تور رالی «پاریس تا پرسپولیس» با حضور 58 گردشگر اروپایی و 27 خودرو به ایران رسید. این تور پس از 19 روز گشت و رقابت سرعت، ایران را به مقصد پاریس ترک میکند.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رالی «پاریس تا پرسپولیس»، نخستینبار در سال 1971 میلادی از فرانسه به مقصد ایران برگزار شد. این رالی هر سال توسط یک شرکت اروپایی (فرانسوی، ایتالیایی، سوییسی) اجرا میشود که چند سالی میشد بهدلیل تحولات سیاسی، مسیر و مقصد ایران از برنامههای آنها حذف شده بود؛ اما در سال 2011 میلادی با رایزنی و تعامل شرکت گردشگری ایرانی «پاسارگادتورز» بار دیگر ایران در مقصد و برنامهی این شرکت اروپایی قرار گرفت و رالی «پاریس تا پرسپولیس» دوباره به برنامههای این شرکت اضافه شد.
ابراهیم پورفرج، مجری این تور در ایران که چند سالی است با هماهنگی با این شرکت اروپایی، رالی «پاریس تا پرسپولیس» را در ایران برگزار میکند، دربارهی برنامهی امسال به خبرنگار ایسنا گفت: در رالی امسال، 58 گردشگر از کشورهای فرانسه، سوییس، بلژیک، آلمان، ایتالیا، پرتغال، بوسنی و اتریش، با 27 خودرو که بیشتر آنها از نوع «دو دیفرانسیل» هستند، شرکت کردهاند. آنها از 14 تیرماه از مرز بازرگان به خاک ایران وارد شدند و پس از 19 روز کشور ما را از همین مرز ترک میکنند.
وی ادامه داد: آنها در این مدت از استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، فارس، اصفهان، سمنان، مازندران، گیلان و اردبیل عبور میکنند و در نقاطی مانند قرهکلیسا، تخت سلیمان، کویر مصر و خلخال کمپ میزنند و بیشترین مسیر حرکتشان هم جادههای فرعی است.
پورفرج گفت: مسیر بهگونهای طراحی شده که این گردشگران ضمن دیدن جاذبههایی مانند پرسپولیس و پاسارگاد که مقصد اصلی این رالی است، از نقاط روستایی و کمتر شناختهشدهی ایران از جمله «پارک ملی توران» نیز گذر کنند و حتی در آنها اندکی توقف داشته باشند.
وی اظهار کرد: تجربه نشان داده که برای این گردشگران، توقف در نقاط روستایی، استراحت در قهوهخانههای کوچک و خوردن غذاهای محلی و برقرار کردن ارتباط با مردم بومی ایران، جذابیت زیادی دارد و با وجود آنکه این یک رالی سرعت است، ولی برنامه، طوری تنظیم شده که شرکتکنندگان ضمن حفظ سرعت خود، از این جاذبهها لذت بیشتری ببرند، شاید برای همین، تلاش کردیم برخلاف رالیهای مرسوم، حرکت در مسیرهای فرعی و کمپ زدن در نقاط جذاب را در این تور برنامهریزی کنیم.
این تورگردان با اشاره به هماهنگیهای صورتگرفته برای تردد این خودروها در جادههای کشور، گفت: هماهنگیهای لازم با نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی شده است تا با توجه به مدارک و کدهای گرفتهشده از حراست نیروی انتظامی، مانع تردد و حرکت آنها نشوند، چراکه متوقف کردن این خودروها، سبب بازماندن شرکتکنندگان از این رالی و اختلال در سرعت آنها میشود.
پورفرج همچنین دربارهی چگونگی ورود این خودروها به خاک ایران با توجه به شرایط و قوانین گمرک کشور، اظهار کرد: کنترل و ترخیص این خودروها از مرز و گمرک «بازرگان» ساعتها طول کشید، آنها 12 ظهر به مرز رسیدند و 8 شب کارشان در این مرز تمام شد و به خاک ایران وارد شدند. البته دلیل این وضعیت، محدودیت امکانات در این گمرک بود.
او افزود: اگر اقدامات و پیگیریهای مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی نبود، این کار آسان انجام نمیشد. آقای عبداللهپور دو سه روز برای هماهنگی و توجیههای لازم در مرز، وقت گذاشت و برای ورود این ماشینها و گردشگران به خاک ایران، خیلی کمک کرد. او حتی تلاش کرد با اجرای گروههای موسیقی سنتی، زمان معطلی در مرز را برای گردشگران، طور دیگری رقم بزند.
انتهای پیام
نظرات