• جمعه / ۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92060804860
  • خبرنگار : 71410

شکوه «پردیس» حمید متبسم در برج میلاد/ قطعه ملی – میهنی جدید سالار عقیلی

 شکوه «پردیس» حمید متبسم در برج میلاد/ قطعه ملی – میهنی جدید سالار عقیلی

جدیدترین پروژه موسیقایی حمید متبسم «پردیس» در حالی اجرا شد که سالار عقیلی یک قطعه ملی – میهنی جدید را هم برای مخاطبانش اجرا کرد.

جدیدترین پروژه موسیقایی حمید متبسم «پردیس» در حالی اجرا شد که سالار عقیلی یک قطعه ملی – میهنی جدید را هم برای مخاطبانش اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شامگاه 7 اردیبهشت ماهT سالن همایش برج میلاد مملو از علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک ایرانی بود که آمده بودند شنونده یکی دیگر از پروژه‌های جدید موسیقایی با همراهی یک ارکستر مجلسی باشند.

نوازندگان ارکستر مجلسی تهران با کنسرت مایستری پدرام فریوسفی به روی صحنه حاضر شدند‌، ترکیبی که به شدت روزهای حیات ارکستر موسیقی ملی ایران را تداعی می‌کرد و این جمع با حضور بردیا کیارش بر روی صحنه تکمیل شد.

کیارش که پس از تعطیلی ارکستر ملی مدت‌ها به روی صحنه نیامده بود چوب رهبری‌اش را برای اجرای اولین قطعه به حرکت درآورد.

با حضور سالار عقیلی قطعه «رهنورد» با کلامی از مهدی اخوان ثالث نواخته شد.

ویلن پدرام فریوسفی به آرامی به صدا درآمد و ارکستر هم پس از دقایقی با او هم نوا شد. فضا با فراز و فرودهای سازهای آرشه‌ای سپری شد و نوبت به قطعه «دنیایی برای همه» رسید. همان قطعه‌ای که فروغ فرخ‌زاد آن را سروده است:

نگاه کن که غم درون دیده‌ام چگونه قطره قطره آب می‌شود

چگونه سایه سیاه سرکشم اسیر دست آفتاب می‌شود

نگاه کن تمام هستی‌ام خراب می‌شود

...

در حالی که ویلن و فلوت به خوبی از پس همراهی با سالار عقیلی بر می‌آیند او می‌خواند:

به روی گاهواره‌های شعر من نگاه کن

تو می‌دمی و آفتاب می‌شود

اجرای دو قطعه آرام مقدمه‌ای بود که سالار عقیلی از «گل خندان» بخواند و از آنجا که همیشه اشعار مولانا با قافیه‌های میانه‌ای‌اش ویژگی‌های منحصر به فردی دارد اجرای این قطعه هم فضای متفاوتی به سالن بخشید.

تنفسی 15 دقیقه‌ای مقدمه‌ای برای اجرای قطعه «دریای دل» بود که باز هم سازها را با کلام مولانا همنشین کرد و سالار عقیلی خواند:

عاشق شده‌ای ای دل

سودات مبارک باد

از جا و مکان رستی آنجات مبارک باد

این قطعه در حالی به پایان رسید که صدای هرج و مرج سالن را در بر گرفت و ناراحتی رهبر ارکستر را در پی داشت.

در همین حین یکی از حاضران به نشان اعتراض از اقدامات گشت ارشاد در حریم برج میلاد از جای خود بلند شد و خطاب به سالار عقیلی گفت: آقای عقیلی ما امشب آمده بودیم تا از موسیقی شما لذت ببریم اما متاسفانه افرادی در بیرون این در ایستاده‌اند که با مردم برخورد نامناسبی دارند.

در این لحظه سالار عقیلی نگاهی به بردیا کیارش انداخت و بدون هیچ واکنشی قطعه «زندگی زیباست» را با کلامی از سیاوش کسرایی اجرا کرد.

اما پس از پایان این قطعه سالار عقیلی خطاب به حاضران گفت: بسیار متاسفم که امشب در اینجا چنین اتفاقاتی رخ داده است. 20 دقیقه پیش از اجرای کنسرت هم به من خبر دادند که برای یکی از نزدیکانم هم چنین اتفاقی رخ داده است. اما من همیشه با مردم هستم و برای شما می‌خوانم.

او ادامه داد: من همیشه در اجراهایم قطعه «وطن» را اجرا می‌کنم که البته این سرود متعلق به همه مردم ایران است. اما امشب یک سرود جدید ملی - میهنی با آهنگسازی حمید متبسم می‌خوانم که «شهر آزادگان» نام دارد و آن را به همه شما مردم عزیزم تقدیم می‌کنم.

سپس این گونه خواند:

«سیاوش منم نه از پریزادگان

از ایرانم از شهر آزادگان

که ایران چون باغیست خرم بهار شکفته همیشه گل کامکار

که ایران بهشت است با بوستان

همی بوی مشک آید از بوستان

...

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود

...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha