«خبرنگاری زرد» به خبرها و خبرنگارانی اطلاق میشود که پایشان را از اصول حرفهای و اخلاقی روزنامهنگاری بیرون گذاشته و در مورد موضوعاتی مانند شبهه وارد کردن به دیگران و یا دست آویز کردن موضوعات برای سوء استفاده از آنها، مینویسند. این قبیل رسانهها به دلیل انتشار اخبار نادرست و یا خصوصی همواره مورد خشم و نارضایتی هنرمندان و چهرهها قرار دارند.
یک مجری تلویزیون معتقد است که ما حق نداریم برای جذاب بودن، به کذب و شایعه روی بیاوریم.
محمد جعفر خسروی - تهیهکننده و مجری برنامه «زنده باد زندگی» - در گفتوگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: در ژورنالیسم جامعه اسلامی، به هیچ وجه مجاز نیستیم که برای جلب مخاطب، کسب جذابیت و افزایش میزان اقبال مخاطب به هر بها و شیوهای رفتار کنیم.
وی با اشاره به اینکه هدف، وسیله را توجیه نمیکند، گفت: ما برای اینکه جذاب باشیم، حق نداریم دروغ ، شایعه، تخطئه، احتمال و تردید را ترویج کنیم. ما قرار است مستند باشیم؛ اصل، در ژورنالیسم جامعه اسلامی استناد، احترام و کارگشایی است.
این مجری خاطرنشان کرد: در رابطه با بعضی از اخبار نشریات زرد ابتدا این سوالات مطرح میشود که آیا این اخبار واقعیت دارند؟ آیا این اخبار احترام و ادب را در جامعه مخدوش نمیکنند و یا آیا این اخبار کارگشا و مفید هستند؟ اگر این امتیازات را دارد طبیعتا از جرگه نشریات زرد خارج میشود و اگر ندارد قطعا شایسته نیستند.
خسروی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا عذرخواهی صرف نشریات زرد پس از انتشار اخبار نادرست اعتماد از دست رفته را باز میگرداند؟ بیان کرد: آب رفته به جوی برنمیگردد. ما برخی از آسیبهایی را که صرفا مبتنی بر تمایلات ژورنالیمان ایجاد میکنیم را بعدا نمیتوانیم جبران کنیم. حتی برخوردهای قضایی و قانونی نیز شاید تاثیر تنبیهی داشته باشند اما آسیب وارد شده را چندان جبران نمیکنند؛ اخلاق رسانهای ایجاب میکند که قبل از واقعه، خویشتندار و خردمند رفتار کنیم.
انتهای پیام
نظرات