• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92060200554
  • خبرنگار : 71021

چه کسی جلوی تبلیغ‌های دروغ گردشگری را می‌گیرد؟

چه کسی جلوی تبلیغ‌های دروغ گردشگری را می‌گیرد؟

مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معاونت گردشگری تأکید کرد: وزارت ارشاد برای ممنوع کردن تبلیغات دروغین تورهای گردشگری بدون مجوز و غیرقانونی در مطبوعات کشور باید تدبیری بیندیشد.

مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معاونت گردشگری تأکید کرد: وزارت ارشاد برای ممنوع کردن تبلیغات دروغین تورهای گردشگری بدون مجوز و غیرقانونی در مطبوعات کشور باید تدبیری بیندیشد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون چندبار بخشنامه‌هایی را در ممنوعیت تبلیغ دروغین آژانس‌ها و تورهای گردشگری غیرمجاز خطاب به مطبوعات داخلی صادر کرده است‌؛ اما با وجود آن‌که بسیاری از نشریات، منکر وجود تبلیغات غیرمجاز سفر در صفحات خود هستند‌، ولی همچنان این تبلیغات با بزرگنمایی و دادن وعده‌های دروغ در برخی روزنامه‌ها و مجلات دیده می‌شوند. حال سوال این است که آیا صرفا صدور یک بخشنامه، اهرم بازدارنده‌ی قوی‌ای برای جلوگیری از انتشار این تبلیغات خواهد بود؟ متولیان گردشگری چه راهکارهای موثر و بازدارنده‌ی دیگری را پیش از آن‌که مسافران گرفتار بزرگنمایی و تبلیغات دروغین شوند و کارشان به شکایت بکشد،‌ اتخاذ کرده‌اند؟ مسوولیت نظارت بر تبلیغات گردشگری در روزنامه‌ها و مجلات با کدام مرجع است؟

علی لطفی - مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری - در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: موضوع ممنوعیت تبلیغات دروغین در جراید، بارها و در جلساتی با مسوولان مربوط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده و براساس آن قرار شده است، معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه در این‌باره تدبیر کند.

وی ادامه داد: آنچه به‌عنوان بهترین راهکار ارائه شد،‌ درج آگهی با دریافت مجوز موردی از مرجع صدور مجوز (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) است و قرار شد، طبق همین روال، عمل و به مطبوعات داخلی نیز بخشنامه شود که تبلیغی بدون رویت تصویر مجوز فعالیت، در جراید چاپ نشود.

او افزایش سطح همکاری و تعامل وزارت ارشاد با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بهترین ابزار و روش در این جریان دانست و گفت: جراید و به تبع آن‌ها، معاونت مطبوعاتی باید احساس کنند در قبال ارائه‌ی اجناس دروغین به مخاطبان‌، مسوول هستند و باید در این زمینه برای نظارت بیشتر، با گردشگران همکاری کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما تعاملاتی نیز با اداره کل اماکن ناجا داشته‌ایم تا به‌محض اعلام شکایت از سوی گردشگران درباره‌ی این تبلیغات و خدمات دروغین‌، نسبت به جمع و پلمپ کردن واحدها و تلفن‌های صوری آن‌ها اقدام شود.

او یادآوری کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان دو دستگاه نظارتی و حاکمیتی برای رفاه حال مردم و مخاطبان طی توافق‌هایی، قرار گذاشته‌اند که با هم همکاری داشته باشند. بنابراین ضمانت اجرایی این موضوع را باید وزارت ارشاد تعریف کند.

مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری ادامه داد: مطبوعات و جراید، زیر نظر وزارت ارشاد کار می‌کنند و با نظر این وزارتخانه، یک روزنامه یا مجله تعطیل می‌شود. بنابراین ضمانت اجرایی هم با وزارت ارشاد است و درخواست دوباره‌ی سازمان از مدیران این وزارتخانه با توجه به این‌که با ادبیات مطبوعات آشنا هستند، تدبیر صحیح و هوشمندانه‌ای در این‌باره است. همچنین اجرای این امر مهم‌، وجود تعهد در مطبوعات را می‌طلبد.

لطفی همچنین افزود: اعتماد به یک رسانه بر مبنای ارائه‌ی اخبار صحیح به مخاطبان شکل می‌گیرد. بنابراین درج یا تبلیغ یک مطلب دروغ، خارج از اخلاق حرفه‌یی است و بی‌شک در درازمدت، اعتماد مخاطبان از بین می‌رود و رسانه، سرمایه‌ی اصلی‌اش را که همان خوانندگان است، از دست می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha