• پنجشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92111006893
  • خبرنگار : 71408

امیدواری وزیر ارشاد به جذب سرمایه‌های خارجی برای ساخت سالن‌ سینما

امیدواری وزیر ارشاد به جذب سرمایه‌های خارجی برای ساخت سالن‌ سینما

وزیر ارشاد بار دیگر از سینماگران خواست که برخلاف گذشته فیلم‌های امیدآفرین و جذاب بسازند.

وزیر ارشاد بار دیگر از سینماگران خواست که برخلاف گذشته فیلم‌های امیدآفرین و جذاب بسازند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الله ایوبی در مراسم تجلیل از سازندگان سالن‌های سینما که چهارشنبه‌شب (9 بهمن‌ماه) در هتل لاله برگزار شد، گفت: باید در ابتدای سخنانم از تمام کسانی که در این سال‌ها چراغ سینمای ایران را با تمام مشکلات آن، کسادی بازار و بی‌پولی روشن نگه‌داشته‌اند، تشکر کنم. امیدوارم که روزهای خوبی پیش روی سینمای ایران باشد.

وی ادامه داد: به نظرم یکی از مشکلات سینمای کشور این است که سینماسازی و به طور کلی سینما در دستور کار مردم قرار نگرفته و هنوز این باور پدید نیامده است که سینما هم، دانشگاه و مدرسه است. اگر این باور در مردم ایجاد شود، خیلی‌ها حاضرند برای تربیت نسل آینده هزینه کنند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش با تأکید بر اهمیت ساخت سالن‌های سینمایی باکیفیت اظهار کرد: به طور طبیعی انتظار سینماگرانی که با تلاش بسیار زیاد فیلم می‌سازند این است که اثرشان در یک فضای خوب و با کیفیت به نمایش گذاشته شود و فکر می‌کنم حضور سینماگران بزرگ و شاخص در این مراسم نیز ارتباط زیادی به همین انتظار دارد. باید بگویم ما مراسم و همایش امشب را جلسه بسیار مهمی می‌دانیم چرا که این جلسه برای تقدیر از کسانی است که سرمایه خودشان را بدون چشم‌داشت مالی در اختیار حوزه فرهنگ قرار داده‌اند. ما و جامعه سینمایی در این جلسه می‌خواهیم به این سرمایه‌گذاران بگوییم که قدردانشان هستیم.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنانش با خطاب قرار دادن سرمایه‌گذاران و سازندگان سالن‌های سینمایی در کشور بیان کرد: شما اگر تا دیروز تاجر و سرمایه‌گذار بودید، امروز برچسب فرهنگی و هنری هم دارید وباید تأکید کنم که اهالی فرهنگ وهنر در کنارتان هستند. حتی باید به این موضوع اشاره کنم که این جلسه و تقدیر از شما عزیزان برای ما به اندازه‌ای مهم است که جناب آقای جنتی (وزیر ارشاد) امروز ترجیح دادند به جای حضور در جلسه مهم‌شان در مجلس، در این جلسه شرکت کنند.

حجت‌الله ایوبی در ادامه سخنانش با تأکید بر سیاست سازمان سینمایی برای آشتی مردم با سینما اظهار کرد: سازمان سینمایی طی برنامه‌ای اعلام کرده است که مردم در روز 10 بهمن‌ماه می‌توانند به طور رایگان به سینما بروند و امیدواریم چنین کاری گام اولیه برای آشتی مجدد مردم با سینما باشد. البته ما می‌دانیم که آشتی مردم با سینما با یک روز نمایش رایگان فیلم‌ها اتفاق نمی‌افتد اما به نظرمان این می‌تواند گام اولیه‌ای برای این موضوع باشد.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

حجت‌الله ایوبی در پایان سخنانش از خدمات مجید مسچی در مؤسسه سینما شهر تشکر کرد و گفت: در این همایش علاوه بر تجلیل از سینماسازان و سرمایه‌گذاران، قصد دارم از یک چهره خدوم به سینمای کشور نیز تقدیر کنم. ایشان خودشان در جریان این تقدیر هستند اما به نظرم همه ما متفق‌القول هستیم که آقای مهندس مسچی خدمات بسیار ارزنده‌ای را به سینماداران کشور ارائه کرده است.

در ادامه، حجت‌الله ایوبی با تقدیر لوحی از مجید مسچی تقدیر کرد.

عسگرپور: متأسفانه به جای استراتژی بلندمدت به علاقه‌مندی‌های فصلی اکتفا کرده‌ایم

به گزارش ایسنا، در ادامه همایش تجلیل از سینماسازان، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسمی گفت: هر وقت راجع‌به سالن‌سازی و کمبود آن صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه زبان‌مان به سمت مرثیه‌خوانی می‌رود چرا که ما در این حوزه با یک وضعیت کاملا غیر متوازن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌های زیادی در کشور ما وجود دارد و گاهی بعضی بودجه‌های میلیاردی در بعضی از حوزه‌ها، دود از سر‌آدم بلند می‌کند، اما ای کاش بتوان برای این سرمایه‌های در حوزه سینما و زیرساخت‌ها هم فکری کرد.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

مدیرعامل خانه سینما با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگ فاقد استراتژی مدون است، گفت: به نظر ما در حوزه سینما فاقد استراتژی بلندمدت هستیم و تنها به علاقه‌مندی‌های فصلی و یا سلیقه‌ای مدیران در هر دوره اکتفا کرده‌ایم. اگر از سینما توقع داریم به عنوان یک ابزار فرهنگی در جامعه حضور داشته باشد باید سالن‌سازی را جدی بگیریم.

جنتی: سینمای ایران توانسته بر قله بایستند

به گزارش ایسنا، علی جنتی (وزیر ارشاد) نیز ضمن تشکر از برگزاری این جلسه برای تجلیل از سینماسازان و کسانی که به زیرساخت اهمیت می‌دهند، گفت: ما امشب به اجلاس مشترک و مهم دولت و مجلس در پارلمان دعوت بودیم اما هر چه که فکر کردم ترجیح دادم که در جمع شما دوستان باشم.

وی سپس سینمای ایران را سینمای افتخارآمیز دانست و درباره آن گفت: سینمای ایران در صحنه‌های مختلف داخلی و خارجی توانسته بر قله بایستند و ما جزو کشورهایی هستیم که صنعت سینما داریم؛ یعنی ما چرخه کامل سینما از تولید تا نمایش را در اختیار داریم.

وی با تأیید سخنان مدیرعامل خانه سینما درباره وجود نوعی عدم توازن بین ساخت فیلم و سالن‌سازی اظهار کرد: علی‌رغم وجود سینماگران برجسته در ایران، ما در کشورمان تنها حدود 230 سینما با 330 سالن داریم که مجموع تعداد صندلی‌های آن‌ها تقریبا به 130هزار صندلی می‌رسد. البته همان‌طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از این ظرفیت نیز فرسوده، قدیمی و نامتناسب با پیشرفت سینمای ایران است. به عبارت دیگر ما برای هر 230هزار نفر یک سالن سینما داریم در حالی که این رقم براساس استانداردهای جهانی بسیار کم است.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

وزیر ارشاد با تأکید بر لزوم سالن‌سازی و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای این حوزه عنوان کرد: به نظر می‌رسد بهترین شیوه برای کمک به ساخت سالن سینما تجمیع واحدهای تجاری، سینمایی، خدماتی و تفریحی با یکدیگر است. در این زمینه نیز دولت، شهرداری‌ها و نهادهای دیگر نیز می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

به گزارش ایسنا، علی جنتی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم توجه نهادهای دولتی و خصوصی به سینما و تقدیر از سینماسازان گفت: ما در دنیا ثروتمندان زیادی داریم اما افرادی که بخشی از ثروت خود را به کارهای فرهنگی و هنری اختصاص دهند، نادر هستند. این افراد برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ به جای فکر کردن به سود اقتصادی به ارتقاء سطحی فکری جامعه‌شان می‌اندیشند که به نظرم بسیار مهم است. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در حوزه سینما چه از سوی دولت و چه از سوی بخش خصوصی می‌تواند باعث شود افراد دور هم جمع شوند و روحیه جمعی را در جامعه گسترش دهد.

وزیر ارشاد: این دولت خیلی دنبال تعریف دیگران نیست

علی جنتی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم ساخت فیلم‌های امیدآفرین در دوره جدید اظهار کرد: ما چندین سال فیلم تلخ ساختیم و حتی در مسائل اجتماعی هم فقط تلخی‌های موضوع را عرضه کردیم، اما الان وقتش رسیده است که فیلم‌های امیدآفرین و جذاب بسازیم؛ فیلم‌هایی که عامه مردم را به سینما بکشاند.

وی افزود: خوشبختانه می‌بینید این دولت هم خیلی دنبال تعریف و تمجید دیگران نیست یا به دنبال این نیست که اگر فیلمی کمی با نظرات مخالف روبرو شد، سریع به سمت سانسور برود. ما تلاش‌مان این است که فیلم‌سازان‌مان با امید سمت ساخته شدن فیلم‌های امیدآفرین بروند.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

عضو هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط سخت چند سال گذشته گفت: بی‌توجهی که به اصحاب فرهنگ و هنر می‌شد و همچنین مشکلات بیرونی و تحریم‌هایی که بر ما تحمیل می‌شود و بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذاشت، پشت سر گذاشته شده است و ما واقعا نسبت به آینده امیدوار هستیم. باید بگویم همین گام‌های اولیه داخلی و خارجی مقدار زیادی بار را از روی دوش کشور برداشت.

وی ادامه داد: در شرایط سخت گذشته ما حتی نمی‌توانستیم پول فروش نفت‌مان در اختیار بگیریم و همین باعث شده است الان بیش از 100 میلیارد دلار پول نفت ایران بلوکه باشد اما خوشحالیم که با گام اول و مذاکرات بخشی از سرمایه‌ها آزاد شد و امکان نقل و انتقال پول به خصوص در حوزه نیازهای اساسی فراهم شده است.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: ما چشم‌اندازهای امیدبخشی را در برابر خودمان می‌بینیم و امیدواریم نه تنها سرمایه‌های داخلی بلکه سرمایه‌های خارجی را نیز برای سینمای کشور در قالب مجمتمع‌های تجاری و سینمایی جذب کنیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر یادآور شد: من از اولین روزهای مسئولیت در وزارت ارشاد بحث اقتصاد فرهنگ برای حمایت از هنرمندان کشور را دنبال کردم و قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است.

تشکر وزیر ارشاد از محمدباقر قالیباف

وی در ادامه سخنانش ضمن تشکر از شهرداری تهران برای توجه به سالن‌سازی گفت: باید از شهرداری تهران برای ساخت پردیس‌های سینمایی واقعا تشکر کنم. خوشبختانه ما در این دوره همکاری بسیار نزدیکی با شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران داریم و امیدوارم همین امر نیز باعث روند صعودی ساخت سالن شود.

وزیر ارشاد در پایان سخنانش خطاب به سالن‌سازان و سینماگران گفت: ما خودمان را خادم همه شما می‌دانیم و هر کمکی که لازم باشد را با کمال میل و اشتیاق انجام می‌دهیم و هیچ منتی هم نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم با حضور علی جنتی، حجت الله ایوبی، محمدمهدی عسگرپور و مجید مسچی از سرمایه‌گذاران پروژه‌های مختلف سینمایی تجلیل شد.

همایش تجلیل از سازندگان سالن های سینما

در این بخش مهدی فضلی (سینماکوروش)، مسعود سلامی (سیتی سنتر اصفهان)، مصطفی هاشمی (پرشین مهرشهر)، حسین مصلح‌نیا(مجتمع تجاری تیراژه)، محمدرضا نجفی (کاپری گرگان)، پرویز اسلامی‌نصب (سیتی‌سنتر قشم)، مهی‌الدین صانعی (پروژه چهارسو)، رامین احمدی (مگامان)، موسی هاشمی مقدم (اریکه ایرانیان)، جمال عادلی (پردیس کیان)، زند اشراقی (پردیس زندگی)، امیرعباس گردان (مجتمع‌های سمرقند و باران)، حسین حسینی و علی‌اکبر احراری(خلیج‌فارس شیراز) و دلشاد ارشادی (مجتمع سپنتا) تقدیر شد.

همچنین در این بخش از محمدباقر قالیباف شهردار تهران به دلیل حمایتش از ساخت سالن‌های سینمایی تقدیر به عمل آمد که لوح وی به نمایندگی از قالیباف به هادی منبتی (مدیرعامل موسسه تصویر شهر) داده شد.

به گزارش ایسنا، در همایش تجلیل از سازندگان سالن‌های سینما ضیاءالدین دری، حسین مسافر آستانه، امیر اثباتی، محمدرضا شفیعی، رویا تیموریان، منوچهر محمدی، مسعود کیمیایی، حبیب ایل‌بیگی، مرتضی شایسته، فرهاد اصلانی، علیرضا داودنژاد، اکبر نبوی، سیدرضا میرکریمی، محسن امیریوسفی، علی معلم، علی سرتیپی، گوهر خیراندیش، کیومرث پوراحمد، اعضای هیأت مدیره انجمن سینماداران و... حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha