• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93092313245
  • خبرنگار : 71429

/برخورد قاطع، عملی و بدون ملاحظه با مفاسد/

نورشرق: فساد همیشه از محدودیت‌ها ایجاد می‌شود

نورشرق: فساد همیشه از محدودیت‌ها ایجاد می‌شود

یک وکیل دادگستری گفت: اگر محیط قانونی و الزامات برای افرادی که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فعالیت کنند، به صورت شفاف باشد و رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص ایجاد نشود، طبیعتاً از بروز بخشی از فساد در جامعه جلوگیری می‌شود.

یک وکیل دادگستری گفت: اگر محیط قانونی و الزامات برای افرادی که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فعالیت کنند، به صورت شفاف باشد و رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص ایجاد نشود، طبیعتاً از بروز بخشی از فساد در جامعه جلوگیری می‌شود.

جمشید نورشرق در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر بتوانیم راهکارهای ساده را در مبارزه با فساد رعایت کنیم، در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی خواهیم رسید.

وی با بیان این‌که در مبارزه با فساد، شفاف‌سازی موضوعی و مقرراتی تأثیرگذار است، ادامه داد: افرادی که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فعالیت کنند، اگر محیط قانونی و الزاماتی که بر آنها حاکم است به صورت شفاف در اختیارشان قرار گیرد و رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص ایجاد نشود، طبیعتاً از بروز بخشی از فساد در جامعه جلوگیری می‌شود زیرا فساد در جامعه همیشه از محدودیت‌ها ایجاد می‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: اگر هر کسی بداند که کارش را باید به صورت قانونی از کجا شروع کند و برای این‌که یک هدف اقتصادی را تأمین کند، باید به کجا برسد مسلماً از بروز فساد در جامعه جلوگیری می‌شود.

نورشرق درباره تعامل قوای سه‌گانه در امر مبارزه با فساد، یادآور شد: در گذشته زمانی که همایشی برگزار می‌شد، عنوان می‌شد که هر قوه‌ای به صورت مجزا دیدگاه‌های خود را نسبت به موضوع مطرح می‌کند، البته هر قوه‌ای اعلام می‌کرد که در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری باید سایر دستگاه‌ها و قوای دیگر همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: ما چرخه‌ای به نام چرخه اقتصادی، تجاری، اداری، سیاسی و چرخه‌های تقنینی و قضایی را داریم که باید در تعامل با همدیگر عمل کنند. این چرخه‌ها هر کدام حرکت صحیح همدیگر را در مبارزه با فساد تأمین می‌کنند و این‌گونه نیست که هر قوه‌ای به عنوان مثال قوه مقننه از دید خود قانون‌گذاری کند و توجهی به مشکلات اجرایی نداشته باشد؛ چرا که این مشکلات اجرایی ممکن است در زمینه فسادپذیری تأثیرگذار باشد و دامنه فساد را توسعه دهند.

نورشرق ادامه داد: قوه قضائیه نیز باید در برخورد با مسائل اقتصادی، تولیدی و تجاری به نحوی عمل کند که موجب هراس‌ سرمایه‌گذاران نشود و سرمایه‌گذاران به شکل سالم و درست کار اقتصادی را انجام دهند. دستگاه قضایی باید به نحوی برخورد کند که دامنه فعالیت‌های درست اقتصادی در جامعه توسعه یابدف این نگاه یعنی این‌که قوه قضائیه به کمک بخش اجرایی آمده است.

این وکیل دادگستری یادآور شد: سال‌هاست که در زمینه مبارزه با فساد صحبت می‌شود و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌شود، ولی این‌که چرا برگزاری همایش‌ها و نیز دیدگاه‌های موثر در این زمینه کارایی نداشته و ما رتبه‌مان در مبارزه با فساد تغییر نکرده به دلیل این است که باید ما به نحوی عمل کنیم که فساد در جامعه ریشه‌کن شود. همان طور که مقام معظم رهبری در تذکر به جایی فرموده‌اند که چه با همایش و چه بی همایش ما باید کاری کنیم که فساد در جامعه کاهش پیدا کند و ریشه‌کن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha