مدیر کل دفتر حملونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نقش صنعت خودروسازی را در پیشرفت و توسعه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی مهم ارزیابی کرد و گفت: اجرای موفق طرح سامانه هوشمند خودرویی در کشور میتواند مشاغل زیادی را ایجاد کند و باعث بهبود کارایی و ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان میشود.
به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر سید مهدی یدی همدانی با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت خودروسازی در توسعه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی اظهار کرد: کنگره جهانی ITS که سال گذشته در ژاپن برگزار شد، نشان داد بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان به این موضوع ورود پیدا کردهاند و در آینده، صنایع خودروسازی جهان نقش زیادی در پیشرفت و توسعه این تکنولوژی ایفا خواهند کرد.
مدیرکل دفتر حملونقل با اشاره به فعالیتهای انجام شده در حوزه هوشمند خودرویی در ایران افزود: در حال حاضر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام است، البته اینکه این امر چقدر بتواند به مرحلهی تجاریسازی برسد و بتوانیم منابع مالی اجرای آن را در کشور تامین کنیم، بر میگردد به اینکه دستاوردهای این طرح چقدر برای مدیران تصمیمگیر شفاف و جذاب باشد.
وی با اشاره به جایگاه کشورمان در زمینهی استفاده از فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی افزود: ما در خصوص فعالیت مربوط به این فناوری، تقریبا با دنیا همسو هستیم و خوشبختانه هم به لحاظ دانش فنی و هم به لحاظ تجربه میزان فاصله ما با آنها بسیار کم است، ولی در زمینهی قوانین و مقررات استفاده از اطلاعات این سامانهها هنوز نقصهایی وجود دارد و تا زمانی که نتوانیم این نواقص را برطرف کنیم، چرخهای که باید کامل شود تا نتایج مورد انتظار در زمینهی فعالیتهای حوزه حملونقل و ترافیک حاصل شود، بطور کامل محقق نخواهد شد و این چرخه معیوب میماند.
مدیر کل دفتر حملونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اظهار امیدواری کرد: پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی با همت متخصصان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با موفقیت به اتمام برسد و با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و دولت بتواند از فاز پژوهشی وارد فاز صنعتی – تجاری شود تا بتوانیم خودروسازها را مجاب کنیم و به این عرصه که توسعه و ارتقای آن میتواند مشاغل زیادی را ایجاد کند و بهبود کارایی و رضایتمندی شهروندان و ارتقای فرهنگ ترافیک جامعه را به دنبال دارد، وارد شوند.
وی با اشاره به نوظهور و جدید بودن فناوری ارتباطات خودرویی در بین دیگر فناوریهای حوزه سامانههای هوشمند و حملونقل (ITS) افزود: قدمت بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه ITS در دنیا در حدود بیست سال است، ولی بحث مربوط به فناوری ارتباطات خودرویی در مواجهه با رخدادهای ترافیک، موضوع جدیدی است و در بسیاری از کشورهای جهان هنوز در مرحلهی پژوهشی است.
وی افزود: یکی از خصوصیات این سیستمها هزینهی بالای آنهاست که اگر با جهتدهی صحیح و کمک دولت همراه نباشد، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسد و در کشوری همچون ایران که از لحاظ حوادث رانندگی و آلودگی هوا و بسیاری از خصوصیات ترافیکی از شرایط مناسبی برخوردار نیست، اگر با پشتوانه قانونی، سرمایهگذاری خوبی در جهت توسعه این سیستمها انجام شود، میتواند تاثیر بسیار زیادی به ویژه بر روی کاهش تصادف رانندگی داشته باشد و ایمنی جادهها و معابر را افزایش دهد.
یدی همدانی با تاکید بر حمایت بیشتر از طرحهای پژوهشی حوزه سیستمهای حملونقل هوشمند افزود: برای دستیابی به موفقیت بیشتر در این حوزه باید به موازات فعالیتهای اجرایی دولت، از طرحهای پژوهشی که در این زمینه بیشتر در این در دانشگاهها در دست اجرا است، حمایت بیشتری شود.
وی افزود: در کشورهایی که توانستهاند در حوزه سامانه حملونقل هوشمند (ITS) پیشرفت قابل توجهی داشته باشند در کنار بخش اجرایی، بخشهای تحقیقاتی و پژوهشی نقش بسیار زیادی داشتهاند. در این کشورها در کنار فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها، شرکتهای خودروساز با شرکتهای بزرگ در عرصه الکترونیک هم فعال شده و به صورت مشترک طرحهای تحقیقاتی بزرگی را انجام میدهند.
یدی همدانی تصریح کرد: در آینده نزدیک، بحث ایجاد ابر الکترونیکی در شهرها مطرح و تکنولوژیهایی مثل DSRC (فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) که در بسیاری از نقاط دنیا استفاده میشود مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت؛ اگر ما بتوانیم یک ابری از شبکه در کل معابر شهر ایجاد کنیم و بگوییم هر خودرو یک قسمت از این شبکه است و همه خودروها و تجهیزاتی که در راه هستند در دل شبکه با یکدیگر ارتباط شبکهای دارند، نظام تبادل اطلاعات بسیار وسیع خواهد بود که در این صورت اطلاعات بسیار وسیعی توسط این خودروها و سامانههای آنها مبادله و مخابره میشود و کمک میکند تا مدیران سیستم ترافیک بتوانند شهرها را بهتر اداره کنند.
یدی همدانی افزود: همچنین موضوعاتی در بحث فناوری ارتباطات خودرویی ( CVT) مطرح است تا خودروهای امدادی، اورژانس و خودروهای خدماتی، در شرایط ترافیک، از موقعیت بهتری برخوردار شوند یا اینکه ما بتوانیم آمار وضعیت ترافیک را از این خودروها به گونهای بگیریم که وضعیت ترافیک را تحلیل و پیشبینی کنیم.
وی در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساختهای مورد نیاز فناوری ارتباطات خودرویی گفت: آینده از آن خودروهایی است که اشتباههای انسانی را جبران کند و این امر در کشوری مثل کشور ما میتواند بسیار مفید واقع شود، چرا که دلایل بخش عمدهای از تصادفات، خطای انسانی است ولی برای استفاده بهینه از فناوریهایی مثل فناوری CVT یا دیگر تکنولوژی خودروهای هوشمند، باید سایر زیرساختهای سامانههای حملونقل هوشمند (ITS) نیز در کشور ایجاد شود و از نظر فنی و مهندسی، معابر ما استانداردهای خوبی داشته باشند، در غیر این صورت نمیتوان توقع داشت که این سامانهها به تنهایی و بدون ایجاد زیرساخت، همه مشکلات و مسائل ما را در حوزه حملونقل و ترافیک حل کنند.
انتهای پیام
نظرات