• سه‌شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: ورزش بانوان
  • کد خبر: 92110805104

چرا در ایران ورزش همگانی بانوان کم‌رنگ است؟

دکتر نادریان: در جامعه ما ورزش همگانی بانوان ارزش نیست

دکتر نادریان: در جامعه ما ورزش همگانی بانوان ارزش نیست

متخصص مدیریت ورزشی گفت: هرمسئله‌ای اگر به عنوان ارزش در جامعه مطرح شود تمام افراد آن را انجام می‌دهند، اما ورزش همگانی بانوان در ایران ارزش نیست.

متخصص مدیریت ورزشی گفت: هرمسئله‌ای اگر به عنوان ارزش در جامعه مطرح شود تمام افراد آن را انجام می‌دهند، اما ورزش همگانی بانوان در ایران ارزش نیست.

دکتر مسعود نادریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این رابطه اظهار کرد: در ابتدا باید توجه کرد که آیا ورزش همگانی و تناسب اندام در جامعه یک ارزش است یا خیر؟ اگر این مسئله به عنوان یک ارزش در جامعه مطرح باشد همه به سمت آن می‌روند اما الان در جامعه ما ورزش همگانی بانوان یک ارزش نیست.

او درباره امکانات موجود در جامعه برای انجام ورزش همگانی تصریح کرد: ما محیط‌های ورزشی کم نداریم. پیاده‌روهای اطراف خانه‌ها محیط ورزشی است فقط باید راه را تشخیص دهیم. من فکر می‌کنم با این شرایط مشکل ما حل نمی‌شود، به دلیل اینکه بسیاری از سالن‌ها بیش از هشت ساعت فعالیت نمی‌کنند و استفاده بهینه از آن نمی‌شود. مشکل ما سخت‌افزاری نیست بلکه مدیریت این امکانات مشکل دارد. در دنیای امروز میانگین استفاده از سالن‌ها 20 ساعت است اما در ایران سالن‌ها 8 ساعت بهره‌وری دارند. بنابراین نباید تمام مشکلات را به گردن امکانات بیندازیم همین امکانات موجود مثل زمین چمن‌ها امروز مأمن کلاغ‌ها شده است. هرچه بکاریم درو می‌کنیم. با حرف زدند نمی‌توان کاری کرد زیرا تمام این‌ها شعار است و باید عمل کنیم.

نادریان درباره ایجاد انگیزه در بین بانوان برای انجام ورزش همگانی گفت: یکی از مشوق‌های انگیزشی ما دادن پراید در راه پیمایی‌های خانوادگی است! ولی تاثیر آن در لحظه است و در دراز مدت هیچ نتیجه‌ای ندارد. ورزش باید در سبک زندگی ما جایگاه داشته باشد اما ما هنوز برای این موضوع کاری انجام ندادیم. باید ارزش مدیریت بر بدن را درونی کنیم. حرکت و فعالیت را باید به عنوان یک ارزش ارجح در جامعه و زندگی بیاوریم و این موضوع کاملا در زندگی افراد نهادینه شود. زمانی که یک خانم خانه‌دار به تناسب اندام و سلامتی خود پایبند باشد این موضوع را به فرزندان خود هم انتقال می‌دهد. ما هنوز نتوانستیم روی این تبلیغ کنیم و آن را گسترش بدهیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر برای ارتقا و گرفتن پست‌های مدیریتی ورزشکار بودن و تناسب اندام و خوش‌تیپ بودن را یکی از فاکتورهای استخدام در نظر بگیریم آن تبدیل به ارزش می‌شود و هر چیزی هم که ارزش شود همه آن را انجام می‌دهند و جزوه شیوه‌های زندگی می‌شود. متاسفانه رسانه‌ها تنها به فوتبال و بعضی از رشته‌های ورزشی خاص می‌پردازند ولی به ورزش همگانی توجه نمی‌کنند و تا زمانی که جو غالب اینگونه باشد و رسانه‌های جمعی که 70 درصد حیات روانی جامعه را تشکیل می‌دهند به ورزش همگانی توجه نکنند مردم هم نسبت به آن بی‌توجه می‌شوند. نکته دیگر این است که باید دید آیا خطوط قرمز در مورد خانم‌ها را کم کردیم یا نه. مثلا یک خانم می‌تواند با حجاب کامل دوچرخه‌سواری و یا دوومیدانی کار کند. ما هنوز روی این قضیه به توافق نرسیدیم. ما هنوز مانده‌ایم که آیا زنان به ورزشگاه بروند یا نه؟ باید دید با وجود پارک‌ها و باغ‌های مخصوص، بانوان به این ورزشگاه‌ها می‌روند؟

متخصص مدریت ورزشی درباره برنامه‌ریزی مسئولان برای ورزش همگانی بانوان اظهار کرد: درباره ورزش همگانی یک سیاست هماهنگ را در میان مسئولان مشاهده نمی‌کنیم. وزیر ورزش باید به برنامه‌ریزی‌های بنیادین توجه کند و نباید خود را به لیگ برتر فوتبال و امثال این‌ها محصور کند؛ در این صورت تفکر ما به شکست منجر خواهد شد. باید یک نهادی درحوزه ورزش همگانی سیاست‌گذاری کند که همه واحدها از آن تبعیت کند. حتی نهاد مذهب هم باید شیوه زندگی مبتنی بر فعالیت بدنی و حرکتی را برای بانوان تبلیغ کند. دنیای امروز سازمانی است و تجارت حرف اول را می‌زند. در گذشته که جامعه ساده بود به راحتی ورزش می‌کردیم. الان گروه‌های تجار می‌آیند و قرص‌های لاغری و کاهش وزن تبلیغ می‌کنند و این سازمان‌ها هستند که به طرف افراد می‌آیند.

نادریان ادامه داد: اگر بگوییم مسئولین باید وظیفه توسعه ورزش همگانی را برعهده داشته باشند آنها می‌گویند ما امکانات را فراهم می‌کنیم اما بانوان به محل‌هایی که برای ورزش در نظر گرفتیم نمی‌آیند. در کشورهای اروپایی صبح‌ها در اماکن ورزشی پر از افرادی است که در حال ورزش کردن هستند ولی در ایران پارک‌ها کاملا خالی است و اکثرا ترجیح می‌دهند بخوابند. اگر هم بخواهند تناسب اندام داشته باشند از قرص‌های موجود استفاده می‌کنند. متاسفانه این ارزشی است که توسط رسانه‌ها برای خانم‌های ما تبلیغ می‌شود.

این متخصص مدیریرت ورزشی در پایان گفت: ما هیچ وقت تفکر برد- برد در ورزش را به افراد جامعه آموزش ندادیم یعنی اینکه بگوییم ورزش به هرنحوی که انجام شود به دلیل تاثیرات مثبتش همیشه نتیجه خوب در بر دارد اما ما همیشه تفکر برد- باخت داریم. از 100 مسابقه 93 رقابت منبع بداخلاقی هستند. رسانه‌ها، مدیران عالی، مجلس شورای اسلامی باید قوانین مناسبی را تصویب کنند و دست به دست هم بدهند تا ورزش همگانی را به خصوص در بخش بانوان توسعه بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha