• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93032715177
  • خبرنگار : 71408

نکات کلیدی بسته سیاستهای‌ سینمایی چیست؟

نکات کلیدی بسته سیاستهای‌ سینمایی چیست؟

دفترچه یا به قولی "بسته سیاستهای سینمایی دولت تدبیر و امید" حاوی نکات مهمی در حوزه‌های مختلف سینمای ایران است، از بحث فیلم فاخر گرفته تا چگونگی حمایت از تولیدات فیلم اولی، سینمایی و شبکه نمایش خانگی.

دفترچه یا به قولی "بسته سیاستهای سینمایی دولت تدبیر و امید" حاوی نکات مهمی در حوزه‌های مختلف سینمای ایران است، از بحث فیلم فاخر گرفته تا چگونگی حمایت از تولیدات فیلم اولی، سینمایی و شبکه نمایش خانگی.

خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه مروری تیتروار دارد بر نکات مهم این دفترچه:

فصل اول: حمایت از تولید و عرضه

حمایت از تولید فیلم اول سینمایی:

× طبق شرایط حمایتی اعلام شده، از تولید هشت فیلم اول در سال 1393 در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حمایت خواهد شد.

× تأیید هشت فیلمنامه پیشنهادی و ترکیب عوامل اصلی سازنده، در دو مرحله پایان خرداد و پایان شهریور 93 توسط شورای مرکز گسترش انجام می‌شود.

× پذیرش مسوولیت مشاوره و راهنمای پروژه توسط یکی از فعالان حرفه‌ای و برجسته سینما و تولید فیلم زیر نظر وی، از شروط حمایت از تولید فیلم اول است. فیلم‌ها برای اعطای مرکز گسترش باید 50 درصد امتیازهای مدنظر را کسب کند.

× حداکثر مشارکت در تولید فیلم اول 80 درصد کل هزینه است که در قالب مشارکت و در اقساط معین پرداخت می‌شود: 20 درصد پس از تأیید شورا و صدور پروانه ساخت، 30 درصد پس از شروع فیلم‌برداری، 30 درصد در مرحله خدمات لابراتوراری و استودیویی، 20 درصد پس از صدور پروانه نمایش.

حمایت از تولید آثار سینمایی

× حمایت از تولید آثار سینمایی به صورت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد بود.

× با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی میزان حمایت از فیلم نیز قابل افزایش است.

حمایت از تولید مستقل و یا مشارکت در تولید

× از تولید چهار فیلم سینمایی کودک و نوجوان و نیز از تولید 9 فیلم سینمایی بزرگسالان حمایت خواهد شد.

× فیلم‌های سینمایی که با سرمایه‌گذاری بالای 80 درصد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی تولید می‌شوند، مشمول این حمایت نیستند.

× حمایت از تولید آثار سینمایی با مبلغ بیش از چهار هزار میلیون ریال صرفا به صورت مشارکت در تولید صورت خواهد گرفت.

× حمایت از تولید مستقل آثار سینمایی صرفا با پیشنهاد شورای حمایت در فارابی و تأیید ریاست سازمان سینمایی خواهد بود.

حمایت از تولید فیلم سینمایی فاخر

× حمایت از تولید یک یا حداکثر دو اثر سینمایی فاخر در موضوعات مختلف به تشخصی شورای عالی فرهنگی که توسط معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی تعیین خواهند شد.

× پروژه فاخر بایستی حائز ویژگی و برنامه‌ریزی جذب مخاطب، اکران موفق و نیز قابلیت ورود به بازارهای جهانی را داشته باشد.

حمایت از تبلیغات، خدمات فنی و اکران فیلم‌های سینمایی

× موسسه سینماشهر مجری فعالیت حمایتی در حوزه تبلیغات خواهد بود که از طریق انعقاد قرارداد با مراکز واجد صلاحیت نسبت به ایجاد فرصت تبلیغ اکران فیلم‌های سینمایی اقدام می‌کند.

× ارائه خدمات فنی پخش و اکران فیلم سینمایی از طریق انعقاد قرارداد با مراکز استودیویی از سوی موسسه سینما شهر خواهد بود.

یارانه کارت سینما

× این طرح با رویکرد افزایش مخاطبان سینما و تشویق سینما رفتن در دو سطح برخورداری عموم و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی برای بهره‌مندی کارکنان و بازنشستگان دستگاه مربوطه اجرا می‌شود.

× میزان حمایت از اجرای طرح یارانه کارت با پیش‌بینی سه میلیون نفر بلیت و متوسط یارانه 10 هزار ریال تعیین می‌شود.

× موسسه سینما شهر مجری طرح مذکور است.

حمایت از اجرای طرح هنر و تجربه

× در هر دوره از اکران این گروه، تعداد پنج فیلم انتخابی به صورت متناوب و چرخشی در یک تا پنج سالن سینما نمایش داده می‌شود.

× حمایت از اکران هر فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه به طور غیرمستقیم و از طریق هزینه تأمین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کپی فیلم به صورت دیجیتال، تقبل سهم صاحبان فیلم ناشی از فروش بلیت صورت می‌گیرد.

حمایت از تولید فیلم انیمیشن سینمایی

× حمایت از تولید فیلم انیمیشن سینمایی صرفا به صورت مشارکت و با مجوز نهایی رئیس سازمان سینمایی انجام می‌شود.

فصل دوم: توسعه سالن سینما

× هدف کمی: افزایش 7500 صندلی جدید و بازسازی 25 سالن از سالن‌های موجود به طور سالیانه

× فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد خط اعتباری به منظور اعطای تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به بخش خصوصی حداقل معادل 60 درصد کل سرمایه‌گذاری.

× حمایت از احداث سالن سینما با ظرفیت متوسط 250 صندلی برای هر سالن و با پیش‌بینی 120 سالن جدید (افزایش 30 هزار صندلی جدید) در طول برنامه (هر سال 30 سالن جدید).

× حمایت از بازسازی سالن سینما با ظرفیت متوسط 350 صندلی برای هر سالن و با پیش بینی 100 سالن موجود (نوسازی 35هزار صندلی) در طول برنامه (هر سال 25 سالن موجود) با پیش‌بینی اعطای کمک، حداکثر تا سقف 80 درصد هزینه برای سینماهای خصوصی و حداکثر تا 50 درصد هزینه برای سینماهای غیرخصوصی.

× اجرای طرح سیستم مکانیزه فروش بلیت سینما با پیش‌بینی 130 سینما.

ایجاد «شورای توسعه فضای نمایش سینما» با عضویت معاون ارزشیابی و نظارت، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، معاون توسعه و پشتیبانی، مشاور راهبردی سازمان و مدیرعامل موسسه سینما شهر با دبیری معاون ارزشیابی و نظارت و ارائه گزارش در دوره‌های سه ماهه توسط این شورا به رئیس سازمان سینمایی.

× شورای توسعه فضای نمایش سینما موظف است به منظور تعیین تکلیف وضعیت سینماهای نیمه فعال، غیرفعال و تعطیل کشور و تصمیم‌گیری در مورد احیای سینماهای مذکور از طریق کمک به فعال‌سازی، نوسازی، تأدیه دیون معوقه و انحلال فعالیت، مطالعات لازم را به عمل آورده و نتیجه آن را تا پایان خرداد 93 ارائه دهد.

فصل سوم: توسعه شبکه نمایش خانگی

× هدف کمی: افزایش 40 درصدی تیراژ محصولات سینمایی و سمعی و بصری در تمام قالب‌ها (هر ایرانی یک نسخه در سال).

× تدبیر لازم برای طراحی، رده‌بندی آثار به کمک متخصصان حداکثر تا شهریور 93.

× قواعد حاکم، میزان تیراژ، قیمت محصول و... توسط کارگروهی حداکثر تا بهمن هر سال تهیه و برای تصویب به شورای سیاست‌گذاری سازمان سینمایی ارائه می‌شود.

× موسسه رسانه‌های تصویری مسوولیت رصد تحولات و آینده شبکه نمایش خانگی را دارد و از ورود به معاملات اقتصادی شبکه ویدئو رسانه خودداری خواهد کرد. همچنین مأموریت‌های این موسسه بازنگری و بازتعریف خواهد شد.

فصل چهارم: حضور بین‌المللی سینمای ایران

× تشکیل «شورای بین‌المللی سازمان سینمایی» با عضویت مدیرکل جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل، مشاور بین‌الملل سازمان سینمایی، مدیران عامل و رؤسای موسسات تابعه و به فراخور موضوعات مطروحه کارشناسان مرتبط موسسات تابعه و نماینده‌ای از بخش خصوصی فعال در عرصه بین‌الملل.

× هرگونه حضور در جشنواره‌ها و بازارهای خارج از کشور یا برگزاری جشنواره‌ها و یا بازارهای بین‌المللی در داخل کشور در شورای مذکور بررسی می‌شود.

× کلیه هماهنگی‌ها، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در خصوص حمایت از حضور بین‌الملل سینمای ایران در حیطه‌های اعزام سینماگران به مجامع و جشنواره‌ها، بازاریابی و تبلیغات در خارج از کشور، اکران فیلم در خارج از کشور، عضویت در مجامع، کانون ها و فدراسیون‌های سینمایی، برگزاری هفته فیلم و... در این شورا انجام خواهد شد.

× هرگونه همکاری و مبادلات مشترک با کشورهای دیگر در عرصه‌هایی مانند تولید مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک و... با هماهنگی شورای بین‌الملل انجام خواهد شد.

فصل پنجم: اکران و توزیع محصولات سینمایی

× ایجاد زمینه خرید حقوق تلویزیونی آثار سینمایی توسط سازمان صداوسیما

× ایجاد «شورای اقتصاد سینما» با عضویت معاون ارزشیابی و نظارت، معاون توسعه فناوری و مطالعات، مدیرکل ویدئویی، مدیرکل مجامع و تشکل‌ها، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، مدیران عامل و یا نمایندگان تام‌الختیار موسسات (رسانه‌های تصویری، سینمای جوان، مرکز گسترش و بنیاد فارابی)، یک نفر از دفاتر پخش، یک نفر از دفاتر بین‌الملل، یک نفر از شورای صنفی اکران و یک نفر از اتحادیه ویدئو رسانه.

× اکران موثر و گسترده فیلم‌های ایرانی در منطقه و جهان

× سرمایه‌گذاری و عرضه حرفه‌ای محصولات سینمایی ایران

× تأکید بر واگذاری تصدی‌های مربوط به حوزه اکران و عرضه محصولات به تشکل‌های غیردولتی حرفه‌ای و صنفی.

× اتخاذ روش‌های متناسب برای آسان‌سازی استفاده از فیلم‌های مناسب خارجی برای پر کردن ظرفیت خالی سالن‌های سینما.

× زمینه‌سازی برای معرفی و تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایرانی از شبکه‌های تلویزیون داخلی و شبکه‌های خارجی غیرمعاند و همچنین حمایت حداکثری سازمان صداوسیما از فیلم‌های دارای پروانه نمایش.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha