احمدرضا درویش پس از نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: ساخت این فیلم را یک شانس بزرگ برای خود و آن را متعلق به همه سینمای ایران میدانم.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که درباره نهضت و قیام امام حسین (ع) است، 16 بهمن ماه با تایم سه ساعت در محل کاخ جشنوارهی فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از آن نشست پرسش و پاسخ این فیلم با حضور کارگردان، تقی علیقلی زاده (تهیهکننده) و جمعی از عوامل فنی فیلم برگزار شد.
در این نشست که کیوان کثیریان مدیریت آن را بر عهده داشت و فریدون جیرانی هم (کارگردان سینما) در میان حاضران مشاهده میشد، تنها عوامل فنی مانند طراح صحنه و لباس، مدیر فیلمبرداری و... در برابر خبرنگاران بر روی سن حاضر شدند و بازیگران فیلم با وجود اینکه در سالن حضور داشتند، قرار شد در این نشست برای پاسخ دادن به سوالات روی سن حاضر نشوند.
احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» در ابتدای این نشست درباره شکلگیری این پروژه با بیان اینکه نمیتوانم اشتیاق خود را از حضور در جمع شما اهالی رسانه مطرح نکنم، ادامه داد: تقریبا 10 سال است که چنین میزانسنی را ندیدم. امروز یکی از بهترین و جدیترین نمایشها را در سالن میلاد و در جمع اهالی رسانه تجربه کردم.
او با اشاره به اینکه همه ما به نوعی با هم همکاری هستیم، افزود: حلقه رسانه حلقه مهمی از زنجیره تولید هنری و شما سهم بسیار زیادی در انتقال مفاهیمی دارید که در قالب آثار هنری بویژه در سینما تولید میشود.
درویش با بیان اینکه کیفیت صدای سالن برخلاف آنچه قبلا شنیده بودم، خوب بود، از بازیگران مهمانی که در این فیلم حضور داشتند مانند شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، پرویز پورحسینی، زهره حمیدی و لیلا بلوکات تقدیر کرد که بدون هیچ انگیزهای جز حضور در یک کار فرهنگی بویژه درباره سیدالشهدا (ع) به این پروژه آمدند.
وی در توضیح اینکه چرا بازیگران فیلم برای پرسش و پاسخ دعوت نشدهاند، گفت: تعداد آنها زیاد بود و اگر بشود باید ترتیبی داد که آنها در یک شرایط مستقل مورد پرسش و پاسخ قرار بگیرند.
احمدرضا درویش سپس درباره آغاز ساخت این پروژه هم یادآور شد: حدود 14 سال قبل به اتفاق دوست گرامیام احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران) سفری به دمشق داشتم که در حین برگشت از زیارت مزار حضرت معصومه در یک جمعهی بارانی غمانگیز، گفتگوی دو ساعتهای با او داشتم. در آنجا پس از بحث درباره سینمای ایران و تاریخ صدر اسلام گفتم که یکی از آرزوهای من این است که اثری درباره عاشورا در کارنامهام باشد.
او یادآور شد: بعد از گفتوگوهای زیاد به شخصیت حضرت عباس (ع) رسیدم و گفتم او جزو معصومین نیست و چرا نباید تصویر او را نشان دهیم؟! چون مخالفم با اینکه هاله نور استفاده شود و یا دوربین بجای او قرار گیرد. به این ترتیب در زیر همان باران عهد بستیم که این کار سرعت بگیرد و آن عهد اکنون به ظهور نشسته است.
درویش ادامه داد: در این راستا آقای مسجدجامعی فارغ از مسئولیتهایی که داشته با استفاده از توان، اعتبار و شخصیت فرهنگی خود در طول این سالها همراه پروژه بود.
کارگردان فیلم «رستاخیز» در بخش دیگری از این نشست دربارهی منابع تاریخ استفاده شده برای ساخت فیلم توضیح داد: تمام آنچه به عنوان منبع استفاده شده در تیتراژ فیلم ذکر شده است اما تأکید میکنم عنصر تحقیق تا انتهای پروژه ادامه داشت و در ابتدای کار به صورت متمرکز در مدتزمان دو، سه سال تحقیقات صورت گرفت.
وی اضافه کرد: همچنین این کار چندین بار توسط مورخین بررسی و بازنویسی شد و یک مشاور عالی در سطح نظامی داشته است.
تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم «رستاخیز» هم پس از تأیید صحبتهای محمدحسین جعفریان مبنی بر اینکه امکانات فنی این فیلم در سطح همان چیزی بود که در ایران در دسترس بوده است، گفت:این فیلم سرویس خیلی فوقالعادهای نگرفته است و عنصر اصلی ساخت آن شاید انگیزه افراد متخصصی بود که در آن حضور داشتند.
او یادآور شد: پروژه «رستاخیز» به سال 80-81 برمیگردد که فیلمبرداری آن در بهمن 88 به فیلمبرداری رسید و پس از 11 ماه فیلمبرداری و یک سال و نیم پست پروداکشن آماده شد.
بودجه ساخت «رستاخیز» و سهامداران آن کاملا به بخش خصوصی تعلق دارد
تهیهکننده «رستاخیز» دربارهی رقم بودجهی این فیلم پاسخ داد: حق افکار عمومی این است که درباره چگونگی صرف منابع عمومی به صورت جزئی آگاه باشند، اما وقتی یک پروژه بودجه خصوصی دارد این حق را دارد که بخشی از اطلاعات خود را منتشر نکند.
تقی علیقلیزاده با بیان اینکه برای فیلم «رستاخیز» از هیچ دولتی در ایران و یا خارج از ایران کمک نگرفته است، افزود: صرفا منابع خصوصی از طریق افراد معتقد به چنین کارهایی برای ساخت فیلم همکاری کرده است، ضمن اینکه در جذب منابع و پاکی آن برای استفاده در چنین پروژهای دقت لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد:بیش از 50 درصد منابع مالی فیلم از بیرون از ایران جذب شده و کشورهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایهگذاری کردهاند. با این حال نام افراد یا نهادهایی که در تیتراژ حضور دارند، نقش حمایتی داشتهاند و تأکید میکنم سهامداران فیلم کاملا متعلق به بخش خصوصی هستند.
اختلاف با شمقدری دلیل اصلی نفرستادن فیلم «رستاخیز» به جشنواره سال گذشته
به گزارش ایسنا، تهیهکننده «رستاخیز» در پاسخ به اینکه آیا به دلیل اختلاف با آقای شمقدری (رئیس سابق سازمان سینمایی) فیلمش را به جشنوارهی فجر سال گذشته نفرستاده است؟ گفت: بله سوال شما درست است و به دلیل این اختلاف فیلم را به جشنواره ندادم. (این جمله علیقلیزاده با تشویق بازیگران فیلم که در سالن حضور داشتند، روبرو شد)
درویش هم در ادامه با تأیید این مطلب گفت: بستر نمایش فیلم در گذشته فراهم نبود.
تشکر میرفخرایی از اعتماد سازندگان «رستاخیز» به طراحان صحنه و گریم ایرانی
در ادامه این نشست، مجید میرفخرایی درباره استفاده از مکانهایی همانند «قلعهرودخان» و «کاخ گلستان» تهران در فیلم «رستاخیز» گفت: کاخ گلستان در این فیلم وجود نداشت اما قلعهرودخان به دلیل اینکه فضای شبیه دیر دارد، مورد استفاده قرار گرفت و اشکالی هم در آن نمیبینم.
او با اشاره به اینکه برخی مکانها بازسازی و تغییر داده شد و برای برخی مکانهای دیگر هم دکورهای ساختهشده است، اظهار کرد: نکتهی مهم در این بخش این است که آقایان درویش و علیقلیزاده به صنعت سینمای ایران فکر کردند و من برای اعتماد آنها به گروه طراح صحنه و گریم ایرانی تشکر میکنم.
درویش: در آنجا که تاریخ سکوت کرده امکان تخیل داشتیم
احمدرضا درویش با تأکید بر اینکه امکان نداشت نعل به نعل به آنچه در تاریخ است پرداخته شود، مخصوصا اینکه فیلم تایم بیشتر از دو ساعت را دارد، گفت: ما نمیخواستم یک فیلم مستند بسازیم بلکه قصد داشتیم یک روایت داستانی و سینمایی را روایت کنیم. در این راستا شخصیت بکیر (پسر حر) را پیدا کردیم که در تاریخ فقط یک سطر درباره او وجود دارد و سرنوشتش همانند پدرش است، به همین دلیل از آنجا که تاریخ درباره زندگی او سکوت کرده، برای «بکیر» قصهای نوشته شد تا به عنوان یک نخ تسبیح و به نوعی راوی قصه، مجموعه وقایع و شخصیتها را به هم ربط دهد.
وی تأکید کرد: بخشهایی از تاریخ که در فرهنگ عمومی و آیینی ما اهمیت دارد به صورت گزینشی انتخاب شدهاند و تا آنجایی حد تخیل داشتیم که تاریخ سکوت کرده است.
در تصویر چهره حضرت ابوالفضل (ع) به سمت شمایلهای کشیده شده رفتم
درویش درباره چهرهپردازی شخصیتهای تاریخی هم گفت: در این کار آقای موسوی مشاور من در انتخاب بازیگر بود و حتی پیشنهاد اینکه بابک حمیدیان در دو نقش بازی کرد، از طرف او مطرح شد.
موسوی طراح چهرهپردازی هم درباره به تصویر درآمدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) گفت: در این باره بیشتر به سمت شمایلهایی که از حضرت کشیده شده است، رفتم و از آنها بهره بردم.
دفاع علیقلیزاده از انتخاب «واربک» به عنوان آهنگساز «رستاخیز»
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست سوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد، مبنی بر اینکه چرا آهنگساز این فیلم ایرانی نبود یا اینکه چرا از یک آهنگساز غیرمسلمان برای ساخت فیلمی دربارهی عاشورا استفاده شده است؟ که این سوالات با خنده بلند بابک حمیدیان روبرو شد.
علیقلیزاده در اینباره پاسخ داد: در هر کدام از بخشهای تخصصی کافی است، بهترین انتخاب صورت گیرد و "استفان واربک" مذهب سینما دارد و از خانواده سینما است.
(این صحبت تهیهکننده با تشویق حمیدیان و دیگر بازیگران فیلم همراه شد).
او ادامه داد: فهم «طارق انوار» یا «واربک» (تدوینگر و آهنگساز رستاخیز) نسبت به فیلمنامه تفاوتی با میرفخرایی یا جعفریان نداشت و به نظرم این انتخابها درست بوده است، البته دوستان ایرانی هم میتوانستند در این انتخاب باشند. همانطور که یک کارگردان ما میتواند در فرانسه فیلم بسازد، یک خارجی هم میتواند در اینجا باشد و این اتفاق نشان دهنده بیکیفیت بودن کار هنرمندان ایرانی نیست.
این تهیهکننده دربارهی چشمانداز خوب این فیلم در عرصه بینالمللی گفت: تا به حال سه نام برای این فیلم انتخاب شده است و از دوستانی که پیشنهادهای دیگری هم برای نامهای خارجی آن داشته باشند، دعوت میکنیم به سایت فارسی فیلم مراجعه و نظرات خود را مطرح کنند.
درویش هم در اینباره گفت: هدفگذاری که از قبل صورت گرفته بر این اساس است که مخاطب اصلی فیلم ابتدا شیعیان، بعد جهان اسلام و بعد دنیای غیر اسلام است.
«رستاخیز» چه زمانی اکران عمومی میشود؟
وی درباره زمان نمایش این فیلم هم گفت: برنامهریزی کردهایم تا اکران فیلم را تا قبل از محرم شروع کنیم چون تجربه نشان داده که آغاز نمایش در ماه محرم خوب نخواهد بود ولو اینکه فیلم به موفقیت «روز واقعه» باشد، چون آن فیلم در آن زمان که در محرم اکران شد، شکست خورد.
درویش در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: حدود شش سال قبل خدمت یکی از مراجع رسیدم و ایشان جملهای به من گفتند که خودت غافلی و متوجه نیستی که چه پرنده اقبالی روی کتف تو نشسته است. من ساخت این فیلم را یک شانس بزرگ میبینم و فکر میکنم چنین چیزی در زندگی یک موهبت الهی است و البته تأکید میکنم که آقای علیقلیزاده بیشترین نقش را در این فیلم و حتی بیشتر از من داشته است.
به گزارش ایسنا، در این نشست برخی دیگر از عوامل فیلم از جمله علی قائممقامی (مدیر تولید)، سحرخیز (مدیر عملیات پس از فیلمبرداری)، بهروز پاک نهاد و ... هم حضور داشتند.
بازیگرانی چون پوریا پورسرخ،بابک حمیدیان و بهادر زمانی نیز میان خبرنگاران نشسته بودند.
انتهای پیام
نظرات