علیرضا رئیسیان با بیان اینکه مدیران در طراحی و اجرای بسته حمایتی و سیاستی سازمان سینمایی باید جسارت داشته باشند، در عین حال مطرح کرد که بسته سیاستهای سینمایی منتشر شده نکات مثبتی دارد.
این کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره دفترچهی سیاستهای سازمان سینمایی که به تازگی منتشر شده است، بیان کرد: در گذشته و به طور مشخص در سالهای 63 تا 73 رسم بود چنین دفترچهای در پایان سال منتشر و اهداف راهبردی برای حمایت، هدایت و نظارت در سینما مشخص شود.
وی با اشاره به دورههای مختلف مدیران سینمایی از جمله انوار و ضرغامی که چنین اقدامی در زمان آنها انجام شده بود، ادامه داد: در دوره جواد شمقدری چنین سیاست راهبردیای اعلام شد که البته یک بسته سیاستی غیرممکن بود و هیچگاه اعمال نشد.
رئیسیان دربارهی دفترچهای که در دوره مدیریت حجتالله ایوبی منتشر شده است، اظهار کرد: آنچه من در این دفترچه مطالعه کردم این است که حداقل در حوزه فیلمسازی سعی شده نگاه واقع بینانه به شرایط امروز سینما لحاظ شود؛ یعنی سیاست راهبردی این است که پشتیبانی و حمایت از آثار سینمایی توسط بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته و این اولینبار است که در 35 ساله گذشته به صراحت به حمایت برای توسعه بخش خصوصی اشاره میشود.
این کارگردان با اشاره به اینکه میزان محقق شدن این سیاستها بحث دیگری است، افزود: در تنگنا بودن بخش خصوصی برای همه کاملا روشن و واضح است و برای اینکه این بسته سیاستهای حمایتی خود را به واقعیت نزدیک کند، تلاش شده میزان حمایت در نظر گرفته شده شفاف باشد نه مانند آنچه در چهار، پنج سال گذشته شاهد آن بودیم.
او با بیان اینکه در حوزه تولید، توزیع و نمایش هم این سیاستهای حمایتی تعریف شده است، گفت: نکته مهمی که از آن غفلت شده حمایت در بخش بینالملل است که در هیچ بخشی کلام روشنی درباره آن وجود ندارد، این در حالی است که همه اذعان دارند، دولت کارایی لازم را در این بخش نداشته است.
کارگردان فیلم «چهل سالگی» در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید براینکه هنوز برای نقد این دفترچه زمان باقی است، چرا که باید به مرحله اجرا برسد، بیان کرد: برخی از چیزهایی که در قراردادهای زیرمجموعههایی مانند فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وجود دارد به شدت متضاد است.
رئیسیان ادامه داد: همچنین در این دفترچه بخش سیاست کنترل قیمت تمام شده فیلمها و کنترل استاندارد کیفی آثار سینمایی مغفول مانده است واین موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که در جشنواره سال گذشته موارد زیادی را از بیکیفیتی فیلمها و پایین بودن استاندادرهای سینماییشان شاهد بودیم.
او همچنین خاطرنشان کرد: با این حال یکی از نکات خوب این دفترچه مشخص بودن دستگاهها و بخشهای حمایتی از فیلمها است که در این صورت یک فیلم از چند منبع نمیتواند حمایت شود.
رئیسیان در ادامه این گفتوگو چند پیشنهاد را هم ارائه و تاکید کرد که این موارد قابل پیگیری و گنجاندن در این دفترچه سیاستگذاری هستند.
او با اشاره به طرح بیمه سرمایهگذاری در فیلمهای بخش خصوصی به ایسنا گفت: این کار در همه جای دنیا انجام میشود و ما زمانی که در کانون کارگردانان بودیم با همراهی جمعی از تهیهکنندگان تلاش کردیم بیمه مرکزی را قانع به انجام این کار کنیم اما تا به امروز این بیمه از اجرا و پیگیری این طرح شانه خالی کرده است.
رئیسیان اختصاص نیم درصد بودجه دستگاههای دولتی و نیمه دولتی برای مشارکت در فیلمسازی و پروژههای زیرساختی را دیگر پیشنهاد خود مطرح کرد و گفت: بسیاری از موسسات مالی با توجه به اینکه این نیم درصد بودجه مالیات نخواهد داشت، میتوانند در این حوزهها فعالیت کنند.
این کارگردان تخفیف دادن در فروش بلیت سینماها به قشرهایی از جمله دانشجویان طرح دیگری دانست که در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا میشود و میزان مخاطبان فیلمها را افزایش میدهد.
او در این راستا تاکید کرد: آنچه به عنوان طرح بلیت شناور مطرح میشود، در بسیاری از کشورهای خارجی اجرا میشود، اما شیوه آن متفاوت است.
وی افزود: در بخش نمایش خانگی هم هیچ پیغام روشنی برای حمایت از سینما در این دفترچه وجود ندارد و میشود از این بخش هم برای حمایت ویژه در صنعت سینما استفاده کرد.
رئیسیان در پایان خاطرنشان کرد: باید در زیرمجموعههای سازمان سینمایی مانند فارابی و مرکز گسترش از همین چرخه سیاستهای راهبردی و حمایتی پیروی شود و اگر بتوان تجربه امسال این دفترچه را در عمل اجرایی کرد، میتوان امیدوار بود که بحث عدالت و ارتقای کیفی را در سینما شاهد باشیم.
وی تاکید کرد: در این راستا مدیران باید جسارت داشته باشند و در حمایت از فیلمهای نوآور و نوگرا اقدام کنند.
انتهای پیام
نظرات