• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92102413894

تکاپوی «خورشید» برای خروج از پشت ابرها

تکاپوی «خورشید» برای خروج از پشت ابرها

سرپرست روزنامه‌ی «خورشید» درباره‌ی آخرین وضعیت این روزنامه و زمان انتشار آن، گفت: زمان انتشار این روزنامه به تصمیم مدیریت عالی سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان صاحب امتیاز بستگی دارد.

سرپرست روزنامه‌ی «خورشید» درباره‌ی آخرین وضعیت این روزنامه و زمان انتشار آن، گفت: زمان انتشار این روزنامه به تصمیم مدیریت عالی سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان صاحب امتیاز بستگی دارد.

ابراهیم رستمیان‌مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که اعضای هیئت مدیره‌ی موسسه‌ی فرهنگی - هنری آتیه که از موسسات مأموریتی سازمان تأمین اجتماعی و ناشر روزنامه‌ی «خورشید» است، به‌تازگی و بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تأیید هیئت مدیره‌ی سازمان تأمین اجتماعی منصوب شده‌اند، اظهار کرد: تهیه‌ی گزارش کارشناسی و تحلیلی درباره‌ی وضعیت موسسه و مهم‌ترین و تنها تولید کنونی آن، یعنی روزنامه‌ی خورشید برعهده‌ی آن‌هاست. در هفته‌ی پایانی دی‌ماه امسال، این گزارش‌ به سازمان تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد.

او درباره‌ی دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری برای انتشار خورشید، گفت: به طول انجامیدن فرآیند استقرار هیئت مدیره‌ی سازمان تأمین اجتماعی، به‌عنوان مجمع موسسه‌ی آتیه و در نتیجه، تأخیر ناگزیر در شروع به کار هیئت مدیره‌ی جدید موسسه، دلیل اصلی به طول انجامیدن دوره‌ی انتشار خورشید در فضای مجازی بوده است.

سرپرست روزنامه‌ی خورشید ادامه داد: خورشید دور دوم فعالیت خود را از تابستان سال 91 آغاز کرد. در این دوره نیز با وجود تدارک امکانات نسبتا گسترده برای انتشار نشریه‌ای کثیرالانتشار به‌تدریج نوعی فاصله‌گیری از خط مشی‌های اصولی سازمان مبنی بر سفید بودن پرچم تأمین اجتماعی در آن شکل گرفت. پس از انتخابات 24 خرداد 92 و درپی استقرار تیم مدیریتی جدید در سازمان تأمین اجتماعی (به‌عنوان صاحب امتیازروزنامه)، انتشار چاپی «خورشید» از 22 مهرماه 92 متوقف و مقررشد تا پس از استقرار هیئت مدیره‌ی جدید موسسه‌ی آتیه، نسبت به چگونگی فعالیت رسانه‌ی مرکزی سازمان تصمیم‌گیری شود. در این فاصله و با شروع به کار سرپرست روزنامه‌ی خورشید از همین مقطع، این روزنامه موقتا به‌صورت مجازی به ادامه‌ی کار در چارچوبی تازه پرداخت که در آن، سیاست‌های کلان ناشر، بویژه پوشش مسائل کلان نظام کار، رفاه و تأمین اجتماعی در اولویت قرار گرفت.

رستمیان‌مقدم با تأکید بر این‌که نگاه مدیران کنونی سازمان تأمین اجتماعی بر توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای سازمان در اشکال مختلف و کارآمد است، تصریح کرد: از این منظر، نیازهایی که در دهه‌ی 70 موجب شکل‌گیری حوزه‌های جدید فرهنگی و اجتماعی در سازمان و تأسیس موسسه‌ی «آتیه» شد، اکنون هم به قوت خود باقی است و حتی در مواردی، پررنگ‌تر شده است. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی نیاز دارد روابط خود را با بیمه‌شدگان و کارفرمایان گسترش دهد، نزدیک‌تر کند و تعمیق بخشد. سازمان تأمین اجتماعی برای این‌که بتواند مخاطبان میلیونی‌اش را با خود همراه کند، به تدابیر همه‌جانبه فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای و ابزارهای اختصاصی و تخصصی نیاز دارد. هرچند این سیاست به معنای صرف نظر کردن از امکانات بی‌بدیل رسانه‌های موجود در کشور اعم از مطبوعات، پایگاه‌های مجازی و صداوسیما نیست.

او در پاسخ به این پرسش که آیا روزنامه‌ی خورشید، رسانه‌ای دولتی محسوب می شود؟ اظهار کرد:‌ سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی دولتی نیست، بلکه نهادی عمومی و غیردولتی به‌شمار می‌رود که بیش از 90 درصد درآمدهای آن از محل حق بیمه‌های دریافتی از بیمه‌شدگان و کارفرمایان تأمین می‌شود. این درآمدها برابر قانون صرف حمایت از میلیون‌ها بیمه‌شده هنگام بیماری، حوادث، بی‌کاری، ازکارافتادگی، پیری و سالمندی خواهد شد. بر این اساس، توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و ارتباطی در اشکال متنوع و تعامل جدی با مخاطبان برای سازمان تأمین اجتماعی را نه فقط می‌توان نیازی مبرم و اساسی، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به حساب آورد که منافع حاصل از آن در تغییر نگاه شرکای اجتماعی سازمان و نیز تغییر داوری‌ها، ذهنیت‌ها و رفتارها و نوع همراهی‌ آن‌ها برای تعدیل چالش‌های سازمان بازتاب خواهد داشت.

سرپرست روزنامه‌ی خورشید گفت: با این حال، بدیهی است موسساتی که ایفای مسوولیت‌های فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای سازمان را برعهده دارند باید در چارچوبی حرفه‌ای، بهینه و کارآمد و در راستای آرمان‌های کلان تأمین اجتماعی فعالیت کنند و نهایتا پاسخگوی عملکرد خودنیز باشند.

رستمیان‌مقدم همچنین درباره‌ی موسسه‌ی آتیه (ناشر روزنامه‌ی خورشید) به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این موسسه در سال 1381 رسما تأسیس شد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یک موسسه‌ی فرهنگی - ارتباطی با نگاهی صنفی، غیرسیاسی و غیردولتی به ثبت رسیده است. هدف از راه‌اندازی چنین موسسه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی این بود که با همکاری نهادهای تخصصی در ستاد سازمان، بخش عمده‌ای از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی تأمین اجتماعی در چارچوب‌های حرفه‌ای و اثربخش، طراحی و اجرا شود. انتشار نشریات، تولید فیلم، بسته‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی متنوع و مانند آن جزو وظایف این موسسه است. تداوم انتشارهفته‌نامه‌ی «آتیه» و نشریه‌ی داخلی «تأمین» و تدارک محتوایی برنامه‌های رادیو تلویزیونی متعدد از جمله‌ی شاخص‌ترین فعالیت‌های این موسسه در نیمه‌ی اول دهه‌ی 80 محسوب می‌شود. این موسسه با آغاز به کار دولت نهم پس از یک دوره تحرک در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات تبلیغاتی و انتشاراتی و نیز انتشار روزنامه‌ی خورشید در نیمه‌ی دوم سال 1387 با موانعی روبه‌رو شد و پس از انتشار 136 شماره از خورشید، فعالیت‌هایش ازابتدای سال 88 متوقف شد. توقف دوره‌ی اول انتشار خورشید از سوی مدیریت وقت سازمان عمدتا به‌دلیل تذکرات و گزارش‌های برخی نهادهای نظارتی مبنی بر دور شدن از اهداف اصلی سازمان عنوان می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha