• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92060603961

خسروپناه: برای معنا دادن به زندگی آدمی باید اخلاق دینی را تقویت کرد

خسروپناه: برای معنا دادن به زندگی آدمی باید اخلاق دینی را تقویت کرد

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به ارتباط اخلاق و دین و تاثیرگذاری دین بر اخلاق، گفت: اگر دین و خدا از زندگی انسان کنار بروند اخلاق هم جایگاه خود را از دست خواهد داد و ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به ارتباط اخلاق و دین و تاثیرگذاری دین بر اخلاق، گفت: اگر دین و خدا از زندگی انسان کنار بروند اخلاق هم جایگاه خود را از دست خواهد داد و ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در سومین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان با اندیشمندان کشور کره‌جنوبی با اشاره به تاثیرگذاری دین بر اخلاق در عرصه‌های گوناگون، افزود: یک عرصه تاثیرگذاری در ارتباط با مبانی است که دین یکسری حقایق را در اختیار اخلاق قرار می‌دهد تا اخلاق تبدیل به سلایق نشود.

وی ادامه داد: عرصه دوم تاثیرگذاری در زمینه محتوا است، زیرا دین اصولی مانند کرامت انسان و عدالت در اختیار بشر قرار داده است و دین الهی بر این اصول تاکید دارد که این کار کمک به اخلاق می‌کند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همچنین با اشاره به نقش دین در ضمانت اجرایی اخلاق، تصریح کرد: اگر انسان اعتقادی به دین نداشته باشد اخلاق ضمانت اجرایی خود را از دست می‌دهد و اگر دین و خدا از زندگی انسان کنار بروند اخلاق هم جایگاهی نخواهد داشت، زیرا با یک زندگی سکولار، اخلاق نمی‌تواند ضمانت اجرایی پیدا کند.

خسروپناه در ادامه با بیان این‌که «می‌توان از برخی آسیب‌ها و مشکلاتی که انسان معاصر دارد با اخلاق دینی جلوگیری کرد» افزود: انسان معاصر به شدت گرفتار احساس تنهایی است و ما احساس می‌کنیم حتی کسانی که به ما خدمت می‌کنند به خاطر سود و نفع خودشان است و این سبب می‌شود تا ما احساس تنهایی کنیم، بنابراین تنها دین می‌تواند این احساس را در ما برطرف کند زیرا تنها خداست که برای منافع خود به ما نعمت نداده است بنابراین پیوند اخلاق و اعتقاد به خدا می‌تواند احساس تنهایی ما را پاسخ دهد.

این اندیشمند اسلامی ادامه داد: دومین آسیب در زندگی انسان معاصر بی‌معنایی انسان در زندگی دینی است که فلسفه‌ای برای زیستن خود نمی‌بیند و نمی‌داند کجاست و کجا می‌رود و این باعث شده آمار بیماران روانی و خودکشی‌ها بیش از گذشته باشد و به این خاطر است که اخلاق دینی در دنیای معاصر کاهش پیدا کرده است، بنابراین برای معنا دادن به زندگی آدمی باید اخلاق دینی را تقویت کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه مکاتب دنیای معاصر از تقدم منافع شخصی بر منافع جمعی و یا منافع حزبی بر منافع انسانی سخن می‌گویند که انسان در این مکاتب معنای خاصی پیدا می‌کند، بنابراین تنها چیزی که می‌تواند جلوی این آسیب را بگیرد فضائل اخلاقی است که پیوند با اعتقادات دینی دارد.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همچنین یادآور شد: اخلاق دینی در همبستگی اجتماعی و حل نزاع‌های دینی، فرقه‌ای و نژادی که یکی از مشکلات جدی انسان معاصر است، نقش اساسی دارد که متاسفانه امروز در میان ادیان جریان‌های افراطی، اخلاق دینی را به حاشیه رانده‌اند.

خسروپناه در ارتباط با نقش اخلاق دینی در تمدن و فرهنگ انسانی نیز توضیح داد: امروزه تمدن مدرن، اخلاق دینی را کنار می‌گذارد، بنابراین با اینکه علم، صنعت و رفاه رشد کرده، اما این رشد آسیب‌هایی نیز داشته به ویژه اینکه امنیت زندگی خصوصی و نظام خانواده در معرض خطر قرار گرفته است لذا اگر تمدن مدرن بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید این آسیب‌ها را برطرف کند و راه آن تنها توسط اخلاق دینی ممکن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha