقتصاد، بانک محوریم اگرچه باید به دنبال راه‌هایی برای کم کردن فشار در سیستم بانکی بود اما شرایط امروز به گونه ای است که بانک ها در آن محوریت دارند.

وی افزود: ما شاهدیم که همه دولتمردان و بانک مرکزی، جهاد جدی در رفع چالش ها دارند اما با این وجود بخش خصوصی با سیستم بانکی درچالش است وضعیت عمومی کشور، وضعیت اقتصادی، تحریم و رکود نیازمند راه‌های جدید برای خروج از این شرایط است.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ریشه اصلی ما نظام بانک و بانکداری است که مشکلاتی دارد یکی از مشکلات نظام بانکی معوقه‌ها، ناهماهنگی نرخ سود و تورم، عدم کفایت سرمایه و تنگناهای اعتباری است.

آل اسحاق افزود: یکی از مشکلات بانک ها تلاطم در تورم است که در تصمیمات بخش خصوصی ایجاد مشکل می کند. همچنین در سیاست ها و دارایی‌ها بانک هم تلاطم وجود دارد. مجموعه مشکلات نظام بانکی به تنگناهای اعتباری برمی گردد. امکان تسهیلات دهی بانک‌ها با تلاش اقتصادی همراه نیست که این مساله به رشد موسسات مجاز و غیر مجاز دامن می زند. واقعیت این است که آنچه بانک ها دارند با مسوولیت و ظرفیت آن ها همخوان نیست.

وی همچنین معوقات را یکی از مشکلات سیستم بانکی کشور خواند و گفت: شکل و شمایل این معوقه‌ها جدا از رقم آن ها، قابل بحث است برخی بانک ها به شرکت های خود وام داده اند اما این را در فهرست معوقه‌های خود آورده‌اند. همچنین مساله هماهنگی نرخ سود و تورم مساله اساسی است. باید به این ناهماهنگی سروسامان داد. در این میان بخش خصوصی باید سرمایه خود را از کجا تامین کند؟ باید دولت سرمایه های دولتی ایجاد کند یا از خارج وام بگیریم یا از سیستم بانکی.

آل اسحاق افزود: توقع ما از سیستم بانکی این نیست که پایه پولی بانک بالا برود و تورم ایجاد شود. یکی از راه های ممکن این است که بانک های تجاری پول تجاری خلق کنند تا بتوان از حداقل امکانات استفاده کرد و وام ها را به جایی بدهند که بازگشت داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نبود ثبات در بانک‌ها گفت: اگر ارتباط بین بخش خصوصی و بانک ها ثبات نداشته باشد این تلاطم شرایط را سخت تر می کند و تمام آرزوی ما اقتدار بانک مرکزی است. اینکه بانک مرکزی مانند همه بانک های دنیا از اقتدار کامل برخوردار باشد و بتواند آن را اعمال کند. این قابل قبول نیست که دستورالعمل‌ها اجرایی نشود. بارها بخش نامه هایی درباره بدهی ارزی منتشر شده اما این بخش نامه ها عملا اجرا نمی شوند.

وی در پایان بر ایجاد فضای رقابتی تاکید کرد و گفت: اگر در اقتصاد، انحصار و رانت در جریان باشد و رقابت وجود نداشته باشد انتظار تکان خوردن اوضاع کم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha