• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92101407136
  • منبع : مطبوعات

سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در کشور به بهره برداری رسید

سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) به همت متخصصان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به طور آزمایشگاهی در مسیر تهران - رشت به بهره برداری رسید.

سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) به همت متخصصان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به طور آزمایشگاهی در مسیر تهران - رشت به بهره برداری رسید.

مهندس رستمی، مدیر پروژه‌ با اعلام این مطلب گفت: تجهیزات کنارجاده‌ای این سامانه که RSU خوانده می‌شود در نقاط تعیین شده‌ای از مسیر آزاد راه تهران – رشت استقرار یافته و با مشارکت تعدادی از خودروهای داوطلب که تجهیزات درون خودرویی سامانه (موسوم به OBU) بر روی آنها نصب شده است، آزمایش اولیه برخی از کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی با موفقیت به انجام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مراحل تکمیلی این آزمایش ادامه دارد و به تدریج تعداد خودروهای مشارکت کننده و همکار در این برنامه که از بین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی که به طور منظم در مسیر آزادراهی تهران – رشت تردد دارند، انتخاب شده‌اند، افزایش می‌یابد.

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی برای افزایش سطح ایمنی خودروها را از مهمترین اهداف اجرای پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباط هوشمند خودرویی ذکر کرد و گفت: با بهره‌گیری از تجهیزات این سامانه در خودروها، رانندگان می‌توانند با دریافت اطلاعاتی درباره‌ی وضعیت جاده به لحاظ محدودیت‌های ترافیکی و نواحی کارگاهی و نقاط خارج از دید راننده، وقوع رخدادهایی مانند ترمز ناگهانی و یا تصادف خودروها، وضعیت آب و هوایی و پدیده‌های هواشناسی و اعلام هشدار ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی در مسیرهای پیش‌رو، نسبت به حوادث یا موقعیتهای پیش‌رو آگاهی یافته و از ورود به صحنه‌های خطرآفرین و شرایطی که منجر به تصادف می‌شود خودداری کنند.

رستمی با بیان اینکه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در دو بخش ارتباطات خودرو با زیر ساخت جاده‌ای (V2I) و ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) دسته‌بندی شده است، افزود: از طریق فناوری ارتباطات خودرویی می‌توان بدون دخالت سرنشین، ارتباط خودروها را با یکدیگر و با تجهیزات کنار مسیر برقرار کرد و به یک سامانه ایمنی فعال دست یافت. با به کارگیری این سامانه، خودروها از وضعیت سایر خودروها و محیط اطراف مطلع می‌شوند و راننده بر اساس اطلاعات دریافت شده، قادر خواهد بود تصمیم مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کند. به این ترتیب تا حد زیادی ازوقوع حوادث رانندگی در معابر شهری و جاده‌های کشور کاسته می‌شود.

وی، پرداخت الکترونیکی عوارض و هشداردهی عبور خودروی اورژانس به خودروهای واقع در جلوی مسیر را از دیگر کاربردهای این سامانه ذکر کرد و افزود: برای عبور خودروی اورژانس، امکان ارتباط خودرو با خودرو در این سامانه، موقعیتی را ایجاد می‌کند که به وسیله آن خودروهای در حال حرکت از وجود خودروی اورژانس یا خودروهای امدادی و پلیس در پشت سر خود مطلع شده و با حرکت به کنار، مسیر را برای تسریع در آنها باز می‌کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه توسعه بهره‌برداری از کاربردهای سامانه هوشمند خودرویی در ایران که در حوادث جاده‌ای و تصادف رانندگی در میان کشورهای جهان رتبه بالایی را دارد، می‌تواند تا حد زیادی از حجم مرگ و میرها و خسارات ناشی از سوانح جاده‌ای کم کند، اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف به همکاری شرکتهای خودروسازی داخل کشور برای نصب تجهیزات مورد نیاز بر روی خودروها و همچنین توجه جدی دولت به ایجاد زیر ساخت‌های جاده‌ای این سامانه از طریق مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مانند وزارت راه و شهرسازی نیاز می‌باشد.

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در ادامه با اعلام اینکه هم اکنون تجهیزات ارتباطی سامانه هوشمند خودرویی در هفده نقطه از آزادراه تهران – رشت نصب و کاربردهای آن با موفقیت بر روی تعدادی از خودروهای مشارکت کننده در اجرای پایلوت سامانه، آزمایش شده است، گفت: پس از دریافت مجوز استفاده از باند فرکانسی مجاز از سازمان ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی برای برقراری شبکه ارتباطی مورد نیاز سامانه بر مبنای پروتکل 802.11P که به پروتکل DSRC موسوم است و با همکاری بسیار موثر دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ادارات کل راه و شهرسازی و حمل ونقل و پایانه‌های استانهای تهران، البرز، قزوین و گیلان و شرکت‌های آزاد‌راهی زنجان – تبریز و قزوین – رشت، شرایط نصب و بهره‌برداری از تجهیزات کنار مسیر پروژه در امتداد آزاد راه تهران – رشت فراهم شده است.

این مرحله از کار که با هماهنگی و پشتیبانی همه جانبه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته و به ایجاد بخش اصلی زیرساخت ارتباطی و جاده‌ای مورد نیاز برای آزمون کاربردهای تعریف شده در پروژه انجامیده است و هم اینک با افزایش تدریجی خودروهای مشارکت کننده در اجرای آزمایشی سامانه و ضمن دریافت و تحلیل داده‌های حاصل از اجرای سامانه، می‌توانیم به گسترش تعامل با ذی‌نفعان مختلف و جلب مشارکت ایشان برای تدوین نقشه راه توسعه به کارگیری فناوری ارتباطات خودرویی در کشور و تهیه طرح کسب و کار آن در آینده و افق ایران 1404 بیش از پیش امیدوار باشیم.

مجری طرح CVT در تشریح عملکرد این تجهیزات اظهار داشت: با ورود خودروهای مجهز به واحدهای درون خودرویی (OBU) به محدوده پوشش آنتن رادیویی تجهیزات کنار مسیر (RSU)، اطلاعات ردیابی این خودروها شامل سرعت و جهت حرکت آنها به تجهیزات کنار مسیر منتقل می‌شود. این اطلاعات در اولین ارتباط برقرار شده میان این تجهیزات و مرکز کنترل و مانتیورینگ سامانه (CCR) از طریق دریافت خدمات APN بر روی شبکه ارتباطات سلولی (GPRS)، به این مرکز منتقل شده و از طریق واسط کاربری آن قابل مشاهده خواهد بود.

بر مبنای پردازش این اطلاعات و اجرای کاربردهای مورد نظر در هر یک از نقاط نصب RSUها، پیام های تولید شده توسط سامانه به شکل صوتی و یا تصویری به آگاهی رانندگان خودروهای عبوری رسانده می‌شود. این پیام‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی وضعیت‌آب و هوایی جاده در مسیرهای پیش‌رو، شامل اعلام نواحی کارگاهی، اعلام محدوده راه‌بندان‌های ترافیکی، اعلام وضعیت جاده در نقاط خارج از دید راننده، اعلام ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی و اعلام پیام‌های مربوط به اجرای فرآیند دریافت الکترونیکی عوارض عبور از آزاد‌راه درمحدوده ایستگاه‌های عوارضی واقع در مسیر می‌باشد. به علاوه با توجه به توافقنامه همکاری منعقده فیمابین جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و شهرداری قزوین برای اجرای پایلوت کاربردهای شهری سامانه در این شهر، با نصب تجهیزات کنار مسیر در هفت نقطه از میادین ابتدایی و انتهای خیابان فلسطین و چهارراه‌های منتخب آن و تجهیز 30 دستگاه تاکسی و 20 دستگاه اتوبوس، کاربردهای مورد نیاز در حوزه مدیریت ترافیک شهری نیز مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

رستمی با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از اتوبوس‌ها و خودروهای کرایه‌ سواری عضو اتحادیه شرکتهای تعاونی کرایه سواری بین شهری که به طور منظم در مسیر تهران – رشت تردد می‌کنند به طور داوطلبانه همکاری خود را در اجرای آزمایشی سامانه آغاز کرده‌اند، افزود: مراحل آزمایشی کاربردهای تعریف شده سامانه در بخش V2V نیز شامل "هشداردهی عبور خودروی اورژانسی به خودروهای واقع در مسیر"، "اعلام توقف ناگهانی خودرو" و "اعلام رخداد تصادف"، پایان یافته و درت عامل با دستگاه‌های ذی‌نفع کاربردهای جدید فناوری ارتباطات خودرویی مانند کاربرد به روزرسانی اطلاعات تابلوهای پیام متغیر (VMS) بر اساس مشاهدات ترافیکی مامورین ذی‌ربط و در حال حرکت نیز با موفقیت مورد آزمون قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در نتیجه تعاملات برقرار شده با ذی‌نفعان پروژه و دستگاه‌هایی که تا کنون در اجرای آزمایشی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی همکاری داشته‌اند، شرایط بسیار مناسبی برای توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی و تعریف کاربردهای جدید منطبق بر نیازهای عملیاتی این دستگاه‌ها مانند برآورد زمان سفر و تولید گزارش تخطی از رانندگی ایمن فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha