• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92070905824
  • خبرنگار : 71365

ده‌نمکی عنوان کرد: 4 میلیارد هزینه‌ی انتشار «فرهنگ‌نامه‌ی اسارت و آزادگان»

ده‌نمکی عنوان کرد: 4 میلیارد هزینه‌ی انتشار «فرهنگ‌نامه‌ی اسارت و آزادگان»

مسعود ده‌نمکی، سرپرست گروه نویسندگان «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان»، گفت: پژوهش، نگارش و انتشار مجموعه‌ی 80 جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» چهار میلیارد هزینه داشته است.

مسعود ده‌نمکی، سرپرست گروه نویسندگان «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان»، گفت: پژوهش، نگارش و انتشار مجموعه‌ی 80 جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» چهار میلیارد هزینه داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود ده‌نمکی در نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» که هشتم مهر در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت: فکر می کنم آزادگان مظلوم‌ترین بخش از ایثارگران کشور هستند و نگاه به آنان از همان بدو ورود بیش‌تر ستادی و خدماتی بود. بحث‌های ستادی آن‌ها نیز بیش‌تر به تأمین مسکن و شغل محدود شد؛ نه حوزه‌های فرهنگی.

کارگردان فیلم «اخراجی‌ها» در ادامه عنوان کرد: همان‌طور که ما در انقلاب اسلامی به دفاع معتقدیم، شاید با دیگر کشورها اشتراکاتی در ادبیات سیاسی و نظامی داشته باشیم، ولی به لحاظ مفهومی، مفاهیم جدیدی را در این حوزه به وجود آورده‌ایم؛ همان‌طور که مردم‌سالاری ما با دیگر کشورها تفاوت دارد، در حوزه اسارت و آزادگی نیز با سایر کشورها تفاوت‌هایی داریم.

او دوران اسارت آزادگان را از پرافتخارترین روزهای تاریخ دفاع مقدس خواند و اظهار کرد: این افتخار توسط رزمندگان ما در اردوگاه‌های عراقی رقم خورده است؛ به گونه‌ای که خود بعثی‌ها بارها اعلام کرده بودند که در اردوگاه‌های‌شان بارها شاهد برپایی انقلاب بوده‌اند و حتا خودشان هم نمی‌دانستند که آن‌ها اسیر ایرانی‌ها هستند یا ایرانی‌ها اسیر آن‌ها.

او سپس با انتقاد از توجه نکردن به آزادگان و نگارش نیافتن خاطرات آن‌ها عنوان کرد: غربی‌ها با ساخت ده‌ها فیلم ضعف‌های خود را به قوت تبدیل کردند؛ در حالی‌که آزدگان ما در اردوگاه‌های عراقی توانستند افتخار بیافرینند. متأسفانه این موضوع در خاطره‌نگاری‌های مربوط به دوران دفاع مقدس کم‌تر به چشم می‌آید.

ده‌نمکی سپس درباره‌ی کتاب 80 جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» گفت: این فرهنگ حاوی نگاه فردی به اسارت است.

او درباره‌ی مدت زمانی که صرف تحقیق، نگارش و انتشار«فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» شده است، نیز گفت: از سال 73 و به صورت شخصی کار روی این مجموعه را شروع کردم. در طول 20 سال 150 نفر به صورت پراکنده و 50 نفر به صورت متمرکز بر روی این مجموعه کار کرده‌اند. همچنین 6000 ساعت مصاحبه برای این مجموعه انجام شده است. 500 جلد کتاب منتشرشده درباره‌ی آزادگان نیز برای نگارش این فرهنگ گردآوری شد. همچنین بانک اطلاعاتی موجود در مطبوعات و اسناد صلیب سرخ هم برای این کار استفاده شده است.

او سپس گفت: 30 اردوگاه عراقی در این مجموعه بررسی شده است و از هر اردوگاه نیز 50 تا 100 آزاده انتخاب شده‌اند. همچنین هر اردوگاه شامل عکس‌های اختصاصی خود است.

او ابراز امیدواری کرد، این مجموعه در آینده بتواند دستمایه ی نگارش فیلم‌نامه و رمان‌های مختلف قرار گیرد.

ده‌نمکی همچنین در باره‌ی هزینه‌ی پژوهش، نگارش و انتشار این فرهنگ عنوان کرد: بخش تحقیق و پژوهش این کار توسط بخش خصوصی انجام شده و نهاد کتابخانه‌های عمومی هزینه حق التألیف این اثر را پرداخته کرده است.

او سپس افزود: هزینه‌ی تولید این اثر چهار میلیارد تومان بوده است که نیمی از این مبلغ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر نهاد‌ها تأمین شده است.

ده‌نمکی در ادامه اظهار کرد: آن‌چه از سینما آورده داشته‌ام، هزینه‌ی انتشار این کتاب کرده‌ام و این برای من افتخار است و به این‌که انتشار کتاب برای من آورده خواهد داشت هم برایم مهم نبوده است.

به گزارش ایسنا، منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیز که در انتشار این مجموعه همکاری داشته است، در سخنانی در این‌باره گفت: فعالیت‌های ده‌نمکی در طول انقلاب کارهای تأثیرگذاری بوده است. او هم در حوزه خبر و هم در حوزه سینما مؤثر واقع شده است و فکر می‌کنم «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» نیز از جمله کارهای تأثیرگذار او به شمار می‌رود.

واعظی افزود: امیدوارم «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» بتواند نقطه عطفی در فرهنگ ایثار و شهادت به شمار رود و از آن برای نگارش فیلم‌نامه و رمان‌ها استفاده شود. همچنین این کتاب می‌تواند در حوزه تاریخ‌نویسی جنگ تحمیلی بسیار مؤثر واقع شود.

او با بیان این‌که هیچ اثری در حوزه ایثار و شهادت در این تراز با «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» قابل قیاس نیست، ادامه داد: با توجه به شرایطی که امروز انقلاب اسلامی دارد و نام‌گذاری این دهه به نام دهه پیشرفت و عدالت، باید دهه ترویج انقلاب اسلامی در سطح منطقه و بین‌المللی به وجود آوریم که یکی از اساسی‌ترین کارها در این حوزه، موضوع دانشنامه‌نویسی است.

به گزارش ایسنا قرار است روز پنج‌شنبه 11 مهر ماه از ساعت 9 صبح تا 11 آیین رونمایی از مجموعه‌ی 80 جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» در تالار وحدت برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha