معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با غیرقانونی خواندن بخشنامه تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، گفت: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به هیچ وجه تعطیلی پنجشنبهها نیامده و این یک دستور شخصی بوده، اما برای مدیریت درست این مسئله، تعطیلات تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال تحصیلی 94-93 نیز تعطیلات لغو نخواهد شد، بلکه طرح یک روز فعالیت فوق برنامه اجرایی میشود.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کفاش در مناظره شبکه اول سیما که روز گذشته با موضوع "بررسی تعطیلی پنجشنبههای مدارس" با حضور علی احمدی، رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حاجیبابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، احمدی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تهران و سحرخیز، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: در جلسه پنجم اسفند ماه سال 89 ساماندهی زمان آموزش برای دوره ابتدایی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.
وی با تاکید بر اینکه در قانون به صراحت اشاره شده که مدارس در روزهای پنجشنبه میتوانند دایر باشند، افزود: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره شده که مدارس ابتدایی میتوانند برای روزهای پنجشنبه برای طراحی و اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی از قبیل برنامههای فوق برنامه و شرکت معلمان در گروههای آموزشی ضمن خدمت و آموزش خانواده دایر باشند. همچنین بر اساس این مصوبه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف بود گزارش ارزیابی از اجرای این مصوبه را تا پایان سال تحصیلی 91-90 به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.
تجربه آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای آزمایشی حذف فعالیتهای آموزشی در روزهای پنجشنبه
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این طرح قبلا مسبوق به سابقه بوده است و در گذشته آموزش و پرورش استثنایی کشور در سالهای 79-78 برای اجرای آزمایشی حذف فعالیتهای آموزشی در روز پنجشنبه اقدام کرده بود. وی در ادامه این بحث گفت: در گزارش پژوهشکده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور آمده است که این طرح باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نمیشود و عملکرد توانبخشی و مشاوره و امور پرورشی با اجرای این طرح، افزایش نیافته، اما کادر اداری مدرسه تقاضای تعطیلی در این روز را دارد. اولیای دانشآموزان نیز برای شرکت در جلسات پنجشنبه به دلیل تعطیلی فرزندانشان نمیتوانند در جلسات حضور پیدا کنند لذا بعد از ارائه این گزارش، اجرای این طرح متوقف شد.
کفاش با بیان اینکه دوستان شرکتکننده در مناظره نیز بر غیرقانونی بودن تعطیلی پنجشنبهها اذعان دارند، اظهار کرد: مصوبه بسیار صریح و روشن است که ساماندهی آموزش در پنج روز اول این فرصت را فراهم میکند تا در روز ششم بقیه فعالیتهای تربیتی ساماندهی شود. در سند تحول بنیادین نیز توجه ویژهای به مسئله تربیت شده است و زمانی که مدرسه را تعطیل میکنیم، این به این معناست که آموزش و پرورش هیچ مسؤلیتی در قبال مسائل فرهنگی، هنری، مذهبی و پرورشی ندارد.
وی با غیرمعتبر خواندن پژوهشهای شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: این پژوهشها یک نظرسنجی است و نظرسنجی یک متادولوژی غیرعلمی برای پژوهش است و در هیچ کجای دنیا از چنین روشی برای چنین تصمیم مهمی استفاده نمیشود.
نتایج جالب مرکز پژوهشهای مجلس درخصوص تعداد روزهای آموزشی در ایران و مقایسه آن با کشورهای دیگر
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نتایج پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس بخشنامه، ما در سال 90 و 91، 160 روز آموزشی داشتیم که این مسئله در کشورهای توسعه یافتهای همچون کانادا 180 روز، فرانسه 174 روز، آلمان 210 روز، انگلیس 192 روز، تایوان 222 روز، ژاپن 240 روز و کره جنوبی 222 روز در نظر گرفته شده است و ملاحظه میکنید که هیچ کشوری زیر 170 روز آموزشی ندارد.
کفاش با تذکر این نکته که ممکن است ساعات آموزشی در کشورهای مختلف فرق کند، اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، میانگین ساعات آموزشی در یک سال تحصیلی برای پایه اول و دوم در ایران 600 ساعت است و برای پایههای سوم، چهارم و پنجم 667 ساعت پیشبینی شده، این در حالی است که در کانادا 952.5 ساعت، فرانسه 1073، آلمان 1050، تایوان 1177، ژاپن 1050، کره جنوبی 975 و ایالات متحده آمریکا 1014 ساعت مقرر شده است.
وی با اشاره به زمان ساعات تحصیلی نیز افزود: برای پایه اول و دوم 225 دقیقه و سوم، چهارم و پنجم 250 دقیقه تعریف شده است اما در کشورهای دیگر همچون کانادا 304، فرانسه 370، آلمان 300، انگلیس 300، تایوان 318، ژاپن 330 و ایالات متحده آمریکا نیز 338 دقیقه در نظر گرفته شده که این مطالعات نشاندهنده این نکته است که میزان آموزش در ایران بر حسب، روز، ساعت و زمان نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایینتر است و این با شعار «تحول، تولید علم، توسعه و اول بودن در منطقه» همخوانی ندارد.
از گفتههای انتخاباتی و ژورنالیستی فاصله بگیریم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با درخواست اینکه از گفتههای انتخاباتی و ژورنالیستی فاصله بگیریم، اظهار کرد: دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید خود از جنس معلمان است و 46 سال سابقه معلمی دارد و به هیچ وجه بحث افزایش ساعات کار معلمان مطرح نیست و اگر در این طرح ساعات فوق برنامه را افزایش دهیم، قطعا منابع آن را از قبل فراهم خواهیم کرد. دکتر فانی شدیدا به کار حساب شده و علمی معتقدند و از عجله پرهیز میکنند و دستور دادهاند تا کمیتهای این طرح را در 9 مرحله بررسی کند.
کفاش افزود: اگر مطالعات به نتیجه برسد، اعتباربخشی خواهیم کرد و پس از آن منابع را تعریف میکنیم. سپس برای جامعه هدف، کلاسهای آموزشی برگزار میکنیم و جامعه نمونه را هزار مدرسه در نظر خواهیم گرفت و همزمان با اجرایی شدن طرح، این مسئله را ارزشیابی خواهیم کرد و در صورت موفق بودن، آن را به سراسر کشور تعمیم خواهیم داد.
وی با انتقاد از سؤال نظرسنجی برنامه مناظره، گفت: اکنون حدود 400 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردهاند، این در حالی است که جامعه دانشآموزان ما حدود 12 میلیون نفر و جامعه معلمان یک میلیون نفر هستند. نظرسنجی در کار به این بزرگی، به این شکل درست نیست و باید بر اساس روشهای علمی صورت بگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش هیچگاه نگفتهاند که تعطیلات پنجشنبه از سال 93 و 94 حذف خواهد شد، گفت: تعطیلات تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال تحصیلی 94-93 طرح یک روزه فعالیت فوق برنامه اجرایی خواهد شد و در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیز آمده تا ساعاتی به عنوان مکمل و فوق برنامه باید به امور فرهنگی و پرورشی اختصاص یابد.
انتهای پیام
نظرات