• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92061308200

برای جلوگیری از تبلیغات دروغین در رسانه‌ها چه اقدامی شد؟

برای جلوگیری از تبلیغات دروغین در رسانه‌ها چه اقدامی شد؟

موضوع تبلیغات دروغین آژانس‌های گردشگری در رسانه‌ها، زخمی کهنه است که هر از چند گاهی سر باز می‌کند و بدون رسیدن به نتیجه‌ی مشخص بسته می‌شود و تا کنون راهکاری اساسی برای جلوگیری از انتشار این‌گونه تبلیغات پیدا نشده است.

موضوع تبلیغات دروغین آژانس‌های گردشگری در رسانه‌ها، زخمی کهنه است که هر از چند گاهی سر باز می‌کند و بدون رسیدن به نتیجه‌ی مشخص بسته می‌شود و تا کنون راهکاری اساسی برای جلوگیری از انتشار این‌گونه تبلیغات پیدا نشده است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک سو و معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر، مسوولیت رسیدگی به این تبلیغات را برعهده دارند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است بر عملکرد آژانس‌های گردشگری نظارت کند و معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد نیز در اداره‌ی تبلیغات خود، باید رسانه‌ها را موظف کند تا تبلیغ آژانس‌هایی را منعکس کنند که مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند.

در راستای انتشار تبلیغات دروغین آژانس‌های مسافرتی، تا کنون افراد بسیاری متضرر شده‌اند و هربار تلاش شده، با نامه‌نگاری‌هایی که صرفا در حد تعارف‌های اداری باقی مانده است، عکس‌العملی به این‌گونه وقایع نشان داده شود. آخرین عکس‌العمل درباره‌ی این تبلیغات، مکاتبه‌ای بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوم مردادماه 1392 انجام داد. در این مکاتبه، فهرست کامل نام آژانس‌های مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام تبلیغات در رسانه‌ها، به معاونت مطبوعاتی اعلام شد.

باید توجه داشت، یکی از بازو‌های اجرایی و نظارتی برای ایجاد اعتماد در مخاطبان نستب به آگهی‌های رسانه‌ها، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است و این انتظار وجود دارد تا معاونت یادشده همچنان که با دقت اخبار همه‌ی رسانه‌ها را بررسی می‌کند، به همان اندازه هم بر محتوای تبلیغات نظارت داشته باشد تا مخاطبان تحت تأثیر تبلیغات نادرست، متضرر نشوند.

علاوه بر این، باید چرایی مبادرت روزنامه‌ها به انتشار چنین تبلیغاتی از آژانس‌هایی که بارها امتحان خود را پس داده‌اند، بررسی شود. متوازن نبودن توزیع تبلیغات دولتی و نامساعد بودن شرایط اقتصادی مطبوعات شاید جزو دلایل این اقدام باشد که قطعا معاونت مطبوعاتی می‌تواند برای آن‌ها چاره‌ای بیندیشد.

بنابراین اگر اقدام جدی از سوی معاونت مطبوعاتی در روز‌های پیش‌ رو انجام نشود، شاید باید آخرین مکاتبه سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری را نیز جزو همان نامه‌نگاری‌هایی که جنبه‌ی «صرفا جهت اطلاع دارند» قرار داد و مانند سال‌های گذشته، شاهد انتشار این‌گونه تبلیغات، در غیاب نظارت‌های جدی‌تر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha