رییس نخستین جشنوارهی استاد شهناز از دستاوردها، خلاقیتها، فواید ورود بخش خصوصی به موسیقی، و تلاش برای ثبت مکتب موسیقی اصفهان سخن گفت.
رامین کاویان - رییس نخستین جشنوارهی استاد شهناز - در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقهی اصفهان، دربارهی شکلگیری ایدهی برگزاری این جشنواره در اصفهان، گفت: ایدهی این جشنواره از سال 1391، با نظر معاون فرهنگ، هنر و اندیشهی اندیشکدهی مشیر شکل گرفت. ابتدا ساختارها را بر اساس فعالیتهای نظری و پژوهشی ایجاد کردیم و پس از آن، کارگروهی از افرادی که در رشتههای فلسفهی اسلامی و اخلاق جامعهشناسی و هنر تحصیل کرده بودند، کارگروهی تشکیل دادیم و در ادامهی آن هم مقولهی فرهنگ امنیتمحور مطرح شد، در حالی که این موضوع کمتر مورد توجه بود.
او اظهار کرد: در اواخر سال 1392 نتایج تحقیقات ما جمعآوری شد و براساس نتایج آنها، به بستر جامعه وارد شدیم. با توجه به اینکه موسیقی سنتی در جامعهی ما مغفول واقع شده است و امروزه هم بهخاطر سرعت وسایل ارتباطات جمعی، موسیقی از در و دیوار به کشور وارد آن میشود، لازم است مردم را به آداب شنیدن عادت دهیم و بر این اساس، ایدهی اولیهی برپایی این جشنواره شکل گرفت.
کاویان ادامه داد: پس از آن، ابعاد دیگری را بررسی کردیم مانند پوستهی فرهنگی شهر، هویت جشنواره و ملی بودن یا نبودن آن. پس از آن هم با توجه به تعاملاتی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و اساتید مختلف داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید جشنواره را بهصورت ملی برگزار کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که چرا نام این جشنواره استاد شهناز است، توضیح داد: جایگاه استاد شهناز در میان هنرمندان، خاص است و بین مردم هم مقبولیت زیادی دارد و در واقع همه میتوانند زیر پرچم او قرار بگیرند. استاد شهناز هویتی ملی دارد و نکتهی دیگر آن است که برگزاری جشنوارهی موسیقی با نام اساتید موسیقی در دنیا مرسوم است که هنرمند را جاودانه میکند. البته ما در این جشنواره از هنر جاودانهی استاد شهناز استفاده کردهایم.
کاویان دربارهی لزوم وجود این جشنواره با وجود برگزاری جشنوارهی موسیقی فجر، گفت: ابعاد جشنوارهی فجر از لحاظ ساختاری با جشنوارهی ما متفاوت است. ما در این جشنواره صرفا به موسیقی سنتی میپردازیم، باید یادآور شوم که تفاهمنامهای بین ما و جشنوارهی فجر برای همکاری به امضا رسیده است. در بخشی از این تفاهمنامه آمده است که برگزیدگان جشنوارهی شهناز در بخش «جشنوارهای» جشنوارهی فجر هم شرکت داده خواهند شد.
او ادامه داد: البته تفاوت اصلی این دو جشنواره در این است که جشنوارهی استاد شهناز بهصورت خصوصی برگزار میشود و این تازگی دارد که در موسیقی به بخش خصوصی اعتماد شود و البته اینکه یک بخش خصوص بتواند بهعنوان متمم دولت با خط مشی وزارتخانه چنین برنامهای را ایجاد کند، بهنظر من اتفاق مبارکی است.
رییس نخستین جشنوارهی استاد شهناز دربارهی تأثیرات بخش خصوصی در موسیقی، گفت: ورود بخش خصوصی به حوزهی موسیقی بهلحاظ اقتصادی تأثیرات زیادی خواهد داشت. در شرایطی که از همهسو موسیقیهای مختلف وارد جامعهی ما میشود، لازم است که موسیقی سنتی و ملی تقویت شود. ما اعتقاد داریم اگر امر به معروف اتفاق بیفتد، دیگر نیازی به نهی از منکر نیست. در شرایطی که موسیقی سنتی ما مغفول مانده و بین مردم کمرنگ شده و در نتیجه، اقتصاد از این حوزه بیرون آمده است، ما باید اقتصاد را به این حوزه بازگردانیم. باید برای شنیده شدن این موسیقی کمترین پول را از جیب مردم بیرون بکشیم و باید در موسیقی هم از نقش تهیهکنندگان و نیروی موثری که دارند و در بسیاری از جاها از آنها بد استفاده میشود، بهره ببریم.
او همچنین گفت: برای اینکه مردم به موسیقی سنتی رو بیاورند، بخش خصوصی را در حوزهی موسیقی فعال میکنیم تا با تقویت اقتصاد موسیقی سنتی، این حوزه تقویت شود و تولید در این بخش صورت گیرد. نکتهی دیگر این است که بخش خصوصی روبهروی دولت نیست، بلکه در کنار دولت قرار دارد، ولی نگاه سیاسی در آن دخیل نیست و حضور بخش خصوصی با رویکرد حرفهای باعث میشود تا تغییرات دولتها تأثیرات چشمگیری بر فضای آن نگذارند.
کاویان ادامه داد: ورود بخش خصوص باعث افزایش تولید موسیقی میشود. در عین حال ما بهعنوان بخش خصوصی هم معتقدیم مردم باید با کمترین هزینه از موسیقی سنتی بهرهمند شوند. ما در این جشنواره خواستهایم که همه با قطعات جدید به این جشنواره بیایند که این خود در افزایش تولید و ایجاد انگیزه موثر خواهد بود. ما برای سهیم کردن تعداد بیشتری از مردم اصفهان در این جشنواره تصمیم داشتیم که افتتاحیه و اختتامیهی آن را در فضای باز و در میدان امام علی (ع) برگزار کنیم؛ ولی بهدلیل فصل برگزاری، این اتفاق ممکن نشد؛ ولی برنامهریزیهای کردهایم که شش روز موسیقایی خوبی برای مردم و هنرمندان ایجاد شود، بهگونهای که روح موسیقی در شهر جاری شود.
او دربارهی دلایل انتخاب شهر اصفهان برای برگزاری این جشنواره، توضیح داد: اصفهان ذاتا شهرهنرمندی است. اساتیدی مانند جلیل شهناز، جلالالدین تاج اصفهانی، حسن کسایی، از اساتید بنام و از پیشروان موسیقی در ایران بودند که در اصفهان میزیستند و زمینهی فعالیت موسیقی از گذشته در اصفهان وجود داشته است. ضمن اینکه اصفهان در زمینهی هنرستانها و دانشگاهها پیشگام است و ظرفیت میزبانی را در خود دارد و می توانیم بگوییم که بعد از تهران، اصفهان دومین کلانشهری است که ظرفیت مناسبی برای برگزاری جشنوارههای هنری دارد.
وی دربارهی دستاوردهای این جشنواره برای اصفهان، گفت: این جشنواره باعث میشود که هنرجویان و هنرمندان احساس کنند، جایی هست که دیده میشوند. نکتهی دیگر آنکه مکتب اصفهان یک بخش مهمی از موسیقی ماست که این پتانسیل را دارد که بهعنوان بخشی از میراث فرهنگی ثبت جهانی شود و در نظر داریم تا در این جشنواره، زمینهی این کار را فراهم کنیم و اولین گام هم مقالاتی است که در زمینهی مکاتب موسیقی به رشتهی تحریر درآمدهاند. امیدوارم با این جشنواره، زمینهی ثبت «مکتب اصفهان» با همکاری وزارت ارشاد فراهم شود. ما در نوشتن فراخوان و تدوین اهداف بر این نکته تأکید داریم که فردای اختتامیه بتوانیم بگوییم که دستاورد نظری جشنواره چه مواردی بوده است. تقسیمبندی بخشهای مختلف، از جمله ارائهی مقالات با موضوع مکاتب موسیقی به همین منظور بوده است، البته باید آهستهآهسته حرکت کرد و نمیتوان یکباره همهچیز را دگرگون کرد.
او دربارهی خلاقیتهای موجود در این جشنواره توضیح داد: پیرو همین دستاوردها، بخش تکنوازی هم در این جشنواره تدوین شد. یکی از بخشهای مهم جشنوارهی ما، همین بداههنوازی است. البته ما امسال به بداههخوانی نپرداختهایم؛ اما بداههنوازی در موسیقی ما یک اصل است که در آن، بداههنواز شرح حال خود و جامعه را بهنمایش میگذارد و این، از خلاقیت نشأت میگیرد. خلاقیت بهعنوان یکی از محورهای تدوین فراخوان در بخش تکنوازی است که که قدر مطلقی ندارد و در آن، هنرمند آزاد گذاشته میشود.
کاویان دربارهی بازخوردهای صورتگرفته نسبت به این جشنواره نیز گفت: این اولینبار است که یک جشنوارهی خصوصی، آن هم نه در پایتخت که در اصفهان برگزار میشود. بنابراین نگاهها با تردید و تعجب همراه است. هنوز نمیتوانیم دربارهی تعداد شرکتکنندگان در آن نظری بدهیم. حتما در پایان زمان فراخوان، میزان استقبال از جشنواره را اعلام خواهیم کرد، البته ما پیشبینی میکنیم که استقبال بسیار خوبی شود.
به گزارش ایسنا، اولین جشنوارهی ملی استاد شهناز 14 تا 19 دیماه در اصفهان برگزار خواهد شد. فراخوان این جشنواره از 12 شهریور اعلام شده و تا اول آذر ادامه خواهد داشت. علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.MOSHIR.NET مراجعه کنند یا با شمارهی تلفن 09013479980 تماس بگیرند.
انتهای پیام
نظرات