• چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93023120245

بزرگداشت فردوسی در هلند

اگر فردوسی در میان ایرانیان سر برنمی‌آورد...

اگر فردوسی در میان ایرانیان سر برنمی‌آورد...

سفارت ایران در هلند و دانشگاه لیدن و بنیاد سعدی، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم فردوسی، همایشی در دانشگاه لیدن هلند برگزار کردند.

سفارت ایران در هلند و دانشگاه لیدن و بنیاد سعدی، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم فردوسی، همایشی در دانشگاه لیدن هلند برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آغاز این همایش که با عنوان "شعر حماسی و هویت فرهنگی ایرانیان" در جمع استادان و دانشجویان زبان فارسی و ایران‌شناسان هلندی برگزار شد، دکتر علی‌اصغر سیدغراب، رییس بخش فارسی دانشگاه لیدن، درباره مطالعات ایران‌شناسی در این دانشگاه از سده شانزدهم تا کنون سخنرانی و درباره بخش هایی از مهمترین آثاری که در این زمینه توسط ایران شناسان و استادان زبان فارسی دانشگاه لیدن به نگارش درآمده است، توضیحاتی ارائه کرد.

در این مراسم دکتر میرجلال‌الدین کزازی، شاهنامه‌پژوه و نویسنده کتاب نامه باستان، درباره چرایی بهره جستن رستم از نیرنگ در کشتن سهراب سخنرانی کرد.

همچنین دکتر اکبر ایرانی قمی، رییس مرکز پژوهشی میراث مکتوب، با اشاره به نقش مرکز در ترویج زبان و ادب فارسی و احیای متون حماسی، سیر تطور و چرایی نگارش متون حماسی در ادب فارسی از شاهنامه و علی نامه تا رستم نامه را مورد بررسی و کاوش قرار داد.

در این مراسم که پژوهشگران حوزه زبان فارسی و ایران‌شناسان، شرکت کرده بودند، علیرضا جهانگیری، سفیر کشورمان در هلند نیز حضور یافت.

میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادب فارسی، در این مراسم گفت: اگر فردوسی در میان ایرانیان سر بر نمی آورد و شاهنامه را نمی سرود، امروز باید ایران، نام ایران و یاد ایرانیان را تنها در موزه های تاریخ می جستیم و به گمان بسیار امروز ایرانی نمی داشتیم و به زبان پارسی سخن نمی گفتیم.

او در ادامه درباره نقش ایرانیان در خدمت به فرهنگ جهانی اظهار کرد: خلیفه کین توز اموی در بغداد که تاب دیدن ایرانیان را نداشت، گفت ایرانیان هزار سال در جهان فرمان راندند و دمی به ما تازیان نیاز نداشتند. ما سالی چند بیش نیست که بر ایرانیان فرمان می رانیم اما دمی نبوده است که از آنها بی نیاز باشیم.

کزازی درباره راز ماندگاری ایران گفت: آنچه در درازنای تاریخ بر ایران رفته است بر هر سرزمین دیگری می رفت، آن سرزمین به یک باره بر باد می رفت و از یاد نیز. شیرازه فرهنگ و شهرآیینی ایرانیان بارها گسسته شده، اما ایرانیان توانسته اند بار دیگر آن را استوارتر و پایدارتر از پیش به هم بپیوندند. بی گمان در این میان بیش از هر کس فردوسی بوده است که در خیزش فرهنگ ایرانی نقش داشته است و ما فردوسی را نیز به پاس سرایش شاهنامه است که می شناسیم. این نامه جاودان، پایگاه ایرانی بودن و ایرانی ماندن است.

او افزود: این فردوسی است که شالوده ناخودآگاه تباری ما ایرانیان را ریخته است و اگر فردوسی در ادب فارسی سر بر نمی آورد، دیگر بزرگان و نام آوران زبان فارسی نیز بدان بزرگی و نام آوری نمی رسیدند.

نویسنده کتاب بازنوشت شاهنامه فردوسی (دفتر دانایی و داد) در پایان گفت: همه شما که خود را ایرانی تبار می نامید و همه فارسی زبانان چه بخواهید و چه نخواهید فرزندان فردوسی هستید و در دامان فردوسی پرورده شده اید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha