عباسعلی وفایی میگوید آموزش زبانهای بومی کار خوبی است، اما باید توجه کرد که این بحث کی و چگونه مطرح میشود و درباره آن کار علمی، آگاهانه و دور از تعصب انجام داد.
رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مباحثی که این روزها از سوی دولت مبنی بر آموزش زبانهای بومی مطرح میشود، گفت: انجام این کار از جهت علمی دارای ثمراتی است. اینکه زبانهای محلی توصیف شوند و مورد مطالعه قرار بگیرند، گویشوران هر منطقه با قابلیتهای زبانشان آشنا شوند و زمینهای فراهم شود که پژوهشهای لازم انجام شود، مثبت است؛ بنابراین نفس این کار بد نیست. اگر زبانهای رسمی و غیررسمی، لهجهها و گویشها مورد مطالعه قرار بگیرند کار خوبی است، اما به اصول، اساس و پیشزمینه نیاز دارد و باید بستر لازم فراهم شود. اگر بسترهای لازم برای این کار فراهم نشود، معایبش از فواید بیشتر میشود.
او افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه زبان فارسی با آنها مواجهیم، باید دید تدریس زبانهای بومی چگونه میخواهد باشد. این بحث که زبانها را توصیف کنیم و مورد بررسی قرار دهیم نوعی کار علمی است، اما الآن در مناطق مختلف شاید نسبت به زبان فارسی هم اهتمام ویژه وجود ندارد. حتا در مواردی مطالعه زبان عربی و توجه به قواعد آن پررنگتر از توجه به زبان فارسی است.
وفایی در ادامه اظهار کرد: همین الآن در دانشگاهها و مدارس در حوزه آموزش زبان فارسی که زبان رسمی است و دانشگاهها ما متولی آموزش آن در رشتههای مختلف هستند مشکل داریم و در این زمینه روش و آثار خوبی که با معیارها و هنجارهای زبان فارسی انطباق داشته باشد نداریم. آمارها نشان میدهد که دانشجویان ما نسبت به آموزش زبان فارسی و انس با آن تمایل ندارند و با آن بیگانهاند. سالها گذشته و ما هنوز آنطور که بایسته است روی آموزش زبان فارسی کار نکردهایم. باید دید الآن با توجه به این شرایط و کملطفیهایی که به آموزش زبان فارسی میشود، آیا سزاوار است که جبهه دیگری باز کنیم و زبانهای بومی را در مراکز علمی آموزش دهیم؟
این استاد دانشگاه سپس اظهار کرد: نفس این کار علمی و خوب است. این کار مربوط به فرهنگ ماست. زبانهای بومی سرمایه ملی ما هستند و توجه به آنها خوب است؛ اما اینکه این بحث چگونه و کی مطرح شود، خیلی مهم است. قطعا باید در این زمینه کار کارشناسی انجام شود. خوشبختانه ما در کشورمان از نعمت زبانهای بومی بهرهمندیم. در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز زبانهای گوناگونی داریم، اما آموزش این زبانها به ساعتها کارشناسی دقیق نیاز دارد و کاری علمی است.
او اضافه کرد: چنانچه ورود به این موضوع علمی و آگاهانه نباشد، انجام آن کار سادهای نیست. ابتدا باید در زمینه چگونه و کی مطرح کردن این بحث به نتیجه برسیم. سپس یک تیم کارشناسی در این زمینه کار علمی ارائه کند. این کار باید خصوصا به دور از تعصب و با بینش علمی باشد. باید کار کارشناسی انجام شود. اظهارنظر بدون مطالعه در این زمینه کار درستی نیست، به همین دلیل بر چگونه و کی مطرح شدن این بحث تأکید میکنم.
وفایی همچنین درباره امکان تألیف کتابهای لازم برای آموزش زبانهای بومی گفت: تا زمانی که موضوع بررسی نشده نمیتوان در این زمینه صحبت کرد، اما اگر موضوع بررسی شود، بررسی این مسائل کار سختی نیست و میشود با یک تیم علمی کارهای خوب و ارزندهای در این زمینه انجام داد.
انتهای پیام
نظرات