• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93091811066

برگزاری یک جشنواره جهانی در گالری‌های ایران

برگزاری یک جشنواره جهانی در گالری‌های ایران

«دسترسی محدود پنج» عنوان یک جشنواره‌ی هنری غیررقابتی ویدئو، صدا و اجرا است که در چند گالری تهران و شیراز برگزار می‌شود.

«دسترسی محدود پنج» عنوان یک جشنواره‌ی هنری غیررقابتی ویدئو، صدا و اجرا است که در چند گالری تهران و شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، پنجمین دوره‌ی مجموعه نمایشگاه‌های دسترسی محدود، با برنامه‌ها‌یی با تأکید بر ویدئوآرت، سینمای تجربی و مستند، صدا و اجرا برگزار می‌شود. در این جشنواره‌ی غیررقابتی مجموعه آثاری از ایران و کشورهای دیگر به‌نمایش درمی‌آید.

«دسترسی محدود» در ادامه‌ی برنامه‌های سال‌های گذشته، به‌عنوان سکویی برای تبادل ایده و تجربیات هنرمندان ایرانی و خارجی، فاصله‌ی بین حوزه‌های متنوع هنر را کاهش داده و با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های موازی و فعالیت‌های بین‏‌المللی برای گسترش این حیطه‌ی نو در صحنه‌ی هنری ایران تلاش می‌کند.

«دسترسی محدود پنج» با همراهی پلت‏‌فرم داربست، گالری ویستا، گالری شماره‏‌ی شش، پروژه‌ی دارالحکومه‌‏ی شیراز و پروژه‌ی آسایشگاه کرمان و با همکاری بخش فرهنگی سفارت ‏لهستان، بخش‏ فرهنگی سفارت ‏اتریش، انجمن فیلم ‏تجربی (ایرلند)، گلدن پیکسل (اتریش)، لابراتوار تئاتر فیزیکال، اقامت فرهنگی کوشک، گروه کاف و نیز انجمن نیو میدیا (ایران) میسر شده است.

موره‌شین الهیاری و میریام وانشی، نیما بهره‌مند، گلدن پیکسل (مارلیس پوشل و ناتالی کوگر)، پیوتر اشووینتفسکی، روزبه رشیدی، بهزاد خسروی‏نوری، امیرعلی قاسمی، سروناز مستوفی و طلا وهاب‌زاده، کیوریتورهای این رویداد هنری هستند.

مکان‌ها‌ی برگزاری این مجموعه در تهران گالری آران، پلت‏‌فرم داربست، گالری ویستا، گالری شماره‏‌ی شش و در شیراز گالری هنرمندان (پروژه‌ی دارالحکومه‏‌ی شیراز) است.

برنامه‌های نمایش ویدیو، «جزایر سرگردانی سه» و «بخشی از من» به بررسی آثار ویدیو و ویدیو پرفورمانس از ایران می‌پردازند.

«جزایر سرگردانی سه» از آرشیو ویدیویی پارکینگ، تلاشی است برای معرفی تجربیات ویدئویی هنرمندان ایرانی فارغ از مکان جغرافیایی‌شان که از ژانرها و حیطه‌های کاری مختلف گردهم آمده‏‌اند. مجموعه بدون ادعا، برشی محدود اما متنوع را ارائه کرده و سعی دارد سکویی برای تبادل و گفت‌وگو باشد که به واسطه‏‌ی ایده‌ها و تجارب بین‌رشته‏‌ای غنی می‌شود. آثار به‌نمایش درآمده در جزایر سرگردانی نه به یک‏دیگر مسقیما مرتبط هستند و نه ازهم گسسته، بلکه خشکی‌هایی را چون مجمع‏‌الجزایری شناور شکل داده‌اند که مسیرهای عبوری متعددی بین‌شان رایج و تفاوت‏‌های‌شان قابل رصد است.

«بخشی از من» به انتخاب امیرعلی قاسمی، نقطه‏‌ی تمرکزش را بر بخشی از هنر اجرا قرار داده است که از طریق مدیوم ویدئو قابل ردیابی و جابه‌جا شدن است. بخشی از من سه، منتخبی سهل و ممتنع از آثار هنرمندانی است که از تصویر متحرک برای ارتباط گرفتن با مخاطبان اجراهای‌شان بهره گرفته‌اند و سعی دارد با نمایش نمونه‌هایی متنوع از ویدیو تا صدا و از اجرا تا ‌مستندنگاری اجرا، جنبه‏‌های مختلفی را در این حوزه پوشش دهد.

برنامه نمایش «شگفتی روزمر‏گی» بخش مستند پروژه‏‌ی دسترسی محدود به انتخاب بهزاد خسروی نوری با نمایش ١٢ فیلم، سعی در ایجاد پرسش و نگاهی دوباره به شکلی از بازنمایی دارد که از منظر تاریخی به آن مستند گفته ‏شده ‏است. کنارهم قرار دادن این فیلم‏‌ها بدون آن‏‌که قصدی برای بازتعریف فیلم مستند داشته باشد، به امکان و ایجاد ارتباطی فکر می‏کند که میان سیاست کلان، زندگی روزمره‏‌ی خُرد و ماده‏‌ی خاطره به‏ جای ‏مانده از آن دارد.

برنامه‌های بین‌المللی جشنواره به نمایش آثاری از کشور‌های مختلف پرداخته با نمایش آثاری از سینمای تجربی، ویدئو‌آرت و مستند‌های هنری برای مخاطبان ایرانی فرصت کمیابی را به ارمغان می‌آورد.

انجمن سینمای تجربی - دابلین‌، گروهی مستقل و غیرانتفاعی است که فعالیت‌هایش بر سینمای مستقل، آوانگارد، فیلم‌های کم‏‌بودجه و بدون بودجه تمرکز دارد. این فیلم‌ها، چکیده‌ی اصول و دیدگاه‌های رادیکال فیلمسازان این گروه است. فیلم‌های آن‌ها از لحاظ میزان وفاداری سرسختانه‌شان به سینمای شخصی‌ و تجربی‌ از هم متمایز می‌شوند، در حالی‌ که همگی‌ نمایانگر رویکردی اکتشافی به‏‌گونه‌ای از فیلمسازی‌ هستند که نه از تکنیک‌های سنتی‌ روایتگری، بلکه از برهم‏‌کنش صدا، تصویر و اتمسفر شکل می‌گیرند.

موقعیت‌های ناپدیداری به انتخاب گولدن پیکسل وین، آثار هنرمندان جوانی را به‏‌نمایش می‌گذارد که در اتریش زندگی می‌کنند و پدیداری، بینایی، نگاه و ابعاد زیباشناختی آن را مورد پرسش قرار می‌دهد، سوال‌هایی مانند: چگونه می‌توان از نگاه ساختارشکنی کرد؟ از این طریق چه چیزی نمایان می‌شود؟ چگونه توانایی‌های ما در دیدن، بر مشاهدات ما تأثیر می‌گذارند؟ و ما در فقدان دیدن، چگونه دنیای‌مان را درک کرده و با آن ارتباط می‌گیریم؟

«متا اسمبلاژ» به انتخاب نیما بهره‏‌مند آثاری را براساس اصول زیبایی‏‌شناسی تولید اثر و استراتژی‏‌های مختلف هنرمند، در روند تولید ویدئو به‌عنوان ابزاری انعطاف‏‌پذیر با تمرکز بر چالش‏‌های پیش‏ رو در این مسیر، آزادانه انتخاب کرده است. متا اسمبلاژ، تم‌‏هایی را از پرفورمانس ویدئویی تا بازاجرا و از بازتولید تکنیکی تصاویر تا بازتولید از طریق سرهم‏ کردن تکه‏ فیلم‌‏ها، در کنارهم قرار‌داده است.

مرور بین‏‌المللی ویدئوآرت شماره‏‌ی دو در حال‏ حاضر، بزرگ‌ترین برنامه‌ی دوره‌ای نمایش ویدئوآرت در لهستان است. آثار در 22 شهر و در تلویزیون عمومی لهستان به نام تی‎وی‏پی کولتورا، که شبکه‌ی اختصاصی هنری و فرهنگی است، به‏‌نمایش درمی‌آیند. این برنامه در تلاش برای نشان‏ دادن راه‏کارهای استفاده از مدیوم ویدئو با توجه به گوناگونی و تنوع زبان‌های هنری، ساختارهای تجسمی و فرم‏‌های تولید معنا است.

«دسترسی محدود پنج» جمعه 28 آذرماه در چهار نگارخانه‌ی آران، ویستا، داربست و شماره شش در تهران گشایش می‌یابد و تا چهارشنبه سوم دی‌ماه 1393 ادامه دارد. این نمایشگاه روز پنجشنبه چهارم دی‌ماه با برنامه اجراهای صدا و تصویر در پلت‌فرم داربست به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha