• جمعه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93021912370
  • خبرنگار : 71191

اسکلت آهنی بیخ‌گوش خانه آقای شهردار بالا آمد

اسکلت آهنی بیخ‌گوش خانه آقای شهردار بالا آمد

اسکلت آهنی آبی‌رنگ مجتمع تجاری در حال ساخت در کنار خانه‌ی «بوذرجمهری» هم‌اندازه‌ی شیروانی خانه شده است و کارگران همچنان مشغول کارند!

اسکلت آهنی آبی‌رنگ مجتمع تجاری در حال ساخت در کنار خانه‌ی «بوذرجمهری» هم‌اندازه‌ی شیروانی خانه شده است و کارگران همچنان مشغول کارند!

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساخت این مجتمع 13 طبقه که از حدود یک سال پیش در بخش شمالی خانه‌ی بوذرجمهری، نبش خیابان ولی‌عصر (عج) آغاز شده، قرار است تا حدود یک‌ونیم دیگر به پایان برسد. این اطلاعات را تابلوی نصب‌شده مقابل این ساختمان در اختیار قرار می‌دهد. براساس این اطلاعات، شش طبقه‌ی این مجتمع زیر زمین است و هفت طبقه‌اش روی زمین.

برای ساخت این بنا، زمین به عمق 18 تا 20 متر در فاصله‌ی حدود پنج متری خانه‌ی تاریخی بوذرجمهری گودبرداری شد و این اقدام به پایه‌های سست این خانه آسیب می‌زند.

ارتفاع کنونی مجتمع تجاری به‌اندازه‌ی شیروانی خانه‌ی بوذرجمهری است. در حالی که قرار است، چهار طبقه‌ی دیگر روی آن ساخته و ارتفاع کل ساختمان به حدود 22 متر برسد. در این صورت، حریم منظری خانه‌ی بوذرجمهری نابود می‌شود و چیزی از زیبایی‌های سقف شیروانی و معماری خانه دیده نخواهد شد، البته اگر این بنا تا آن زمان سرپا بماند.

هرچند نباید قرار داشتن دو خانه‌ی تاریخی «مصدق» و «لقمان ادهم» در کنارخانه‌ی بوذرحمهری را نادیده گرفت، اما در این وضعیت باید بیش از هر چیز دیگری، به خیابان ولی‌عصر (عج) و ثبت بودن آن در فهرست آثار ملی توجه کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان تهران پیش از این در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: دادن مجوز برای ساخت هفت طبقه روی زمین در کنار خانه‌ی تاریخی «بوذرجمهری» براساس طرح تصویبی است که مجوز آن 26 اردیبهشت سال 1391 به امضا رسید. در نامه‌های شهرداری که به مالکان مجوز می‌دهد حتما اشاره می‌شود که مالک پیش از ساخت بنا، باید نقشه‌اش را به سازمان میراث فرهنگی ارائه کند. در حالی که طرح مربوط به ساخت‌وساز در کنار خانه‌ی بوذرجمهری به تصویب اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نرسیده است.

سپیده سیروس‌نیا با بیان این‌که خانه‌ی بوذرجمهری در اختیار ستاد فرمان امام (ره) است، افزود: مدتی پیش بحث‌هایی درباره‌ی تخریب این خانه و ساخت‌وسازهای جدید در زمین آنجا مطرح شد؛ اما مکاتبات متعددی با ستاد انجام دادیم تا این اتفاق رخ ندهد، چون این خانه، معماری‌ و تزیینات آجری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و پنجره‌های چوبی ارزشمندی دارد.

هنوز کارگران شبانه‌روزی مشغول کارند

به گزارش ایسنا، «کریم‌آقا بوذرجمهری» 10 سال و یک‌ماه شهردار تهران بود. او خیابان 15 خرداد را همراه چند خیابان دیگر، ایجاد و خیابان‌های شهر را آسفالت‌کشی کرد و حالا بخش شمالی خانه‌اش انبار کارگاه ساختمانی مجتمعی تجاری - مسکونی شده و علاوه بر تحمل لرزش‌های ناشی از حرکت کامیون‌ها و لودری که به‌مرور پی خانه را سست می‌کند، اتاق‌هایش جای تیرآهن‌های مجتمع تجاری و حیاط‌ خانه‌اش جایی برای نخاله‌های یک مجتمع در حال ساخت شده است.

خانه‌ی بوذرجمهری با مساحت 1900 مترمربع به دو خانه متعلق به اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک و بخش‌های شمالی عمارت نیز تخریب شده است. این خانه در خیابان ولی‌عصر (عج)، کوچه‌ی لقمان ادهم، کوچه‌ی بوذرجمهری قرار دارد و با وجود قدمت قاجاری آن، به‌دلیل نارضایتی مالک تا کنون ثبت نشده است.

بخش‌ جنوبی خانه که در کوچه‌ی لقمان ادهم قرار دارد،‌ در دست مستأجرانی است که آن را به کارگاه ریسندگی تبدیل کرده‌اند. این خانه همچنین دو بادگیر از پنج بادگیر تک و منحصربه‌فرد تهران را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha