• یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92082615238

یک هنرمند در گفت وگو با ایسنا مطرح کرد

«سطح کیفی آثار هنری مترو پایین آمده است»

«سطح کیفی آثار هنری مترو پایین آمده است»

یک هنرمند با انتقاد از شرایط کاری و برخی نقدهای نا به جا روی آثارش، گفت: ما در کارهای‌مان از آثار هنرمندان دیگر فقط الهام می‌گیریم و کار را به شکل سه بعدی و در ابعاد بزرگتر از مصالحی دیگر خلق می‌کنیم، ولی به ما می‌گویند کارهایتان کپی است.

یک هنرمند با انتقاد از شرایط کاری و برخی نقدهای نا به جا روی آثارش، گفت: ما در کارهای‌مان از آثار هنرمندان دیگر فقط الهام می‌گیریم و کار را به شکل سه بعدی و در ابعاد بزرگتر از مصالحی دیگر خلق می‌کنیم، ولی به ما می‌گویند کارهایتان کپی است.

مهدی عباسی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: هنگامی که به عنوان بیننده داخل مترو تهران می‌شوید کارهای جدید و قدیمی کنار یکدیگر قابل مشاهده است این امر محاسن خوبی دارد که مترو تهران مانند یک موزه بزرگ از هنر معاصر و دکوراتیو و عامه پسند است. از دلایلی که تصمیم گرفتم رو به این کار یعنی ساخت تابلوهای سفالی بیاورم‌، مشاهده همین آثار بود.

سطح کیفی آثار هنری مترو پایین آمده است

وی افزود: اکنون به عنوان یک مخاطب می‌توان متوجه شد که سطح هنری و کیفی آثار مترو به نسبت پایین آمده است. در گذشته از 10 کار نصب شده پنج تابلو خوب و متوسط یک تابلو عالی و بقیه ضعیف بود اما اکنون تعداد بالاتری از آثار ضعیف است. به صورت کاملا مشهود می‌توان دید سطح کیفی آثار پایین آمده است.

عباسی‌نژاد

این هنرمند با بیان این که دو عامل اساسی در پایین آمدن سطح کیفی آثار هنری دخیل بوده است، اظهار کرد: یکی از این عوامل کسانی هستند که به تازگی سرکار آمده‌اند. حال به هر دلیلی چه مالی و چه مشغله فکری و ... توجه‌شان به مقوله هنر کم شده است. یکسری از آن‌ها این آثار را دست کم می‌گیرند. این مساله باعث شده است که بودجه اختصاصی به کارهای هنری پایین بیاید.

*بودجه اختصاصی به هر اثر کاسته شده است/ هنرمندان توانمند عرصه را خالی کرده‌اند

عباسی‌نژاد تصریح کرد: با بیشتر شدن ایستگاه‌های مترو نیاز به تابلوهای بیشتری است و در آمار و ارقام بودجه باید بیشتر شده باشد ولی با ثابت بودن بودجه و بیشتر شدن ایستگاه‌های مترو بودجه اختصاصی به هر اثر کاسته شده است. همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی، نسبت به سه‌، چهار سال پیش، یک چهارم مواد و امکاناتی که می‌توانستیم فراهم کنیم در اختیار داریم، این باعث شد تا روی هنرمندان فشار بیاید و از کار خارج شوند.

اثر/عباسی نژاد

این هنرمند با اشاره به این که هنرمندان توانمند و مطرح عرصه کار را خالی کرده‌اند، گفت: اکنون عرصه برای ناهنرمندان فراهم شده است برای مثال خانمی بود که پنج قرار داد، یکجا با مترو بست، این در حالی بود که او نه کارگاه دارد و نه تجربه، او این کارها آماده کرد و هنگامی که نصب شد به دلیل کیفیت پایین باعث تجدید نظر مسئولین مترو نسبت به آن کارها شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا هنرمندان مطرح ریزش کرده‌اند، تاکید کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها و هزینه فراهم کردن امکانات، قیمت خرید آثار هنوز ثابت مانده است. اکنون امکانات دیگر مانند گذشته فراهم نیست. همچنین آن سازماندهی مترو که در گذشته شکل گرفته بود، اکنون تغییر پیدا کرده‌ است.

در گذشته کسانی بوده‌اند که دلسوزانه کار می‌کردند و اکنون خانه نشین شده‌اند و کسانی جای آنها آمده‌اند که از هنر سر در نمی‌آورند یا به آن توجه ندارند.

اثر /عباسی نژاد

این هنرمند درباره علت بعدی پایین آمدن کیفیت آثار هنری گفت: ظرفیت‌های زیادی در این عرصه داریم ولی توجهات کم شده است. این در حالی است که مدیرانی که سرکار هستند افرادی دلسوز هستند ولی با توجه به مشکلاتی که گفته شد،(از بین رفتن سازماندهی مناسب، مشکلات بودجه‌ای و ...) ظرفیت‌ها را هدر می‌دهد.

نظارتی حین انجام کار نیست/ هنر از غیر هنر تشخیص داده نمی‌شود

این هنرمند افزود: اکنون نظارت در حین کار انجام نمی‌شود. در گذشته هنگامی که مشغول به انجام خلق اثر بودیم، از کارگاه و مراحل کار بازدید می‌کردند و روی آن نظارت می‌کردند. همچنین در سال‌های گذشته حین نصب اثر مشکلات کمتری وجود داشت ولی اکنون در مرحله نصب که از احساس‌ترین مراحل کار است هیچ امکاناتی وجود ندارد و به آن توجه نمی‌شود.

ناسازگاری برخی آثار با فضای سیاسی و فرهنگی

این سفالگر درباره مرحله پس از نصب اثر و لزومات‌اش گفت: اثر هنری پس از نصبش در مکان عمومی، بازخورد دارد اما فکر می‌کنند پس از نصب و در مرحله بهره برداری نیاز به انجام کاری نیست. این در حالی است که بهره برداری مترو باید فکری به حال نگه‌داری آثار کند.

در چند وقت اخیر یکسری تابلوها اجرا شد که پس از نصب بازخوردش مناسب با فضای سیاسی و یا فرهنگی نبود.

کارگاه عباسی نژاد

وی با ارائه نمونه‌ای از این ناسازگاری گفت: در ایستگاه مترو امام خمینی(ره) تابلویی سه‌گانه بود که چهره‌های رهبر انقلاب‌، امام خمینی و آقای خاتمی در آن قرار داشت که از نظر تکنیکی و هنری کار بسیار قوی‌ای بود، ‌بعد از چرخش‌های سیاسی آن تابلو از دیوار جدا شد و اثری دیگر جایش را گرفت. این در حالی است ، هنرمندانی که روی این آثار کار می‌کنند هیچ نظر سیاسی ندارند ولی به کارشان ایراداتی گرفته می‌شود‌، همچنین برخی آثار است که به دلیل نبود نظارت، پس از نصب و هنگامی که رونمایی صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود که از مواد نامرغوب استفاده شده است که پس از مدتی کار می‌ریزد.

باید به نگه‌داری آثار هنری مترو توجه شود

عباسی نژاد با ارائه پیشنهادی برای نگهداری بهتر از آثار هنری مترو،‌تاکید کرد: باید گروهی با بودجه مشخص تشکیل شود و خود را موظف بداند تا از آثار هنری داخل مترو نگه‌داری کند. این باعث می‌شود تا بسیاری از اتفاقات اصلاح شود و جلوی برخی از کارهای سهل انگارانه گرفته شود. همچنین این گروه معین کند که چه افرادی برای ترمیم آثار دست به کار شوند و اگر ایرادی وارد است آنها این ایراد را بگیرند.

عباسی نژاد

وی از نبود نظارت و برنامه بر ترمیم آثار انتقاد کرد و گفت: پس از جریان آن سیلاب در ایستگاه حبیب‌الله، آب یکبار کار را خراب کرد ولی کسانی که برای ترمیم دست به کار شدند چهار بار کار را خراب کردند. یکی به دلیل شست‌وشوی غیر تخصصی آن‌، دیگری با سرهم کردن کار در حالی که اثر خیس بود و بعد اصلاح نامناسب رنگ که کار را بسیار زشت کرد و نصب قطعات ترمیم شده آسیب‌های بعدی را به دنبال داشت.

عباسی نژاد در پاسخ به این پزسش که آیا از شما خواسته شد تا کار خود را ترمیم کنید یا خیر؟ گفت: از ما این خواسته را داشتند ولی اگر نمی گفتند بسیار سنگین‌تر بود. به ما گفته باید بیاید کار را ترمیم کنید. مبلغی را معین کردیم ولی گفتند باید عرق هنری داشته باشید و مجانی کار کنید. در حالی که این هزینه برای فراهم کردن امکانات بود. مزایده‌ای برگزار کردند و گفتند حدود 50 تابلو برای ترمیم موجود است و برنده مزایده این ترمیم را برعهده گرفت. این باعث شد تا با این ترمیم صدمات بیشتری به اثر برسد.

اثر /عباسی نژاد

انتقاد از انجمن سفال ایران

طراح و خالق تابلو «تهران قدیم» که در ایستگاه‌ متروی تجریش تهران نصب است‌، با انتقاد از انجمن سفال ایران‌، تصریح کرد: من در کارهایم از هنرمندان مختلف به خصوص استاد فرشچیان و همچنین از هنر اصیل ایرانی و مینیاتور الهام و الگو می‌گیرم و کار می‌کنم. انجمن سفال به ما این اتهام را می‌زند که کارهای شما کپی است.

وی افزود:کارگردانی که یک داستان را تبدیل به فیلم می‌کند، به عنوان هنرمند شناخته می‌شود چون حرفش را با استفاده از آن داستان می‌زند. حال به ما که می‌خواهیم فضای تابلوها ایرانی باشند و از نکات مثبتی که در هنر ایران است استفاده کنیم، می‌گویند کارهایتان کپی است. ما اثری را با الهام از طرحی 50 در 70 از یک هنرمند‌، با مصالح دیگر و به شکل سه بعدی و با ابعاد 300 در 600 سانتی متر خلق می‌کنیم. اکنون در انجمن سفال من را به عنوان عضو دوستدار نامیدند که بسیار ناامید کننده است.

تابلو ضامن آهو

مهدی عباسی نژاد متولد 1356 ، کلاس‌هایی را نزد اساتیدی چون قاسم موسوی سیرت، حسن موسوی سیرت، استاد علی مزینانی به صورت آزاد گذراند. آثار سفال وی در ایستگاه‌های متروی کلاهدوز‌، صدر‌، حبیب الله‌، اکباتان‌،تجریش ولیعصر، راه آهن‌، منیریه‌ و میدان ولیعصر در تهران و اثر معروف وی با عنوان ضامن آهو و چند تابلو دیگر در ایستگاه های متروی شهر مشهد به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha