• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92120301017
  • خبرنگار : 71219

در پی بیانیه اخیر کانون کارگردان سینمای ایران،

اسعدیان: مسوولان سینمایی راحت عقب‌نشینی نکنند

اسعدیان: مسوولان سینمایی راحت عقب‌نشینی نکنند

همایون اسعدیان گفت: از مسئولان سینمایی کشور به ویژه شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که اگر به سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند اعتقاد دارند،‌ اینقدر راحت عقب نشینی نکنند.

همایون اسعدیان گفت: از مسئولان سینمایی کشور به ویژه شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که اگر به سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند اعتقاد دارند،‌ اینقدر راحت عقب نشینی نکنند.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به اینکه با توجه به حاشیه‌های پیش آمده برای برخی فیلم‌های سینمایی و اخیرا فیلم «رستاخیز» آیا دولت تدبیر و امید به اهداف ابتدایی خود رسیده است یا خیر؟ بیان کرد: دولت اقای روحانی در مقطعی بر سر کار آمد که سینما در یک شرایط بحرانی قرار داشت. زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کار خود را آغاز کردند تلاش‌هایی صورت گرفت تا مشکلاتی که در سینما وجود داشت برطرف و در وهله اول یک همدلی و وفاق ایجاد شود که در این راستا موفق بودند.

او با اشاره به مسائلی از جمله خانه سینما که بازگشایی آن همدلی را در میان اهالی سینما ایجاد کرد، درباره عملکرد مدیران درجشنواره فجر براساس اهداف و شعارهای اعلام شده‌ی دولت گفت: از زمان آغاز فعالیت مدیران جدید برخوردهایی را نسبت به اتفاقات خوبی که در سینما رخ می‌داد، شاهد بودیم و طبیعی بود که در خلال جشنواره باز هم مدیران با این نوع نگاه‌ها برخورد کنند. با این حال دبیر جشنواره سی و دوم بین المللی فیلم فجر تلاش کرد سیاست ایجاد همدلی را در پیش بگیرد.

وی افزود: به همین دلیل شاید انتخاب سی و سه فیلم در بخش مسابقه ملی ایران و تعدادی دیگر در بخش «نگاه نو» توجیهی جز همدلی میان اهالی سینما نداشته باشد. در واقع می‌توان گفت که قطعا تعدادی از این فیلم‌ها در حد و اندازه جشنواره نبودند‌، اما به دلیل آنکه قصد بر این بود تا اهالی سینما دور هم جمع شوند و اتحاد و همدلی ایجاد شود این تصمیم اتخاذ شد.

سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما با اشاره به اینکه این مساله به بخش اهدای جوایز هم تسری پیدا کرد، ادامه داد: در بخش داوری هم با وجود اینکه به شخصه اهدای این تعداد جایزه سیمرغ و جایزه ویژه را نمی‌پسندیدم، اما به هر حال معتقدم نگاه بر این سمت بود که جشنواره فیلم فجر ،‌ یک جشن ملی و وحدت طلبانه است.

اسعدیان اظهار کرد: براین اساس جشنواره فیلم فجر با توجه به اینکه در یک برهه‌ی زمانی خاص برگزار می‌شد، در جهت اهداف خاصی هم بود و تلاش می‌شد همگرایی میان سینماگران ایجاد شود؛ البته این سخنم به این معنی نیست که همه چیز را در جشنواره فجر تایید می‌کنم و هیچ اشکالی وجود نداشت.

کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» در ادامه‌ی گفت‌وگویش با ایسنا، چرا درباره‌ی برخی فیلم‌های دیگر از جمله «آشغالها...» و «عصبانی نیستم» کانون کارگردانان واکنشی نشان نداد، بیان کرد: در میانه‌ی جشنواره، کانون کارگردانان درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی امیر حسین یوسفی بیانیه‌ای را مبنی بر اینکه «خوب است تمام نگاه‌ها در جشنواره وجود داشته باشد» منتشر کرد. هرچند گویا مسئولان معذوراتی داشتند و خودشان باید در این‌باره توضیح دهند.

همایون اسعدیان افزود: اما درباره دو فیلم دیگر و فضایی که اخیرا ایجاد شده است‌، به نظر می‌رسد بیشتر مسائل سیاسی دخیل است. به همین دلیل توقع داریم مسئولان سینمایی کشور و مخصوصا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر به سیاستی که در پیش گرفته و دنبال می کردند، اعتقاد دارند، اینقدر راحت عقب‌نشینی نکنند، چون هرچه محکم‌تر بایستند سینماگران هم بیشتر از آن‌ها حمایت می‌کنند.

او تاکید کرد: اگر اهالی سینما بدانند که مسئولان سینمایی با هر فشاری خیلی زود عقب نشینی می‌کنند دیگر نمی‌توانند حمایت‌های لازم را انجام دهند.

وی درباره واکنش سینماگران هم نسبت به اتفاقاتی که رخ داده است‌، گفت: در صورت لزوم خانه سینما حتما جدی‌تر واکنشی خواهد داشت، اما در حال حاضر از آنجا که آقایان درمیشیان و احمدرضا درویش عضو کانون کارگردانان خانه سینما هستند وظیفه صنفی ما است که از آن‌ها حمایت کنیم.

اسعدیان اظهار کرد: دولت آقای روحانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «امید» کار خود را آغاز کردند و این شعار برای ما بسیار اهمیت دارد. به طور مشخص درباره احمدرضا درویش این را می‌گویم که او یکی از سینماگرانی است که نشان داده پایبند اصول و قواعد است و خطوط قرمز را می شناسد. با این حال با وجود اشکالاتی که ممکن است وجود داشته باشد، اما این نوع برخورد با کارگردانی هم‌چون او، قطعا هدف خیرخواهانه و دلسوزانه ندارد.

او گفت: این روزها در برخی سایت‌ها می‌بینیم که به افرادی به شدت توهین می‌شود و این‌ها بهانه‌ای است برای اینکه بخش فرهنگی دولت روحانی مورد هجمه قرار گیرد تا شاید عده‌ای با این نوع فشارها بتوانند همان حرف‌های قبلی را این بار از زبان مسئولان جدید بشنوند.

سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما همچنین درباره جشنواره فیلم فجر و فیلم‌های به نمایش درآمده بیان کرد: فیلم‌هایی که نمایش داده شده‌اند، برآیند یک سال سینمای ایران و تاثیر اتفاقات چند سال گذشته بوده‌اند و به نظر می‌رسد رضایتی از کیفیت تمام این فیلم‌ها وجود ندارد، این نگرانی درباره فیلم‌ها در کانون کارگردانان خانه سینما هم وجود دارد و ارزیابی‌هایی صورت گرفته که احتمالا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

اسعدیان در پایان گفت: ما نیز همانند دیگر رسانه‌ها و مردم نگران سینما هستیم، اما معتقدیم با این راه جبری که اکنون ساخته شده است نمی‌توان به جایی رسید و اهالی سینما قطعا دنبال راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۱۴:۳۷

ممنون از سخنان اقاي اسعديان