وزیر سابق آموزش و پرورش با قانونی خواندن تعطیلی پنجشنبهها، گفت: قانون به صراحت میگوید که پنج روز اول هفته منحصرا برای انجام فعالیت آموزشی است و معلمان ساعات موظفی خود را باید در این پنج روز بگذرانند. هدف از این طرح و طرحهای دیگر، ارتقای جایگاه منزلت اجتماعی و علمی معلمان است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا حاجیبابایی در مناظره شبکه اول سیما که با حضور علی احمدی، رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، احمدی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تهران، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سحرخیز، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: قبل از آنکه ساماندهی زمان آموزش طراحی شود، تحقیقاتی با جامعه هدف 33 هزار نفر توسط مجلس مرکز مطالعات آموزش و پرورش انجام شد و بعد از اجرایی شدن این طرح نیز مطالعاتی صورت گرفت.
وی ادامه داد: همه کارهای تحولی که در آموزش و پرورش همچون مسئله بیمه طلایی، شنا، دانشگاه فرهنگیان و تعطیلی پنجشنبهها شکل گرفته است، روح حاکم بر این برنامهها، ارتقای جایگاه منزلت اجتماعی و علمی معلمان بوده است. در سند تحول بنیادین، معلم یک استاد و پژوهشگر دیده شده و در تمام طرحها، هدف افزایش جایگاه معلم بوده است.
وی با بیان اینکه این طرح و طرحهای دیگر یک شبکه به هم پیوسته هستند، افزود: هیچ کدام از طرحهایی که در سالهای گذشته در مورد تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شده، به تنهایی نمیتواند تغییر کند و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، به ناچار باید 20 طرح دیگر را تغییر دهیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه قانون بار حقوقی دارد، اظهار کرد: در قانون به صراحت اشاره شده که پنج روز اول منحصرا برای آموزش است. این به این معناست که کسی نمیتواند تغییری در پنج روز اول هفته بدهد. نکته دیگر این است که در قانون واژه «میتواند» برای فعالیتهای فرهنگی در روز پنجشنبه به کار برده شده است. این به این معناست که مدیر اگر بدون رضایت اولیا، دانشآموز را مجبور به حضور در مدرسه کند و حادثهای برای دانشآموز رخ دهد، مدیر باید پاسخگو باشد.
هر دولتی را باید کمک کرد و آمارها را خود مردم قضاوت میکنند
حاجیبابایی با انتقاد از محاسبه روزهای تحصیلی در کشور، گفت: کفاش معاون وزیر گفتند که مدارس ما 600 ساعت فعالیت تحصیلی دارد و در دیگر کشورها اعداد حول و حوش 900 ساعت است. اگر 37 ساعت را در ساعات برنامههای آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی که به ترتیب برای مقطع متوسطه دوم فنی حرفهای 40 ساعت، متوسطه دوم به 35 ساعت، متوسطه اول 30 ساعت و ابتدایی 25 ساعت ضرب کنیم، آیا این عدد به 600 ساعت میرسد؟ این بسیار روشن و شفاف است و من به هیچ وجه بحث سیاسی نمیکنم و معتقدم هر دولتی را باید کمک کرد و آمارها را خود مردم قضاوت میکنند.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول بنیادین زمانی اتفاق میافتد که معلم در جای خود بنشیند، اظهار کرد: دانشآموز هدف است و بدون معلم امکان محقق شدن هدف وجود ندارد و باید در این گونه طرحها، رفاه حال معلمان مورد توجه قرار بگیرد. به طور مثال در کرمان یک مدرسه با مدرسه دیگر هزار کیلومتر فاصله دارد یا در سیستان و بلوچستان معلمی برای رفتن به مدرسه باید 700 کیلومتر را طی کند. در تهران نیز خانمی که از شهر تهران به شهریار یا رباط کریم میرود باید 2.5 ساعت در مسیر باشد. باید در برنامهریزیهای آموزش و پرورش این مسائل در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه تربیت یک مجموعه به هم پیوسته است، گفت: کسی نمیتواند مدعی این شود که تربیت تعطیل شدنی است، بلکه خواب و استراحت هم جزو تربیت حساب میشود. فرهنگ کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است و برخی تعطیلیها همچون عاشورا و تاسوعا بار تربیتی بسیار بالایی دارند و ای کاش نظام تعلیم و تربیت ما یک ماه همچون روز تاسوعا و عاشورا داشت.
دانشآموز را نباید در بند زندان زمان کنیم
حاجیبابایی افزود: ما در تعطیلات نوروزمان هفت میلیون نفر به زیارت امام رضا (ع) میروند و این به این معناست که در نظام تعلیم و تربیت برخلاف نظر برخی از دوستان، دانشآموز را نباید در بند زندان زمان کنیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش در پایان با انتقاد از غیرقانونی خواندن بخشنامه از سوی معاون وزارت آموزش و پرورش، گفت: اگر بخشنامه من غیرقانونی است، پس نباید دولت جدید آن را اجرایی کند. پس چگونه است که تاکنون تعطیلی مدارس ادامه داشته است؟
انتهای پیام
نظرات