• دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93042313770
  • منبع : فضای مجازی

چرا ایرانی کالای ایرانی نمی‌خرد؟

چرا ایرانی کالای ایرانی نمی‌خرد؟

کالاهای ایرانی مصرف کننده ایرانی ندارند. این اتفاقی است که از سال ها قبل آرام آرام در اقتصاد کشور افتاده است و در واقع نام کالای ایرانی را با بی‌کیفیت بودن عجین کرده است.

کالاهای ایرانی مصرف کننده ایرانی ندارند. این اتفاقی است که از سال ها قبل آرام آرام در اقتصاد کشور افتاده است و در واقع نام کالای ایرانی را با بی‌کیفیت بودن عجین کرده است.

به گزارش ایسنا، پارسینه با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: در واقع مصرف کننده ایرانی نیز مانند مصرف‌کننده‌های هر نقطه از جهان، زمان خرید یک کالا ابتدا به کیفیت آن توجه و پس از آن قصد خرید می کند.

پر واضح است تا زمانی که کالاهای داخلی در رقابت با نمونه های خارجی، قابلیت و کیفیت لازم را نداشته باشند، هموطنان ما به ندرت حاضر به خرید آن می‌شوند و در این شرایط کالای ایرانی همواره بازنده خواهد بود.

بنابراین باید به دنبال ابزارهایی برای ارتقای کیفیت کالای داخلی بود تا با کاهش واردات، هم از سرمایه و کار ایرانی حمایت شود و هم مصرف کننده ایرانی با طیب خاطر اقدام به خرید این کالاها بکند.

یکی از اصول فراموش شده در تولید داخلی و توسعه و گسترش آن، ایجاد فضای رقابتی در بازارهای کشور است. پیش شرط رشد فضای رقابتی در داخل، کم کردن انحصارات دولتی و نیمه دولتی است.

انحصار، کارآیی بازارها و کیفیت کالا را کاهش داده و موجب افزایش قیمت آن می شود؛ در حالی که شرایط برابر رقابتی به دور از رانت‌های اطلاعاتی خاص(!) موجب افزایش تلاش تولیدکننده در راستای ارتقای کیفیت کالای عرضه شده می شود و رضایت مصرف کننده را هم به دلیل قیمت تعدیل شده در این بازار به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد تشکیل شورای رقابت در چند سال گذشته به هدف رشد و توسعه رقابت در اقتصاد ایران، اقدامی است که در صورت طی کردن مسیر صحیح می‌تواند راهگشا باشد.

این شورا با حمایت از بخش خصوصی، تسهیل در ورود بنگاه‌های جدید و بازنگری در قوانین دست و پاگیر و سخت گیرانه‌ای مانند مراحل اعطای مجوز، حدود صنفی و .... می تواند در رشد فضای رقابتی موثر واقع شود.

اتفاقی که البته در خصوص صنعت خودروسازی و ماجرای قیمت گذاری خودرو ها رخ نداده است اما در هر حال شاید در دراز مدت نتیجه بخش باشد.

باید منتظر ماند و دید بالاخره در این زمینه چه اقدامات موثری انجام خواهد شد و آیا شورای رقابت می تواند وظایف خود در این زمینه را اجرایی کند یا خیر؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۳ ۱۷:۴۶

من خودم پارسال يه تلفن ....رو كه ايرانيه خريدم. هنوز يك هفته نشده گوشي تلفن كاملا از كار افتاد!به مغازه اي كه تلفنو خريده بودم مراجعه كردم.گفت اين تلفنا خدمات پس از فروش نداره ! به شماره هاي خدمات پس از فروش شركتش هم كه روي جعبه تلفن بود بارها و بارها تماس گرفتم ولي كسي جوابگو نبود.بعدا متوجه شدم اطرافيان ما قبلا هم از اين تلفن داشتن و فهميدن كه بعد از يك ماه جاش توي سطل آشغاله. اين در صورتيه كه قيمتش هم در حد قيمت تلفناي ديگه است! خب وقتي يه بار كالاي بي كيفيت ايراني ميخريم اين ميشه نتيجه اش، ديگه به چه دليل بايد دنبال جنس بيكيقيت باشيم؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۳ ۱۸:۰۳

توليد کننده ايراني قصد سود بردن زياد با ارائه کالاي بنجل دارد. واژه «صادراتي» را روي بسته بندي کالا درج مي کند تا آنرا گرانتر بفروشد. يکي نيست بگويد کالاي صادراتي بايد تو گمرک منتظر تشريفات قانوني باشد که به کشور مقصد ارسال شود نه در بازارهاي داخلي لول بخورد. خلاصه بي اعتمادي ريشه داري در مردم نسبت به توليدات وطني وجود دارد. نمونه اش اتوبوس هاي اسکانيا که خود بخود آتش مي گيرند. بنظر مي رسد برخي آپشن هاي حفاظتي حذف شده تا بيشتر صرف داشته باشد.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۳ ۱۸:۳۱

حداقل خيلي از كالاهاي ايراني از اكثر كالاهاي چيني بسيار با كيفيت تر هستند ، من كه يه تار موي اجناس ايراني رو با بهترين كالاهاي چيني موجود در بازار ايران عوض نمي كنم .