• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92070100052

/کلام روز/

چه چیزی برای درمان شوره سر مفید است؟

چه چیزی برای درمان شوره سر مفید است؟

یکی از دغدغه های افراد مختلف که در زندگی امروزی به علت بالا بودن استرس و اضطراب و نوع تغذیه انسان‌ها بیش از گذشته مطرح می‌شود، نگرانی از بیماری‌های مربوط به مو و سر است.

یکی از دغدغه های افراد مختلف که در زندگی امروزی به علت بالا بودن استرس و اضطراب و نوع تغذیه انسان‌ها بیش از گذشته مطرح می‌شود، نگرانی از بیماری‌های مربوط به مو و سر است.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از امام صادق(ع) درباره درمان شوره سر نقل شده است که فرمودند: "شستن سر با خَطْمی، مایه ایمنی از سردرد، برکنار ماندن از فقر و پاکیزگی سر از سبوسه است1".

همچنین یکی از مسایل مهم در جلوگیری از ریزش مو و عوارض دیگر این است که چگونه باید به مو رسیدگی کرد؟ در این باره عبداللّه‏ بن عمر از پیامبر خدا(ص) کرده که شنیدم که آن حضرت فرمود: «هر کدام از شما که موی خود را بلند می‏‌گذارد، آن را گرامی بدارد". پرسیدند: ای پیامبر خدا! گرامی داشتن آن به چیست؟ فرمود: «آن را هر روز، روغن بزند و شانه کند2".

بعلاوه امام هادی(ع) نیز در توصیه‌ای برای استفاده از شانه عاج برای شانه کردن مو، می‌فرمایند: "شانه کردن با شانه عاج، مو را بر سر می‏‌رویاند، کِرم‏‌ها را از مغز، دور می‏‌سازد، تلخه را فرو می‏‌نشاند، و لثه و گوشت میان دندان‏‌ها را پاک و تمیز می‏‌کند3".

در حدیثی دیگر امام کاظم(ع) در خصوص فواید کوتاه کردن موی سر، می‌فرمایند: "موی سر، چون بلند شود، بینایی ضعیف می‏‌گردد و نور دیده از میان می‏‌رود؛ امّا کوتاه کردن موها، دیده را روشن می‏‌سازد و نور آن را افزون می‏‌کند4".

منابع روایات:

1 - ثواب الأعمال، صفحه 36، حدیث 1 عن عمر بن یزید، بحارالأنوار، جلد 76، صفحه 86، حدیث 1 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 518

2 - تاریخ أصبهان، جلد 1، صفحه 262، حدیث 430، کنز العمّال، جلد 6، صفحه 660، حدیث 17267 نقلاً عن ابن عساکر دانش

3 - مکارم‌الأخلاق، جلد 1، صفحه 167، حدیث 478، بحارالأنوار، جلد 66، صفحه 51، حدیث 9 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 548

4 - مستطرفات السرائر، صفحه 57، حدیث 17 عن علیّ بن یقطین، بحارالأنوار، جلد 76، صفحه 85، حدیث 10 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 /

534

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha