بدلکاری در سریال آلمانی «هشدار برای کبری 11» و کار حرفهیی در خارج از کشور، موجب نشد که «پیمان ابدی» آرزوهای ملی خود را فراموش کند.
این طراح و مجری فقید صحنههای اکشن سینما و تلویزیون اعتقاد داشت در بدلکاری، «جرأت»، نقش بسیار کوچکی دارد؛ چرا که بدلکاری واقعا علم است و باید ریاضی - فیزیک را دانست و 20 درصد دیگر جرات است.
از زمانی که از آلمان به کشور بازگشت، «پیمان» پویای ابدی بود، چرا که با انتخاب آموزگاری، بهترین تصمیم را در آغاز کار گرفت؛ آموزش جوانانی که بدلکاری را برای هنر صنعت سینما فرا بگیرند. هنری رزمی، ورزشی، روانشناسی و نمایشی برای جوانان ایرانی و به قول حسن فتحی، «ابدی برای نخستین بار با نگاهی آرتیسیک و زیباییشناسانه، تلاش کرد که فن بدلکاری را در ایران رواج دهد.»
به ادبیات امروز، ابدی کلاس تازهای به بدلکاری ایران بخشید. او که دختری ایرانی را برای زندگی مشترک به تازگی برگزیده بود، در ادامهی مسیر، زمینهی آموزش بدلکاری به دختران را فراهم کرد به طوری که همسر جوانش در صحبتهایش از ادامه راه او خبر داده است.
پیمان ابدی میگفت: باید از آموزشدیدگان حرفه بدلکاری به درستی در آثار هنریمان استفاده کنیم.
آرزوی او نگاه درست به بدلکاری در بدو ساخت یک فیلم بود؛ یعنی گنجاندن این هنر در فیلمنامه و مشاوره لازم با بدلکاران.
با باز پخش فیلم «چشمهای نامحسوس» از تلویزیون فیلمی که در آن پیمان ابدی جان باخت و پخش پشت صحنه آن پیش از واژگونی و آتشگرفتن اتوبوس، خاطره مهر 85، روزی که پیمان ابدی به همراه گروه 14 نفره «بدلکاران» که همگی لباسهای متحدالشکل همراه با نشان روبان قرمز (مبارزه با بیماری ایدز) برای افطار و نشست خبری به خبرگزاری دانشجویان ایران آمدند، زنده شد؛ او آن روز درباره جنبههای معنوی کارش حرفهای زیادی زد و گفت: «این کار از ابتدا برایم هیچ جنبه مالی نداشت. نیتی که یک انسان دارد خیلی با ارزشتر است. به هیچوجه زندگیام را در آلمان رها نکردم تا در ایران از کسانی خواهش کنم که گاه حتی نمیفهمند من درباره چه صحبت میکنم. در آلمان، ایران را کشوری جهان سوم میدانستند که باعث میشد خیلی به من بربخورد. بنابراین سعی کردم تا با فراگیری چندین زبان، تحصیل در رشته روانشناسی و انجام ورزش به صورت حرفهیی، خودم را آن قدر بالا ببرم که بتوانم بگویم یک ایرانی چنین تواناییهایی نیز دارد.»
پیمان ابدی آرزوی کارگردانی یک اثر اکشن را داشت. میگفت «ممکن است کارگردانی آن را انجام دهم. شاید بتوانیم در این فیلم یک کارگردان هنری درکنار یک کارگردان اکشن داشته باشیم.»
پنج سال پیش خبر جان باختن «پیمان ابدی»، طراح و مجری صحنههای اکشن در عصر چهارشنبه (16 اردیبهشت ماه سال 88) همه را غافلگیر کرد. هنگام دیدن فیلم «چشمهای نامحسوس» از تلویزیون تمام پشت صحنههای فعالیت پیمان ابدی به نمایش درآمد و این که او ناخواسته تمامی لحظهبه لحظهی زندگی ابدیش را طراحی کرد، و چقدر با شوق و باانگیزه تمامی موقعیت کارش را طراحی میکرد.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیمان ابدی بدلکاری فیلمها و سریال مطرحی چون «هشدار برای کبری 11 » را برعهد داشت، در فیلم «پستچی سهبار در نمیزند» به کارگردانی حسن فتحی، فیلم سینمایی «سایه وحشت» به کارگردانی عماد اسدی، سریال «عملیات 125» به کارگردانی بهروز افخمی، مجموعه تلویزیونی «بدلکاران»، مجموعه مستند تلویزیونی « حادثه سواران» نیز به عنوان بدلکار نقش آفرینی کرده بود. کارهایی چون پریدن از ساختمان هفت طبقه، پریدن از هلیکوپتر بر روی ماشین در حال حرکت و پریدن از سقف یک ماشین بر روی ماشینی دیگر در اتوبان را ساده میدانست و شاید اصلا فکر نمیکرد که سرانجام روزی اتوبوس مرگ او را در صحنه تصویربرداری یک فیلم و در مقابل چشمان همسرش به جهان ابدی ببرد.
زمانی که در سال 85 پیمان ابدی و گروهش، تازه آغاز به کار کرده بودند تاکید داشت «فیلمهای عاطفی، کمدی و جنگی در ایران به اندازه کافی ساخته شده است و حال نوبت آن است که فیلم و سریالهای پلیسی و اکشن ساخته شود.»
آیا هنوز هم اعضای گروه «بدلکاران» که همگی با لباسهای متحدالشکل در مجامع حاضر میشدند، میخواهند «تحولی اساسی در وضعیت سینمای اکشن ایران ایجاد کنند.» شاگردانی که به اعتقاد حسن فتحی از سوی پیمان ابدی «بسیار محترم، مودب با فرهنگ و حرفهیی تربیت شدند» آیا سینماگران ایرانی را قانع خواند کرد که نوبت فیلم و سریالهای پلیسی و اکشن رسیده؟
امیدواریم در روز درگذشت این هنرمند، این قول حسن فتحی که «مولفان تاریخ سینمای ایران مطمئنا نام «پیمان ابدی» را فراموش نمیکنند» محقق شود و راه «پیمان ابدی» در مقام نخستین کسانی که تلاش بسیار علمی و حرفهیی در زمینهی هنر بدلکاری کرد در تاریخ سینمای ایران به جایگاه ممتاز و برجستهتر برسد.
انتهای پیام
گزارش: خبرنگار ایسنا، بهناز معزی
نظرات