• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92102413994
  • خبرنگار : 71091

چند سوال از دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر محض شفاف‌سازی

چند سوال از دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر محض شفاف‌سازی

تقریبا 17 روز تا آغاز جشنواره‌ی فیلم فجر باقی است برخی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های این دوره کاملا مشخص است بنابراین طرح پرسش‌هایی از دبیر جشنواره‌ی پیش‌رو، حائز اهمیت است.

تقریبا 17 روز تا آغاز جشنواره‌ی فیلم فجر باقی است برخی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های این دوره کاملا مشخص است بنابراین طرح پرسش‌هایی از دبیر جشنواره‌ی پیش‌رو، حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام لیست فیلم‌های جشنواره‌ی فجر باز هم نام چند اثر که بحث‌ها و حاشیه‌هایی درباره‌ی آنها شنیده می‌شد،در میان لیست اخیر وجود ندارد.

«آشغال‌های دوست داشتنی»، «پاپ»،«بلوک 9 خروجی 2»،«سایه روشن»، «این یک رویاست»، «گس»،«مهمونی کامی» و... از جمله فیلم‌هایی‌ست که نام‌شان در لیست نهایی بخش اصلی و رقابتی جشنواره‌ی فیلم فجر نیست.

البته به پیشنهاد هیات انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر قرار است، بخشی به نام «نوعی تجربه» در جشنواره‌ی فجر اضافه شود بنابراین در روزهای آینده فیلم‌های دیگری برای حضور در این بخش معرفی می‌شوند به نظر می‌رسد برخی فیلم‌های غایب در این لیست قرار بگیرند.

در ادامه‌ چند نکته و سوال از سوی خبرگزاری ایسنا مطرح می‌شود که امیدواریم در روزهای آینده توضیح شفافی را از مسوولان مرتبط خصوصا دبیر جشنواره‌ی فجر شاهد باشیم.

بخشی به نام «نوعی تجربه» به پیشنهاد هیات انتخاب به جشنواره‌ی فیلم فجر اضافه شد آیا درست است که در یک جشنواره‌ی بین‌المللی، بخشی به ناگهان اضافه شود؟ آیا این اتفاق برای راضی نگه داشتن همه‌ی فیلم‌سازان اتفاق افتاده است؟

البته اضافه شدن بخشی جدید به بخش‌های مختلف جشنواره‌ی فیلم فجر در دوره‌های دیگر جشنواره‌ی فجر سابقه داشته است اما پیش‌بینی می‌شد در این دوره از جشنواره، اتفاقات قبلی تکرار نشود.

با حجم فیلم‌های بلند سینمایی که در بخش «نوعی نگاه» و «سودای سیمرغ» اعلام شده است بیش از 50 فیلم در این دو بخش حضور دارند که حجم زیادی است و قطعا علاوه بر سختی کار هیات داوران، کار را برای مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای ایران و اهالی رسانه سخت خواهد کرد. در این شرایط باید از دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر پرسید که چه تمهید و برنامه‌ریزی اندیشیده‌اند که این حجم فیلم به خوبی دیده شود؟! البته قطعا به این تعداد فیلم، فیلم‌های بخش‌های مستند و بخش جدیدی به نام «نوعی تجربه» را هم باید اضافه کنیم ( که اسامی فیلم‌های این بخش در روزهای پیش‌رو اعلام می‌شود) پس قطعا تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره از مرز 60، 70 فیلم هم می‌گذرد.

چرا هیات انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر در یک نشست رسانه‌ای حاضر نمی‌شوند تا درباره‌ی چگونگی انتخاب فیلم‌ها این دوره، شفاف پاسخ بدهند؟!

دبیرخانه جشنواره لیست فیلم‌هایی که با وجود داشتن پروانه ساخت ویدیویی به جشنواره راه یافته‌اند را مشخص کنید تا برخی بحث‌های حاشیه‌ای تمام شود! (البته درباره‌ی دلایل حضورشان توضیح لازم است) و در عین حال فیلم‌هایی که هیچ پروانه ساختی ندارند اما مدعی حضور در جشنواره هستند را هم نامشان را اعلام کنید.

برخی فیلم‌ها از جمله «آشغالهای دوست داشتنی» و «بلوک 9 خروجی 2» با وجود داشتن پروانه ساخت برای حضور در جشنواره‌ی فجر با مشکل مواجه هستند، البته هر کدام به دلایل کاملا متفاوت.

اما خوب به یاد داریم که در برخی مقاطع جشنواره‌ی (البته سالهای دورتر) فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌ی فجر دغدغه‌ی پروانه نمایش نداشتند و فیلم‌ها ابتدا در جشنواره به نمایش درمی‌آمدند بعد اگر مشکلی در اکران عمومی داشتند باید دست‌اندرکاران فیلم با مسوولان و مدیران سینمایی وارد مذاکره می‌شدند بنابراین چرا نباید فرصت نمایش برخی فیلم‌های به اصطلاح مشکل‌دار (البته به اذعان مسوولان) در جشنواره فراهم شود؟

البته در این میان یک مثال ساده کافی است، فیلمی چون «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا در یک دوره از جشنواره‌ی فجر به اصطلاح توقیف می‌شود اما چند سال بعد در یک دوره‌ی دیگر از جشنواره‌ی فجر با مدیریت و سیاستگذاری دیگر به نمایش درمی‌آید و حتی سیمرغ‌های بهترین کارگردانی، مردمی، فیلمبرداری و فیلم‌نامه را می‌گیرد پس تجربه نشان داده است، برخی از توقیف‌ها و عدم نمایش فیلم‌ها در جشنواره‌ی فجر سلیقه‌ای است.

به گزارش ایسنا، البته دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در نشست رسانه‌ای‌شان به اهالی رسانه گفته‌اند که؛ «ما را اکنون قضاوت نکنید» ما نیز از الان نمی‌خواهیم ایشان را قضاوت کنیم فقط خواستیم چند سوال به عنوان اهالی رسانه و نماینده افکار عمومی داشته باشیم، فقط محض شفاف‌سازی!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha