• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92112617828

اعتراف و وعده جنتی درباره حقوق کتاب‌داران

اعتراف و وعده جنتی درباره حقوق کتاب‌داران

وزیر ارشاد با اذعان به این‌که کتاب‌داران بهره کمی از حقوق و مزایا دارند، وعده داد به سهم خود برای رفع این تنگناها تلاش کند.

وزیر ارشاد با اذعان به این‌که کتاب‌داران بهره کمی از حقوق و مزایا دارند، وعده داد به سهم خود برای رفع این تنگناها تلاش کند.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور - در آیین تودیع و معارفه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی که روز شنبه (26 بهمن‌ماه) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت: پیوند ملت ما با کتاب و کتاب‌خوانی پیوندی دیرینه است. کتاب نه تنها گنجینه‌ای از فرهنگ بشری است، رسانه‌ای است که خداوند برای گفت‌وگو با بشر انتخاب کرده است. حتما اگر نزد خداوند ساحتی بالاتر از ساحت کتاب بود، خداوند از آن ساحت با انسان سخن می‌گفت.

او افزود: در کشور ما هم بخصوص بعد از اسلام، کتابخانه‌های عظیم و مکتوبات باارزشی وجود داشته که سابقه تاریخی دارند و ملت ما در قرن‌های متمادی با کتاب و کتاب‌خوانی انس داشته است. البته در گذشته دسترسی به کتاب آسان نبوده است، چون کتاب‌ها با دست نگارش می‌شدند و برای تدوین کتاب تلاش شبانه‌روزی لازم بوده است، اما امروز با گسترش فناوری‌های نوین، سرعت و وسعت نشر کتاب و دسترسی به کتاب بسیار آسان شده است.

جنتی سپس عنوان کرد: امروز این دغدغه وجود دارد که با گسترش فضای مجازی، کتاب به تدریج اهمیت خود را از دست بدهد. اما در همین فضا هم کتاب جایگاه خود را دارد و آن‌چه هم در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ابتدا نوشته شود و بعدا در آن محیط قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در تاریخ معاصر ما بخصوص بعد از انقلاب نهضت عظیمی در حوزه کتاب‌خوانی پیدا شده و آمار نشان می‌دهد در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشر کتاب تقریبا به دوبرابر رسیده است. با این سابقه تاریخی و موفقیت جهانی امروز، همه ما در ارتقای علمی جامعه مسؤولیت داریم. اگر به رشد اخلاق و کرامت انسانی در جامعه علاقه‌مندیم، اگر می‌خواهیم از هویت ملی و دینی‌مان صیانت کنیم، اگر می‌خواهیم با سایر جوامع بشری تعامل فکر داشته باشیم، اگر به دنبال افزایش بهره‌وری و سرمایه‌های انسانی در جهت پیشرفت علمی و فنی هستیم باید رابطه آحاد ملت را با کتاب به رابطه‌ای عمیق، مستمر و هدفمند تبدیل کنیم.

او افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد ملی و فراگیر است که نقش موثری در ترویج کتاب‌خوانی و ذائقه‌سازی، آسان‌سازی دسترسی به کتاب و ایجاد رابطه بین نیاز مخاطب و کتاب متناسب با آن دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی نهاد گسترده‌ای است که با افزایش بهره‌وری و با همت کارکنان و اعضای فعالش می‌تواند نقش مهمی در جهش کتاب‌خوانی داشته باشد. نگاه ما به کتابخانه‌های عمومی باید از خدمات‌رسانی به اعضا فراتر رود و هر کتابخانه به کانون ترویج مطالعه، کتاب‌شناسی و نقد کتاب تبدیل شود.

جنتی سپس اظهار کرد:‌ برای افزایش اعضای کتابخانه‌ها به وسایل ارتباط جمعی و سایر ابزارهایی که می‌توانند در رشد کتاب‌خوانی مؤثر باشند، نیاز داریم. کتاب‌داران خدوم کشور ما منادیان نهضت کتاب‌خوانی هستند و نقش آن‌ها در مهندسی علم انکارناپذیر است، هر چند به گفته بیهقی هیچ نیست که به یک بار خواندن نیارزد اما امروز همه به تجربه دریافته‌ایم که برخی کتاب‌ها حتا به ورق زدن نمی‌ارزند و در مقابل برخی از کتاب‌ها هستند که همواره می‌توان آن‌ها را خواند و اگر طراوت آن‌ها با تکرار افزوده نشود، کاسته هم نمی‌شود.

او ادامه داد: این‌که در این ترافیک چاپ و نشر چه باید خواند مسأله‌ای است که کتابخانه‌ها و کتاب‌داران متخصص می‌توانند آن را حل کنند و با شناساندن کتاب‌های خواندنی، مراجعان را از سردرگمی درآورند. توجه به سیر مطالعاتی نیز از دیگر نکات مهم است. همچنین این نکته باید مورد توجه همکاران ما قرار گیرد که با توجه به شرایط محیطی هر منطقه برای کتابخانه‌های آن منطقه چه کتاب‌هایی سفارش دهیم و در آن زمینه براساس نیاز مخاطبان و سطح سواد آن‌ها عمل کنیم. نوع کتاب‌های کتابخانه‌ها مهم است. انجمن‌های علمی کتاب‌داری می‌توانند در این زمینه کمک بسیار خوبی کنند.

جنتی گفت: چه در ساخت کتابخانه و چه در تأمین کتاب‌های مورد نیاز باید علاوه بر اعتباراتی که مجلس به این موضوع اختصاص داده است از کمک‌های قابل توجه مردمی استفاده بهینه کرد. توجه به وظایف اصلی که بر عهده نهاد قرار داده شده نیز نکته مهم دیگری است که در این زمینه باید براساس قانون و اولویت‌ها حرکت کرد. در رأس این اولویت‌ها، ساخت کتابخانه در مناطق مختلفی است که نیاز دارند و تأمین کتاب‌های مورد نیاز برای آن‌ها.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این جلسه به منظور تکریم برادر عزیزمان جناب آقای مهندس واعظی برگزار شده است. من هرگز از کلمه تودیع استفاده نمی‌کنم و فکر می‌کنم باید کسانی را که خدمات و زحمات‌شان کاملا مشهود است مورد تکریم قرار داد. اعتراف می‌کنم که مهندس واعظی در سال‌های گذشته منشأ آثار و خدمات گسترده‌ای در حوزه نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده‌اند و تلاش ایشان قابل تقدیر است.

او ادامه داد: این روزها یک روز انسان مدیر است و روزی نیست، یک روز در محیطی کار می‌کند و روز دیگر در جای دیگر است. خود من در سی و چند سال گذشته در جاهای مختلفی کار کردم و هر جا رفتم تجربه جدیدی ذخیره کردم که امروز در حال استفاده از آن تجربیات هستم. امیدوارم جناب مهندس واعظی نیز در‌ آینده در هر جایی قرار گرفتند به همین ترتیب در خدمت نظام، اسلام و مقام معظم رهبری باشند. خوشبختانه توجه مقام معظم رهبری به امر کتاب و توصیه‌های مکرری که ایشان در موقعیت‌های مختلف داشته‌اند برای ما راه‌گشاست و ما باید از این سرمایه عظیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

جنتی همچنین عنوان کرد:‌ اقدامات آقای واعظی در جهت برنامه‌ریزی و افزایش دانش کتاب‌داران قابل توجه است. از نظر بودجه هم علی‌رغم محدودیت‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی توانسته است بهره بیش‌تری از اعتبارات دولتی و نهادهای عمومی بگیرد. امیدواریم دولت بتواند در سال‌های آینده با گشایش در بودجه کمک بیش‌تری در تأمین بودجه نهاد داشته باشد.

او درباره اعضای هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در انتخاب این اعضا سعی شد افراد با توجه به تخصص بالا پیشنهاد شوند و خوشبختانه افراد پیشنهادی مورد تأیید قرار گرفته و انتخاب شدند.

وزیر ارشاد درباره محمدحسین ملک‌احمدی، دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیز گفت: آقای ملک‌احمدی را خوب می‌شناسیم. یکی از علل انتخاب ایشان آشنایی با این مقوله بوده که در گذشته در این زمینه صاحب تجربه بودند. امیدوارم با حضور ایشان همان برنامه‌هایی که در گذشته تصویب شده و آقای واعظی آن‌ها را دنبال می‌کرده با جدیت بیش‌تر پیگیری شوند.

جنتی سپس گفت: در حوزه مسائل رفاهی من اذعان دارم که کتابداران ما جزو اقشاری هستند که بهره کم‌تری از حقوق و مزایای دولت می‌برند و زمانی که میانگین حقوق آن‌ها را دیدم احساس کردم نیاز است دولت قدم‌های بلندتری برای تأمین امور رفاهی آن‌ها بردارد. امیدواریم با رفع تنگناها این مسائل هم برطرف شوند. وظیفه دولت این است که به خادمان فرهنگ کمک کند تا با فراغ بال وظیفه خود را به انجام رسانند. من به سهم خود در این زمینه تلاش خواهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha