محمد سرافراز که در مراسم اختتامیهی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها حاضر شده بود، حضورش در مراسم اختتامیه را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که این حضور ادامه پیدا کند.
به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، با حضور محمد سرافراز - رییس جدید سازمان صداوسیما - در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها - اینگونه اعلام شد: پیوند تنگاتنگ رسانه ملی با عرصهی مطبوعات و خبرگزاریها مستحکمتر شد.
محمد سرافراز، رییس جدید صداوسیما در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با اعلام این مطلب که حضورش را در این مراسم به فال نیک گرفته است، درخصوص فعالیتش در کار رسانهای یادآور شد: کار رسانهای مکتوبم را در روزنامه رسالت شروع کردم پیش از این سردبیر بخش خارجی محسوب میشدم و دو سال طول کشید تا سردبیر کل شدم سپس به صداوسیما آمدم و 20 سال طول کشید در این پست قرار گرفتم. نمیدانم خداوند از این پس چه سرنوشتی را برایم رقم زده است.
وی همچنین به حضورش در رادیو ارگ در 15 خرداد اشاره کرد و گفت: جز اولین نفراتی بودم که رادیو ارگ را فتح کردیم که سخت بود. در دوران پیروزی انقلاب من و اخوی شهید جزو اولین نفراتی بودیم که وارد ارگ شدیم و رادیو به دست انقلابیون فتح شد.
سرافراز در ادامه صحبتهایش در خصوص نحوه ورودش به صدا و سیما و به ویژه رادیو گفت: برای اولین بار وارد رادیو شدم و مسئول بخش نظارت بودم. در سال 61 مقطعی را در تلویزیون بودم اما بیرون آمدم؛ البته بیرونمان کردند تا اینکه بعد از مدتی معاونت سازمان برون مرزی در صدا و سیما را عهده دار شدم.
رییس جدید صدا و سیما علت حضورش در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری را اینگونه عنوان کرد: حضور من در چنین محفلی برای قدردانی از رسانههای مختلف از جمله رسانههای مکتوب است که این نمایشگاه را برگزار کردند و هم اینکه تجدید خاطرهای برای من باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت عصر ارتباطات و حساس بودن آن مطرح کرد: در شرایطی به سر میبریم که عصر ارتباطات است. اما به نظر من مهمتر از آن، ما وارد اصل پردازش اطلاعات شدهایم؛ پردازش اطلاعاتی که پیش از این آقای ضرغامی در مراسمی از آن به عنوان قدرت نرم یاد کردند. به گونهای که کجاست آن افکار، عقاید و احساساتی که تمام انسانها را درک کند و بفهمد و بعد شروع به تاثیرگذاری و تسخیر آنها کند. ما در عصری به سر میبریم که اتفاقات آن هر روز، بهروز است.
سرافراز با اعتقاد بر اینکه هم رسانه ملی و هم رسانههای مکتوب باید جایگاه و شأن خود را بفهمند، گفت: آنها باید جایگاه خود را بفهمند که در کجا قرار دارند و باید چه بکنند. مهمتر از آن این است که چگونه تاثیرگذار باشند و چه تصمیماتی را اتخاذ کنند.
رییس جدید سازمان صدا و سیما در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها درخصوص ویژگیهای رسانههای نوین گفت: یکی از ویژگیهای رسانههای نوین به ویژه در فضای مجازی کم هزینه بودن این رسانههاست. هر انسانی در دنیای فعلی یک فردی رسانهای است و به تنهایی تولیدکننده است؛ به نوعی که هر خبری که پخش میشود و هر تحلیلی که صورت میگیرد، مردم نسبت به آن اظهارنظر میکنند گاهی در انتهای خبرها کامنتهایی میگذارند که اهمیت آنها از فضای خود خبر بیشتر است. بنابراین خبر خیلی به سهولت تولید میشود و در مورد آن اظهار نظر میشود. در این میان رسانههایی به عنوان رسانههای اجتماعی توسط مخاطبان و کاربران شکل گرفته است. هر کدام اطلاعات را تکمیل میکنند بدون اینکه رسانههای سنتی نقشی داشته باشند.
سرافراز در ادامه با اشاره به تفاوت چشمگیر فضای مجازی و مطبوعات اظهار کرد: آنچه در حال حاضر وجود دارد، مراحل شکل گیری یک روزنامه و انتقال آن به مخاطب است و این در مقایسه با فضای مجازی که این امکان را فراهم کرده است که هر اطلاعاتی به راحتی تولید و در اختیار مخاطب قرار گیرد، کاملا متفاوت است.
وی در عین حال تاکید کرد: اگر روزنامههای ما این شرایط را درک نکنند، جا میمانند و نمیتوانند تاثیری که باید داشته باشند را دارا باشند. بدین ترتیب کارکرد روزنامهها باید بازتعریف شود. شاید کارکرد روزنامه دیگر این نیست که آخرین خبر مهم را تبلیغ کند. روزنامهها اگر بخواهند به حیات خود ادامه دهند باید بدانند چه نوع مطالبی تولید کنند تا جایگاه خود را حفظ کنند. به نوعی رویکردهای مطبوعات ما با شرایط امروز تطبیق پیدا کند. مردم ایران و دنیا از رسانه استفاده میکنند اما نوع استفاده آنها بسیار فرق کرده است؛ به نوعی که در خود جامعه آمریکا در سال 2014 بیش از 11ساعت مردم آن از مجموعه رسانهها استفاده میکنند که این آمار نسبت به سایرکشورها بسیار بالاست، در نتیجه رسانههای مکتوب، صوتی و تصویری نیز باید بفهمند به چه طریق از این فضا استفاده کنند.
رئیس جدید صداوسیما در عین حال مطرح کرد: شاید درست نباشد که فرد یازده ساعت خود را درگیر رسانهها کند و به زندگی خصوصی خود نرسد به نوعی به اعتیاد رسانهای دچار شود. در نتیجه این خود یک اعتیاد رسانهای است و ارتباطات مجازی تا حدودی جای ارتباطات حقیقی را در بر میگیرد. در نتیجه این بخشی از زیانهای استفاده از رسانههای مجازی میتواند باشد اما نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم، استفاده درست و درک درست این فضاست.
رییس جدید صدا و سیما در عین حال در بخشی از سخنانش به بحث روز کشور یعنی مذاکرات هستهای 1+5 پرداخت و اینکه به تعبیری از آن به مذاکرات هستهای 3+3 اطلاق میشود و گفت: به تعبیر من مذاکرات هستهای 1/5 +1 است که یکی از یکهای آن ایران و یک دیگر آن آمریکا و نیم آن بقیه کشورها هستند.
سرافراز ادامه داد: این مذاکرات فارغ از اینکه به نتیجه برسد یا نه، البته در بهترین حالت این است که به توافق برسند و مرحله جدیدی آغاز شود؛ هرچند احتمال بیشتر این است که به توافق نرسند که یک دلیل آن میتواند زیادهخواهی آنها باشد و دلیل دیگرش بیاعتمادی ما نسبت به آنهاست و هیچ وقت آنها به تعهدات خود عمل نکردهاند.
ایران در یک سال اخیر پروسهای که باید طی کند طی کرد و به تعهداتش عمل کرد. هم تعهداتی که در مذاکرات ژنو انجام شد و هم تعهداتی که در میزان غنی سازی و کاهش حجم آن مطرح شده بود. اما طرف مقابل و تعهداتی که برعهده آنها بود چه شد؟
وی با اشاره به برچیده نشدن تحریمها بیان کرد: چه ارتباطی وجود داشت بین مرکز هستهای و تحریم داروها و بانک مرکزی؟ نگاه آنها به این شکل بود مسیری که ما تا به اینجا رفتیم و بخشی از لبه تحریم و سیاستهایی را که به ما اعمال کرد به خود رسانه ملی هم برخورد. به گونهای که در یک دورهای سعی کردند شبکههای ما را از ماهواره حذف کنند. نه تنها شبکههای سیاسی و خبری مثل العالم و پرس تیوی، بلکه شبکه آیفیلم را که 24 ساعته سریال پخش میکند تحریم کردند و همه اینها به بهانه تحریم و مسائل هستهای اتفاق افتاد که قابل درک نیست. نه تنها نمیتوانند صدای ما را قطع کنند در عین حال چهرهشان را آشکار کردند و علیرغم شعاری که چند صد سال با عنوان آزادی بیان و آزادی رسانهها بیان میکنند، چهرهی خود را آشکار کردند.
انتهای پیام
نظرات