• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92070603290
  • خبرنگار : 71431

/آتش‌نشانان از دغدغه‌هایشان می‌گویند/

مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد: یکپارچه شدن آتش‌نشانی امری ضروری است

مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد: یکپارچه شدن آتش‌نشانی امری ضروری است

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد نبود دستورالعمل واحد برای آتش‌نشانی‌های سراسر کشور و یکپارچه نبودن این سازمان در سطح شهر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با گذشت قریب به 170 سال از تاسیس آتش‌نشانی‌ها متاسفانه این سازمان‌ها به جایگاه خود در ایران نرسیده‌اند.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد نبود دستورالعمل واحد برای آتش‌نشانی‌های سراسر کشور و یکپارچه نبودن این سازمان در سطح شهر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با گذشت قریب به 170 سال از تاسیس آتش‌نشانی‌ها متاسفانه این سازمان‌ها به جایگاه خود در ایران نرسیده‌اند.

آتش‌باد حسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،درباره چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی آتش‌نشانان و آتش‌نشانی‌های کشور، اظهارکرد: به نظر می‌رسد در وهله اول مهم‌ترین موضوع آتش‌نشانان این است که در بالادست ساختار تشکیلاتی آنان به گونه‌ای است که جایگاهی برایشان در نظر گرفته نشده، چرا که آتش‌نشانی‌ها در هر شهر زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند و همین امر سبب اعمال سلیقه‌های مختلف از جانب شهرداری‌ها شده است.

وی با اشاره به قدمت حدود 170 ساله آتش‌نشانی در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود این قدمت، آتش‌نشانی به جایگاهی که باید نرسیده و فاقد تشکیلاتی منسجم و یکپارچه در سطح کشور است.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد افزود: نبود این تشکیلات سبب شده که نه دستورالعمل واحدی برای آتش‌نشانی‌ها وجود داشته باشد و نه حتی ارتقای شغلی و تخصیص حق و حقوق آتش‌نشانان بر مبنای درجه وجود داشته باشد.

به گفته جعفری، یکپارچه‌نبودن آتش‌نشانی سبب شده که حتی خرید تجهیزات و امکانات دیگر نیز برای آنان به شکل یکسان انجام نشود و در هر شهر به فراخور اهمیتی که شهرداری به آتش‌نشانی می‌دهد، امکانات تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه آسیب‌پذیری آتش‌نشانان به دلایلی که در دنیا به اثبات رسیده بسیار بالاست، اظهارکرد: امروزه در دنیا برای افرادی که جان خود را برای نجات دیگران به مخاطره می‌اندازند، ارزش زیادی قائل شده و بالاترین حقوق و مزایا برایشان در نظر می‌گیرند، در حالی که متاسفانه در کشور ما آتش‌نشانان حتی به دلیل برخی از مشکلات در ساعات کاری خود نیز با مشکل روبرو هستند و برخلاف استاندارد جهانی که برایشان تعریف شده، به فعالیت می‌پردازند.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با بیان اینکه ساعات کار آتش‌نشانان کشور در هر شهر نیز متفاوت با شهر دیگر است، گفت: بر اساس استاندارد جهانی یک آتش‌نشان باید به ازای 24 ساعت کار، 72 ساعت استراحت کند که متاسفانه در کشور ما قوانینی نظیر 24 ساعت کار، 24 ساعت استراحت، 12 ساعت کار، 24 ساعت استراحت و ... وجود دارد که این امر ناشی از یکپارچه‌نبودن مدیریت آتش‌نشانی و نیز کمبود نیروی انسانی است.

جعفری با بیان اینکه در کلانشهرها توجه بیشتری به آتش‌نشانی‌ها می‌شود، به ایسنا گفت: متاسفانه از دیگر معایب یکپارچه نبودن مدیریت آتش‌نشانی این است که امکانات متناسب با نیاز شهر برای برخورد با حوادث وجود ندارد و خیلی از شهرهای ما به دلیل مشکلات مالی و بعضا برخوردهای سلیقه‌ای امکاناتی نظیر نرده‌بام و وسایل دیگر برای حوادث جاده‌ای ندارند.

یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی ضروری است

وی یکپارچه‌شدن تشکیلات آتش‌نشانی در سراسر کشور را امری ضروری ارزیابی کرد و با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ضروریات آتش‌نشانی‌های کشور همین امر است، گفت: از سال 60 با تشکیل دبیرخانه کارگروه آتش‌نشانی‌های کشور، زمزمه‌هایی از یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی‌ها به گوش رسید و حتی این دبیرخانه در سال 67 فعالیتش را افزایش داد، اما متاسفانه تا به امروز نتوانست آن طور که باید و شاید کاری را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با مقایسه آتش‌نشانی دو کشور ایران و ژاپن، اظهارکرد: در وزارت کشور ژاپن فردی به عنوان رییس کل آتش‌نشانی حضور دارد که وی معاون وزیر کشور است و از این طریق هم در جلسات دولت حضور داشته و هم با آتش‌نشانی‌ها در ارتباط است.

جعفری با بیان اینکه همین ساز و کار در کشور ژاپن سبب شده که تمام قوانین، دستورالعمل‌ها، استانداردها و ... با نظارت آتش‌نشانی انجام شود، گفت: آتش‌نشانی از این طریق دارای قدرت اعمال نفوذ نیز است و می‌تواند مصوبات خود را به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آتش‌نشانی در کشور ما نیز باید زیرمجموعه وزارت کشور باشد، خاطرنشان کرد: وظیفه خاموش‌کردن حریق در اماکن و معابر و همچنین مهار آب‌گرفتگی در منازل و ... از جمله وظایفی است که در قانون شهرداری‌ها برای آتش‌نشانی معین شده و این در حالی است که خدماتی که از سوی آتش‌نشانی در شهرها به شهروندان ارائه می‌شود بسیار بیشتر از این موارد است و حتی همان طور که از نامش پیداست، وظایف مربوط به خدمات ایمنی را نیز انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد درباره اقدامات انجام گرفته از سوی خود آتش‌نشانان برای تحقق یکپارچه‌شدن این سازمان تحت‌عنوان «سازمان ملی آتش‌نشانی» یا عناوین دیگری نظیر آن،‌ اظهارکرد: در کارگروهی که حدود 10 سال پیش تشکیل شد، ماموران عامل آتش‌نشانی‌های کلانشهرهای کشور بیش از 500 مصوبه داشتند که یکپارچه‌شدن نیز از جمله آنها بود. اما متاسفانه باید گفت که هیچ یک از این مصوبات اجرایی نشد.

جعفری از رسانه‌ها خواست که موضوع یکپارچه‌شدن سازمان آتش‌نشانی را از مسئولان پیگیری کنند و از دولت نیز خواست تا این طرح را در قالب لایحه به مجلس برده و به تصویب نمایندگان برساند.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف سازمان‌های متنوعی در ساز و کار مدیریت بحران دخیل نیستند، به ایسنا گفت: در بسیاری از کشورها تمام مدیریت بحران در حوادث و بحران‌ها بر عهده آتش‌نشانی است و دولت‌ها با تامین اعتبارات این سازمان‌ها نسبت به تجهیز آتش‌نشانی‌ها اقدام می‌کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد، در ساز و کار مدیریت بحران برخی کشورها دستگاه‌هایی نظیر اورژانس، امدادهوایی، امداددریایی، مدیریت بحران و ... در قالب آتش‌نشانی تعریف می‌شود.

جعفری با بیان اینکه در ساختار مدیریت بحران کشورمان جایی برای آتش‌نشانی و هیچ یک از دستگاه‌های مربوطه دیده نشده، تصریح‌کرد: همین امر سبب شده در هنگام بروز حوادث و بحران‌ها با پدیده عدم‌هماهنگی میان دستگاه‌ها روبرو شویم و معلوم نشود که مسئولیت کار بر عهده کدام دستگاه‌هاست.

وی با اشاره به حادثه مرگبار چند سال پیش در نیشابور اظهارکرد: به عنوان مثال در جریان این حادثه اگر جریان مدیریت بحران واحدی داشتیم، قطعا علاوه بر اینکه تعداد تلفات و کشته‌شدگان کاهش می‌یافت، نیازی به حضور چندین مسئول از سازمان‌های مختلف نیز نبود که متاسفانه تعدادی از آنان نیز کشته یا مجروح شدند.

پلیس راهور با آتش‌نشانی هماهنگ باشد

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد عدم‌هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی با آتش‌نشانی را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی سازمان آتش‌نشانی دانست و گفت: متاسفانه هنگام تغییر مسیرها، پلیس راهور این موضوع را به آتش‌نشانی اعلام نمی‌کند که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی برای آتش‌نشانان می‌شود که درخواست ما از پلیس راهنمایی و رانندگی این است که برای تغییر مسیرها و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید حتما با آتش‌نشانی هماهنگ باشد.

جعفری با بیان اینکه آتش‌نشانان برای ساخت ساختمان‌های جدید باید تاییدیه صادر کنند، گفت: این در حالی است که در تدوین مقررات ملی ساختمان که صدور تاییدیه‌ها بر اساس آن انجام می‌شود، آتش‌نشانی‌ها هیچ دخالت و نظارتی ندارند.

وی مشخص نبودن حریم‌های استحفاظی به ویژه در شهرها و استان‌هایی به غیر از تهران را از دیگر مشکلات آتش‌نشانان برشمرد و گفت: همین یکپارچه‌نبودن مدیریت آتش‌نشانی سبب شده تا امکانات و تجهیزات به شکل متوازن میان آتش‌نشانی شهرها توزیع نشود و به تبع آن شرایط به گونه‌ای شده که امروز در همین شهر مشهد آتش‌نشانی این شهر خدمات ایمنی را در هنگام بروز حوادث به کل استان خراسان‌رضوی نیز ارائه می‌کند.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با انتقاد از تصویب برخی دستورالعمل‌های داخلی از سوی آتش‌نشانی تهران، اظهارکرد: شهرداری تهران تنها شهری است که برای تصویب دستورالعمل‌ها، نیازی به تایید وزارت کشور ندارد و همین امر سبب شده که حق و حقوق و امتیازاتی که برای آتش‌نشانان تهرانی در نظر گرفته شده، بیشتر از آتش‌نشانان دیگر کشورها باشد.

جعفری با بیان اینکه با تخصیص امکانات و امتیاز به آتش‌نشانان مخالفتی ندارم، اظهارکرد: متاسفانه باز هم یکپارچه‌نبودن مدیریت باعث شده که نتوان چنین امکاناتی را برای آتش‌نشانان دیگر شهرها در نظر گرفت و این موضوع باعث رنجش خاطر و دلخوری آتش‌نشانان از اجحاف میان آنان شده است.

وی عدم احتساب شهدای آتش‌نشانی به عنوان شهدای بنیاد شهید را از دیگر مسائل و چالش‌های پیش‌روی آتش‌نشانان برشمرد و افزود: متاسفانه چنین امری نیز مورد تایید بنیاد شهید قرار نگرفته است.

مدیرعامل سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد اجرانشدن قانون مشاغل سخت در کشور را نیز موضوعی دیگر دانست و گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه به اذعان تمام دستگاه‌های کشور، مردم و مسئولان، شغل آتش‌نشانی از سخت‌ترین مشاغل سخت در کشور است، قانون مشاغل سخت و بازنشستگی 20 ساله برای آنان اجرا نمی‌شود.

جعفری اضافه کرد: تنها در مواردی قانون مشاغل سخت اجرایی می‌شود که قرارداد فرد کارگری باشد و این در حالی است که تمامی آتش‌نشانان از کارمندان شهرداری مشهد هستند.

پنج سال میانگین عمر آتش‌نشانان بعد از بازنشستگی

وی از مسئولان خواست حتما موضوع ملی‌شدن و یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی با جایگاه بالادستی را پیگیری کرده و قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را نیز برای آتش‌نشانان اجرایی کنند. چرا که در تحقیقی که چندی پیش انجام دادیم مشخص شد، میانگین عمر آتش‌نشانان پس از بازنشستگی تنها در حدود پنج سال است که همین امر سندی است برای اثبات سخت بودن شغل آتش‌نشانان.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha