• شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93080300915

توافق برای تردد در مرز بازرگان ناکام ماند

توافق برای تردد در مرز بازرگان ناکام ماند

کامیون‌های ایرانی و ترکی 15 روز است که به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه هستند و به گفته رییس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی تهران رایزنی‌های وزارت راه ایران و ترکیه برای توافق در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.

کامیون‌های ایرانی و ترکی 15 روز است که به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه هستند و به گفته رییس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی تهران رایزنی‌های وزارت راه ایران و ترکیه برای توافق در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کامیون‌های ایرانی و ترکی که به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه شده‌اند به امید ایجاد توافق مجدد در مرز بازرگان توقف کرده بودند. البته این توقف،‌ برای هر کامیون به طور متوسط روزانه 100 دلار خسارت در بر داشت. هر کامیون در این روزها حدود 1500 دلار خسارت متحمل شده که با وجود بیش از 3500 کامیون ترک و ایرانی در مزر بیش از پنج میلیون دلار خسارت به دو کشور تحمیل شده است.

البته به گفته مسعود خوانساری،‌ رییس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی تهران کامیون‌های ایرانی که بار ضروری داشتند مجبور به قبول عوارض چهار الی پنج میلیون تومانی شدند و از مرز ترکیه عبور کردند و کامیون‌هایی که بار فوری نداشتد، برگشتند.

وی اظهار کرد: کامیون‌هایی که از ترکیه می‌خواستند وارد ایران شوند نیز بارشان را در مرز خالی کردند و برگشتند اما به طور کلی خسارت زیادی برای دو کشور به خصوص طرف ایرانی ایجاد شد.

به گزارش ایسنا، طبق تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون‌های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد،‌ باید مابه التفاوت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می‌کنند بپردازند اما پس از سال‌ها ،‌فیل ترکیه یاد هندوستان کرد و تصمیم گرفت بدون ارائه دلایل منطقی، عوارض مشابه برای کامیون‌های ایرانی وضع کند.

در شرایط فعلی کامیون‌های ایرانی که مجبور به گذر از مرز بازرگان با عوارض چهار تا پنج میلیون تومان شدند، باید از گازوئیل لیتری 7000 تومان‌ استفاده کنند که با توجه به اینکه هر کامیون برای هر 100 کیلومتر حدود 32 الی 34 لیتر سوخت لازم دارد باید بیش از 230 هزار تومان پرداخت کند که این میزان بیش از 28 برابر قیمت سوخت لازم برای 100 کیلومتر در ایران است.

در حالی که همین میزان از قیمت سوخت کامیون‌های ترکیه کاهش می‌یابد اما به کامیون‌های ایرانی عوارض پنج میلیون تومانی برای عبور تحمیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۱۱:۵۲

بايد به فکر متنوع کردن راههاي ترانزيتي و متنوع کردن مقاصد صادراتي خود باشيم ضمن اينکه بايد به کشورهاي مشترک المنافع توجه بيشتري داشته باشيم

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۱۳:۳۲

بنظر ميايد ترکيه ودبي در مناسباتشان با ايران يه حالت باج خواهي دارند يا انگاري از تحريمهاي غرب عليه ايران سو استفاده ميکنند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۲۳:۲۳

سلام اگر كشتيراني نرخ كرايه كانتينر از تركيه و اروپا را يك مقداري كم كند و مدت زمان حمل را كمتر كندودولت هم كرايه را با نرخ دولتي محاسبه كند فقط براي اين بحران حتما جواب ميدهد كه كالا را با كشتي حمل كنند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۶ ۱۴:۰۷

جوک ميگي دوست عزيز!؟ اصلا شما در اين مورد اطلاعي داري که اين نظر رو ميدي؟