• دوشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93052010161
  • خبرنگار : 71021

سلطانی‌فر از دستگاه دیپلماسی کمک خواست

سلطانی‌فر از دستگاه دیپلماسی کمک خواست

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع سفرا و مسؤولان دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تاکید بر این‌که دستگاه دیپلماسی باید به توسعه گردشگری کمک کند، از برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار با حضور 30 تن از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در تهران خبر داد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضاء خواهد رسید، 80 رایزن فرهنگی کشورمان در 60 کشور برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همکاری خواهند کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع سفرا و مسؤولان دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تاکید بر این‌که دستگاه دیپلماسی باید به توسعه گردشگری کمک کند، از برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار با حضور 30 تن از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در تهران خبر داد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضاء خواهد رسید، 80 رایزن فرهنگی کشورمان در 60 کشور برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود سلطانی‌فر در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به بحث و تبادل‌نظر درباره‌ی مسائل گردشگری و حل مشکلات این حوزه گفت: با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری در اواخر سال 1392 ابلاغ شد و در آن بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی برای رشد و توسعه کشور، ایجاد اشتغال، حل مشکلات اقتصادی و کنترل تورم تاکید شده است و با عنایت به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سازمان میراث فرهنگی در هر دو عرصه توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی دارای ظرفیت‌های مناسب و مسؤولیت‌های مشخصی است.

سلطانی‌فر یادآور شد: ما در بخش گردشگری دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در کشور هستیم، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و زیارتی کشور شرایط خوبی را برای توسعه گردشگری فراهم آورده است که در صورت ایجاد هماهنگی و رفع محدودیت‌ها، این امکانات و ظرفیت‌ها، درآمدهای بسیاری را نصیب کشور می‌کند.

معاون رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت گردشگری در جهان افزود: در سال 1950 میلادی، 25 میلیون نفر گردشگر در دنیا جابجا شده‌اند و با رشد شش درصدی در سال 2005 میلادی، 800 میلیون گردشگر در سراسر جهان به سفر پرداختند، این رقم در سال 2013 به یک میلیارد و 187 میلیون نفر رسید و براساس آمار رسمی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) از محل جابجایی این تعداد گردشگر، 1250 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای مختلف شده است. این تعداد گردشگر در سال 2020 به 6 / 1 میلیارد نفر و در سال 2030 به 8 / 1 میلیارد نفر می‌رسد.

سلطانی‌فر با بیان این‌که گردش مالی در مجموعه فعالیت‌های مربوط به گردشگری، اعم از هتل‌داری، اماکن تفریحی، سرگرمی و اوقات فراغت در سال 2013 حدود 6500 میلیارد دلار بوده است، ادامه داد: هتل‌داران دنیا در سال گذشته 500 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند که یک سوم این مبلغ سهم هتلداران آمریکایی بوده است.

وی بیان کرد: گردشگری سلامت که امروز در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته، در سال 2013 بین 150 تا 200 میلیارد دلار درآمد برای کشورها داشته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با بیان این‌که وجود ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایران را به یک موزه‌ی بزرگ و پرجاذبه برای گردشگران تبدیل کرده است، گفت: بخش زیادی از گردشگران کشورمان را گردشگران فرهنگی، تاریخی، زیارتی و مذهبی تشکیل می‌دهند.

او سپس با یادآوری توانمندی‌های کشور در بخش صنایع‌دستی اظهار کرد: ایران یکی از سه قطب تولیدکننده صنایع‌دستی در جهان است که این جایگاه در سال‌های گذشته کم‌رنگ شده است. با توجه به وجود 352 رشته فعال صنایع‌دستی و اشتغال بیش از 2 میلیون نفر در این بخش، ما برای احیای این جایگاه و رفع مشکلات بازاریابی و فروش صنایع‌دستی برنامه‌هایی جدی در دستور کار داریم.

سلطانی‌فر با اشاره به چشم‌انداز 20 ساله کشور و پیش‌بینی میزبانی از 20 میلیون گردشگر با 25 میلیارد دلار درآمد، گفت: از زمان آغاز این چشم‌انداز، 9 سال گذشته و 11 سال باقی مانده است، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و ورود 20 میلیون گردشگر به کشور، مسیر پر پیچ‌وخمی است؛ اما با آغاز کار دولت تدبیر و امید در همان ماه‌های ابتدایی، شاهد اشتیاق گردشگران برای ورود به ایران بودیم.

وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌ها، تامین اماکن اقامتی و هتل‌ها، ساماندهی حمل و نقل داخلی و خارجی و حل مشکلات مربوط به ویزا، میزبانی از گردشگرانی که برای بازدید از جاذبه‌های کشورمان اشتیاق دارند را در مسیر مناسبی قرار می‌دهد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌که هیچ گزارشی از رعایت نکردن ملاحظات فرهنگی، اعتقادی و مذهبی کشورمان از سوی گردشگران تورهای خارجی ورودی اعلام نشده است، تاکید کرد: گردشگرانی که به کشور ما سفر می‌کنند با تمام قوانین و ملاحظات ایران آشنا هستند و بیشتر این افراد با هدف بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، زیارتی و مذهبی به کشور ما سفر می‌کنند.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به این‌که در ماه‌های گذشته اقدامات مختلفی در زمینه توسعه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در سه حوزه انجام شده است، یادآور شد: در حوزه گردشگری، هماهنگ کردن دستگاه‌ها برای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های گردشگری، با هدف ایجاد تعاملات فرهنگی، ارزآوری و اشتغالزایی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر این‌که بستن تفاهم‌نامه و گسترش همکاری با دستگاه‌ها یکی از برنامه‌های جدی سازمان میراث فرهنگی است، افزود: امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای استفاده از 80 رایزن فرهنگی در 60 کشور دنیا برای اهداف سازمان میراث فرهنگی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

معاون رییس‌جمهور همچنین از تشکیل کارگروه مشترک سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات برای تسریع و صدور ویزا یاد کرد و ادامه داد: افزایش زمان ویزای فرودگاهی و افزایش تعداد کشورهای لغو روادید از مباحث مهم این کارگروه است.

سلطانی‌فر گفت: کمبود هتل یکی دیگر از مشکلات کشور در بخش گردشگری است که سازمان میراث فرهنگی در تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی برای احداث هتل و اتمام هتل‌های نیمه کاره، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که تکمیل هتل‌های نیمه‌کاره در اولویت اعطای تسهیلات است، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 40 پروژه گردشگری، از جمله 30 هتل برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است و ما امیدواریم دست‌کم 10 هتل چهار و پنج ستاره تا پایان امسال و 20 هتل در دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او با تاکید بر اینکه برای میزبانی از 20 میلیون گردشگر پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به سه برابر ظرفیت هتل‌های فعلی نیازمندیم، افزود: فضای مثبت گفتمان که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فراهم شده است و نتایج سازنده گفتمان دولتمردان با 1+5 برای حفظ حقوق هسته‌ای، شرایط مناسبی برای حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران در ایران فراهم کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از ساماندهی زائران ورودی از عراق خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری داخلی ساماندهی مکانی و زمانی سفر مورد توجه سازمان میراث فرهنگی است و برنامه‌ریزی و اعطای بسته تشویقی به دو قشر دانشجویان و بازنشستگان برای سفر در ایامی غیر از تعطیلات و ایام اوج سفر، از برنامه‌های ما در این بخش است.

سلطانی‌فر ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر گردشگری از دیگر مواردی است که در این دوره از مدیریت سازمان مورد توجه بیشتر قرار گرفته و شرکت در پنج نمایشگاه بزرگ گردشگری در امسال هدفگذاری شده است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به تامین و تهیه لوح فشرده، کاتالوگ و بروشور از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی کشورمان به زبان‌های مختلف افزود: این اقلام در چند ماه آینده برای سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی کشورمان ارسال می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار توضیحاتی داد و گفت: میزبانی سمپوزیوم گردشگری پایدار که مجموعه‌ای مرتبط با سازمان ملل متحد است به ایران سپرده شده است. این سمپوزیوم از 22 تا 24 مهرماه با حضور حدود 30 نفر از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود.

وی از نمایندگان و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف خواست تا معرفی و تبلیغ جاذبه‌های مختلف کشورمان را در دستور کار خود قرار دهند و ادامه داد: شرایط حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کشور، امروز با ایجاد تعامل و فضای مثبت توسط دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

نشست مشترک مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با عنوان «دیپلماسی و گردشگری» با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین معاونان و تعدادی از مدیران این سازمان و جمعی از مسؤولان وزارت خارجه و سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha