• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92092315733
  • خبرنگار : 71191

فعالیت شبانه‌روزی کارگران در کنار خانه شهردار

فعالیت شبانه‌روزی کارگران در کنار خانه شهردار

کارگران شبانه‌روز مشغول کارند تا ساختمان 13 طبقه‌ی تجاری در حریم خیابان ولی‌عصر (عج) و سه بنای تاریخی «مصدق»،‌ «بوذرجمهری» و «لقمان ادهم» را هرچه زودتر کامل کنند.

کارگران شبانه‌روز مشغول کارند تا ساختمان 13 طبقه‌ی تجاری در حریم خیابان ولی‌عصر (عج) و سه بنای تاریخی «مصدق»،‌ «بوذرجمهری» و «لقمان ادهم» را هرچه زودتر کامل کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساخت این مجتمع 13 طبقه که از حدود یک سال پیش در قسمت شمالی خانه‌ی بوذرجمهری (کریم‌آقا بوذرجمهری حدود 10 سال شهردار تهران بود) نبش خیابان ولی‌عصر (عج) آغاز شده، قرار است تا دو سال دیگر به پایان برسد و براساس تابلویی که مقابل این خانه نصب شده، شش طبقه‌ی این مجتمع زیر زمین است و هفت طبقه‌اش روی زمین خواهد بود، اما این ساخت‌وساز در حریم چند خانه‌ی تاریخی و همچنین محدوده‌ی خیابان ولی‌عصر (عج) است که در دی‌ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در حالی‌ که معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ثبت محور خیابان ولی‌عصر (عج) در فهرست آثار ملی با همین مشکل روبه‌رو بود، چون نمی‌توانستیم از همه‌ی مالکان بناهایی که در محور این خیابان با طول 18 کیلومتر قرار داشتند اجازه‌ی ثبت بگیریم و در عمل، بدنه‌ی خیابان ولی‌عصر (عج) در این فهرست به ثبت نرسید.

سپیده سیروس‌نیا دادن مجوز برای ساخت هفت طبقه روی زمین در کنار خانه‌ی تاریخی «بوذرجمهری» را براساس طرح تصویبی دانست که مجوز آن 26 اردیبهشت سال گذشته به امضا رسید و ادامه داد: در نامه‌های شهرداری که به مالکان مجوز می‌دهد حتما اشاره می‌شود که مالک پیش از ساخت بنا، باید نقشه‌اش را به سازمان میراث فرهنگی ارائه کند. در حالی که طرح مربوط به ساخت‌وساز در کنار خانه‌ی بوذرجمهری به تصویب اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نرسیده است.

او با بیان این‌که خانه‌ی بوذرجمهری در اختیار ستاد فرمان امام (ره) است، افزود: مدتی پیش بحث‌هایی درباره‌ی تخریب این خانه و ساخت‌وسازهای جدید در زمین آنجا مطرح شد؛ اما مکاتبات متعددی با ستاد انجام دادیم تا این اتفاق رخ ندهد، چون این خانه، معماری‌ و تزیینات آجری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و پنجره‌های چوبی ارزشمندی دارد.

به گزارش ایسنا، «کریم‌آقا بوذرجمهری» به‌مدت 10 سال و یک‌ماه شهردار تهران بود. او خیابان 15 خرداد را همراه چند خیابان دیگر، ایجاد و خیابان‌های شهر را آسفالت‌کشی کرد. در حالی که اکنون در فاصله‌ی پنج متری این خانه و دو بنای تاریخی دیگر در این محدوده، زمینی به عمق 18 تا 20 متر حفاری شده و شبانه‌روز از کنار این خانه ماشین‌های سنگین عبور می‌کنند و لودری حدود یک سال است که به جان زمین کنار خانه افتاده و جرثقیلی هم در فاصله‌ی دو متری‌اش قرار دارد. از سوی دیگر، ساخت هفت طبقه روی زمین، یعنی بالا آمدن ارتفاعی حدود 22 متر درست در کنار این خانه‌ی تاریخی، حریم منظری بنا را به‌ کلی نابود می‌کند و چیزی از زیبایی‌های سقف شیروانی و معماری خانه‌ی بوذرجمهری باقی نمی‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha